Svar: Flytte ind på eget værelse - 6 mdr.
24. marts 2014
Alder:
6 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Hvis du fornemmer at I forstyrrer hinanden om natten og at jeres dreng derfor vågner flere gange end han behøver, så kan I godt forsøge at flytte ham på eget værelse. Det kan være lettere at vænne ham til eget værelse nu, end når han bliver 8 måneder og går igennem separationsfasen.
Du fortæller dog, at du eller din mand skal ligge ved siden af jeres dreng og holde ham i hånden til han sover - og måske vil det være en god idé at forsøge at lære ham at sove, uden at han behøver at holde i hånd, før I så flytter ham på værelset. Jeg er med på at I godt kan ligge på sengen ved siden af ham på værelset og overføre ritualet dertil, men hvis I går fra ham, så bør han have fulde tremmer på sin tremmeseng, så han ikke risikerer at trille eller kravle ud af sengen. Og det kan derfor være en idé at lære ham at sove i tremmensengen uden hånd først og så derefter flytte ham.
Nogle gange kan man dog godt lære ham det med det samme, altså simpelhen beslutte at han nu puttes i sin tremmeseng på eget værelse, får mælk, bliver kærtegnet, beroliget osv. som han plejer. I kan sige de samme beroligende ord, putte ham med samme klud osv. Hvad I nu plejer at gøre. Og så der arbejde på, at han lærer at sove uden at han behøver jeres hænder i løbet af natten.
De fleste børn vil i denne alder begynde at skifte stilling når de sover. De triller om på siden, skubber sig op i et hjørne i sengen eller skubber sig ned i fodenden. De sparker dynen af, får lagt sig på maven osv. Og hvis barnet har det fint med at tumle rundt og sove videre, så er det helt okay - men hvis I fornemmer at han vågner, fordi han ikke mestrer at komme tilbage i en rar stilling igen, så skal I naturligvis hjælpe ham med stillingskift. Det kan derfor betyde at I i en periode skal hjælpe ham om natten - ikke give ham mælk, ikke give ham sutten hver gang han vågner, men hjælpe ham videre i søvnen med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt - hjælpe ham om på den anden side, få dynen om sig, finde puttekluden igen osv.
Og her kan det nogle gange godt være en god idé at I en overgang vælger at sove på værelset sammen med ham, så I om natten kan berolige med kærtegn og beroligende ord, men stadig prøve at lære ham, at komme videre i søvnen, uden at I skal gøre en masse. Det på afstand at kunne sige "ssh-ssh" eller lignende, så han lige kan høre at I er der og derefter igen finde roen kan være rigtig godt.
Hvis han kun har brug for jeres hånd lige der, hvor han skal overgive sig til søvnen, så vil I naturligt stadig kunne give ham hånden, selvom tremmerne er på sengens sider hele vejen rundt og så falde trygt i søvn og sove videre, som hvis han lå i soveværelset.
Det kan være et forsøg værd og hvis det så viser sig ikke at fungere, så er det jo ikke værre end at han kan flyttes tilbage til soveværelset igen - men prøv. I forhold til hans alder kan det være okay at forsøge :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske