Svar: Hvordan bliver mad- og sovesituationen bedre?
20. marts 2014
Alder:
9 mdr.
Kære hønemor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Du har højst sandsynligt ret i at der er en sammehæng mellem din drengs indtag af mad i løbet af dagen, hele dagens rytme og måden han sover om natten. Det er naturligt, at hvis han ikke spiser og drikker tilstrækkeligt om dagen, så vil han søge sit behov dækket om natten og derfor vågne mere op, søge brystet osv. Og det er derfor rigtig fint, at du er opmærksom på hans indtag af mad og væske og også er begyndt at give flaske sen aften og trappe ud af amningen.
Der er dog ingen tvivl om at jeres dreng også sover uroligt fordi han er rigtig godt igang med separationsfasen. Han er godt igang med at kravle og øver sig i at bevæge sig mere og mere rundt - og om natten får han lagt sig i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra. Han lægger sig op i kravlestilling, ligger på alle fire og rokker, laver det man kalder "headbanging" og bliver naturligt frustreret, fordi han ikke formår at blive lagt godt ned igen. Og han har her brug for din hjælp til at skifte stilling, blive lagt rigtigt, få dynen om sig og komme videre i søvnen.
Nogle gange kan man godt i denne alder få skabt nogle rutiner og vaner, som bliver uhensigtsmæssige på sigt. Han vil naturligt lige nu søge jer ekstra meget, når han skal sove og også om natten. Han har brug for ekstra tryghed og nærhed for at kunne sove godt - og vil derfor have brug for at være i favn eller mærke jer helt tæt på, ligesom mange børn i denne alder ofte også vil være ekstra brystsøgende. Og det skal naturligvis lyttes til. Det er vigtigt at anerkende, at han har dette behov, men samtidig også holde fast i at han ikke skal sove med brystet i munden, at han ikke skal sætte amningerne op, at han ikke skal op i favn, vugges, gås rundt med osv. om natten, fordi I så risikerer at få skabt en vane, hvor han pludselig ikke kan sove uden dette.
I skriver at I putter ham med armene ind til kroppen og en hånd på brystkassen, når han skal sove og det lyder rigtig fint. Sådan må I gerne gøre, hvis I fornemmer at det virker godt for ham lige nu. Nogle gangen kan det være en fordel at fjerne den ene side af tremmesengen og koble tremmesengen sammen med forældresengen. Her skal man naturligvis sikre sig at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det kan være en god idé, fordi det giver jer mulighed for stadig at putte jeres dreng i egen seng, så han lærer at sove der og forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove og samtidig kan I så ligge ved siden af ham, og give ham den ekstra nærhed, som han lige nu i kraft af sin alder har behov for. Og hvis han så i løbet af natten har brug for at mærke jer, så kan han i princippet kravle ud af sin seng og putte sig ind til jer, ligesom I naturligt i løbet af natten også kan lægge en beroligende hånd over på ham, lade ham mærke at I er der og på den måde hjælpe ham videre i søvnen - uden at I skal stå op, vugge ham, gå rundt med ham, give ham brystet eller andet.
Det er vigtigt at hans dagsrytme kører nogenlunde ens hver dag. Det betyder at han skal op til samme tid hver morgen og puttes til samme tid hver aften - og i løbet af dagen skal han spise, være aktiv og puttes til samme tid - hver dag, uanset om det er weekend eller hverdag. Hvis han ikke vågner af sig selv om morgenen, så kan det være en idé at vække ham, så dagen starter til samme tid hver dag. Naturligvis stille og roligt, kærligt, omsorgsfuldt, men så han kommmer op og igang. Jo mere ens tidspunkt I står op på, jo mere vil du naturligt kunne planlægge at han får de måltider han skal have i løbet af dagen, bliver puttet osv. Jo mere fast dagen starter jo større sandsynlighed for at hele dagen ikke "skrider for jer" :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos (evt. jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk (købt eller hjemmelavet), må også gerne få kogte grøntsager i hånden at gumle på selv, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende. Vand af kop
Ammes eller flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad, som gives med ske, ligesom han skal have mad, som han kan sidde med i hånden og gumle på selv. Han må få det samme som I andre, det kan f.eks. være boller i karry, pasta med kødsovs, frikadelle (kød eller fiskedelle), laks fra ovnen, lasagne (kød eller lakselasagne), kartoffelmos og millionbøf osv. Retter med sovs vil ofte være et hit, det vil smage og give ekstra fedtstof og så vil det "smøre" så maden er lettere for ham at spise. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød ca 19.30 i køkkenet, får børstet tænder
Ammes eller flaske og puttes til natten ca. kl 20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Som du kan se så indgår der i denne plan 3 amninger eller flasker i døgnet og disse ligger hensigtmæssigt inden middagslur, aften og sen aften. Når de ligger der, så skabes der plads til mere rigtig mad i maven. Samtidig er der en helt fast rytme omkring skemad, så han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner af en lur og naturligt ofte vil være mere sulten og tørstig og dermed parat til at spise.
Det vil være rigtig godt at give ham mad i hånden, som han selv kan sidde med og gumle på og så kan du følge efter med lidt på en ske. Prøv også meget gerne med en gaffel nu og giv ham også gerne et par hapsere med dine fingre. Nogle gange protesterer børn i denne alder over skeen, men vil egentlig gerne spise, hvis de mades med fingrene i stedet, så når han tilbydes brødhapsere, så prøv at give ham dem med dine fingre.
Sæt ham i den høje stol, give ham mad i hånden som han kan sidde og gumle på selv og lav så maden parat. Nogle gange hjemmelavet og andre gange mad fra glas ellerfrost. Det betyder ikke så meget lige nu - det vigtigste er at han kommer igang med at spise. Du skal heller ikke fokusere på mængden. Det gør ikke spor, hvis han kun spiser 3 hapsere og en halv deciliter grød eller mos - lidt er bedre end ingenting og det er lige nu vigtigt at få skabt rutiner og genkendelighed omkring måltidet og at det er hyggeligt og dejligt at spise.
Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 14 timer og det kan f.eks. være fordelt sådan at han sover 2.5-3 timer i løbet af dagen og ca 11-11.5 time om natten. Om dagen vil to lure være passende og formiddagsluren vil ofte være en kort lur på måske kun 45 minutter og det er helt okay. I stedet vil det være rigtig godt at arbejde på en lidt længere middagslur, gerne på et par timer... Og så sove ca kl 20 og komme op omkring kl 7...
Som I kan se har jeg lagt et bad ind efter aftensmaden. Dette fordi badet kan være med til at give ro i kroppen. På grund af hans store motoriske udvikling så vil han naturligt have svært ved at finde fysisk ro, man kan sige at han har en rastløshed og derfor svært ved at ligge stille. Og et bad inden sengetid kan være med til at give ro. Det kræver dog at badet ligger ca 1 time før han skal puttes, ellers vil det ofte have modsatte effekt.
Derudover har jeg også indført en godnatgrød i planen og grøden gives efter badet, i køkkenet. Den giver god ro i maven og følelsen af at "skulle slå mave", det er dejligt at blive lagt til at sove efter at have fået grød om aftenen og samtidig sikrer det, at han ikke vågner op og er sulten i løbet af natten. Og så skal han naturligvis have bryst eller flaske inden han puttes og igen sen aften, så han også her fyldes ekstra op og ikke behøver søge brystet, fordi han er tørstig :)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske