Ammestop - lære at undvære mors bryst - 11 mdr.

27. marts 2014

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Ammestop - lære at undvære mors bryst - 11 mdr.

Hej Helene.

Jeg er nyt medlem, men har fuldt din brevkasse i flere måneder, hvor jeg har fået svar og gode råd. Som første-gangs forældre er der jo altid en masse spørgsmål, man gerne vil have svar på, for at være så gode forældre som overhovedet muligt.

Vi har en skøn og aktiv datter på 11 måneder (fra april 2013). Silje er en glad pige, som altid har et smil på læben. Hun spiser godt i løbet af dagen, både herhjemme og i dagplejen, hvor hun nu har gået i 3 måneder.

Amningen var rigtig svær at få til at fungere, da hun var mindre. Det resulterede i at vi kun kunne få det at fungere ved hjælp af suttebrikker, flere ammestop og gav mig bryst betændelse op til flere gange. Jeg tog beslutningen da hun var 3 måneder, om at stoppe med amning og gå over til flaske. MEN det ville hun på ingen måder accepetere, og afviste flasken hver gang vi prøvede. Så jeg fortsatte amningen, og siden hun var 5 måneder, har amningen fungeret helt perfekt (dog stadig ved brug af suttebrikker)

Lige nu bliver hun ammet inden ...

Annonce

... hun bliver puttet omkring kl 19
Ammes igen omkring kl. 01
og igen kl. 05 hvor hun så kommer med ind i vores seng og sover videre.

Vi har prøvet flere gange, at det er far der går ind og tager hende, når hun vågner, men hvis hun ikke bliver lagt til brystet de to gange, resulterer det i skrig og skrål og til flere timer, og det synes vi begge er rigtig hårdt.

Det skal hertil nævnes at hun ikke bruger sut.
Vi har brugt mange måneder på at få hende til at falde i søvn selv om aften, og sove om natten. Derfor er vi selvfølgelig bange for at et ammestop vil ødelægge den succes, vi langt om længe har fået vedr. dét.

Jeg synes det er ved at være på tide at amningen stopper om natten, og også helst inden putningen, da jeg har flere møder på arbejdet som foregår om aftenen, og pga. amningen har jeg indtil videre ikke kunne deltage i disse.

Håber du har nogen foreslag til hvordan vores lille prinsessen kan undvære mors bryst, uden at både hende og mor bliver alt for kede af det.

Med venlig hilsen
Siljes Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!