Brev:
Hvordan bliver mad- og sovesituationen bedre?
20. marts 2014
Alder:
9 mdr.
Hvordan bliver mad- og sovesituationen bedre?
Hej Helen
Vores søn på snart 9 måneder har aldrig været særlig godt sovende. Om natten har vi mange opvågninger, til tider har det været hver time fra kl. 1-2 om natten. I løbet af dagen sover han i øjeblikket 3 lure. Han sover som regel 45 min, vågner, hvorefter jeg (siden januar) stort set hver gang forsøger at lægge ham til at sove videre, da han på ingen måde bliver udhvilet af at sove blot 45 min. Han sover derefter 30-60 min. Ind imellem sover han 1½ time uden at få hjælp videre i den dybe søvn, men ikke altid hvor vi ved hvorfor.
Jeg har ammet ham, med 2-3 supplerende flasker om dagen, og har for 1 måned siden ca. startet processen med at stoppe natamningerne. I øjeblikket får han en natflaske på 210ml. (hvis nødvendigt) ca. ved midnat, indimellem senere. Amningen er næsten helt stoppet om natten, men en gang imellem har jeg ammet hvis der går skrigeri og kæmpe krise i natteroderiet. Det skal siges at vi har forsøgt at han fik lov at sove alene i vores soveværelse i to uger. Dette gav ingen ændring i sovemønstret.
Putning foregår i øjeblikket ved at lægge en hånd på hans brystkasse, for at undgå at han lægger sig om på maven og kommer op på alle 4. Ind imellem vækker han sig selv om natten ved at trille om på maven, med vægten på armene. Desuden har han svært ved at finde ro, og han kører sig selv op når han kommer ned i sengen og ligge. Arme og ben kører på ham, og han roder ved alt han kan komme til. Derfor er vi ofte nød til at pakke hans arme ind i dynen, så de ikke "forstyrre" ham når han skal falde i søvn.
I tillæg kører madsituationen rigtig dårligt. Vi startede så småt op med skemad da han var lidt over 5 måneder, men pga. forstoppelse, kom han først rigtigt i gang da han var 6 måneder. Stille og roligt er han blevet introduceret til lidt mere struktur i maden, hvilket til en begyndelse gik fint. Men den seneste tid (1½-2 måneder) er madsituationen blevet alt andet end hyggelig. Han skriger sig ofte igennem måltiderne, nægter nogen gange at smage, selvom han er mega sulten. Ind imellem er jeg super upædagogisk og stikker skeen ind i munden under et skrig.... han smager på maden, og så kan han godt spise lidt alligevel. Jeg har forsøgt med brødstykker hvilket nogen dage er en succes, men andre slet ikke. Jeg har forsøgt mig med at han selv skulle putte mad i munden. Det kan han slet ikke finde ud af med mindre det er store stykker mad som en kogt gulerod eller en stykke agurk han kan sutte på.
Ud over den manglende nattesøvn, så er jeg ved at være rigtig træt af konstant at tænke på mad til min søn.... hvornår skal han spise igen, og hvad skal jeg servere for ham denne gang?
Jeg håber at du kan hjælpe os i vores situation, at du evt. har en ide til hvordan madsituationen og sovesituationen kan blive bedre.
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Hønemoren