Svar: Dårlig nattesøvn og dårlige vaner

15. marts 2014

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Rikke

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at det går stille og roligt fremad os jer - i hvert fald lyder det som om at jeres dreng er begyndt at kunne sove lidt mere, selvom han ikke er født med det største sovehjerte :) Og det lyder også som om at han har lettere ved at komme videre i søvnen om natten nu og ikke behøver blive gået rundt med og vugget så meget her - det er godt. Små skridt frem, er stadig frem :)

Det lyder dog som om at han ofte har rigtig svært ved det skift der er fra favn og ned i sengen. Når du ammer og flytter ham i seng, så går der ikke ret lang tid, så spjætter han, klynker han og det hjælper ikke at holde hænderne på ham. Han bliver mere og mere ked af det og kan først sove, når han igen er oppe i din favn, bliver vugget og bevæget.

Det vil være en rigtig god idé at du svøber ham og at du ammer ham imens han er svøbt. Det at være svøbt vil gøre at han rent fysisk holdes sammen på sig selv så han ikke kan spjætte og vække sig selv af sine bevægelser. Det vil også gøre skiftet fra din favn og ned i sengen mindre voldsomt, fordi han stadig vil føle sig omsluttet, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. Det at han mærker at han bliver "flyttet væk fra dig" kan altså minimeres ved at svøbe ham. Svøbet kan være et rigtigt svøb, hvis du kan finde et der er stort nok. Det kan også være en voksipose eller lignende sovepose. Og han skal som sagt puttes i posen og ammes og derefter flyttes ned, hvor du ønsker han skal sove.

Du fortæller at han ammes to gang mellem hver lur - men den dagsplan du sender viser at han får mælk når han vågner....? Det er vigtigt at du er opmærksom på at brystet bør indgå som en fast del af hans putning. Det vil sige at du lige nu meget gerne må amme ham, hvis han vågner af en lang lur og naturligt der er tørstig, men i forbindelse med at du så skifter ham og gør ham klar til at sove, vil det være rigtig godt, at du ammer ham igen.

En mulighed er også at du lægger dig med ham i dobbeltsengen og ammer ham liggende ved siden af dig der - og lader ham ligge, når han falder i søvn. Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af sengen. Fordelen ved at amme ham på denne måde er, at du kan give ham brystet, nærheden, den fysiske kontakt, varme, holde ham tæt osv. som han tydeligt viser behov for - men komme væk fra at han skal vugges og bevæges, gås rundt med, for at sove. I første omgang kan det altså være en rigtig god idé at du arbejder på at få ham til at sove, uden at han skal op i dine arme - og når han kan dette, så kan du arbejde på, at han lærer at sove på lidt mere afstand af dig.

Du må gerne blive hos ham om dagen f.eks. til middagsluren, for på den måde at holde ham sovende lidt længere og vænne han til en længere lur midt på dagen. Og om aftnen kan du på samme måde lægge dig med ham i din seng og lade ham falde i søvn ved siden af dig, lade ham ligge, sikre at han ikke kan trille ned og når du så selv går i seng, så kan du amme ham igen og der flytte ham over i tremmesengen, hvor ...

Annonce

... han så kan sove videre.

Jeg synes ikke at I skal putte ham og lade ham ligge og græde - heller ikke selvom I har hænderne på ham. Han lyder ulykkelig og det vil skade ham at ligge og græde utrøsteligt i længere tid, det er vigtigt at berolige og trøste ham. Og jeg synes det er langt at foretrække at amme ham mere eller mindre i søvn. Jo mere tryg han er ved at sove nu, jo bedre vil det være for søvnen fremover.

Lige nu skal I ikke arbejde på at putte ham vågen, men give ham den mælk, bryst, nærhed og tryghed han har behov for. Han er stadig bare en lille dreng og vil lære det med tiden :)

Det er helt naturligt for alderen at han begynder at powernappe lidt mere og her kan det også være en fordel at du sover sammen med ham i dobbeltsengen til middagsluren, fordi du så kan have brystet parat og give ham det, når han efter 45 minutter viser tegn til at ville vågne. Det at være der, parat med det samme, vil ofte hjælpe ham lidt videre i søvnen og samtidig også fylde ham lidt ekstra op - børn i denne alder vil ofte også have tendens til at slatspise lidt, så det har god effekt både på mælkeindtaget og søvnen at lægge sig med ham midt på dagen.

Hans rytme vil naturligt blive mere fast jo ældre han bliver. I takt med at han begynder med skemad og begynder at kunne være vågen og mere aktiv imellem sine lure, vil det naturligt komme lidt mere struktur på dagen.

Et forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover måske lidt videre, eller vågner stille og roligt op. Skiftes, leger, hygger, pludrer

Morgen/formiddag 8-9.30: Ammes og putte til første lur

Formiddag 10-11: Tilbydes lidt smagsprøver på grød som nu, vand af kop. Ammes evt i forlængelse af grøden - afhænger af behov. Leger, skiftes, gøres klar til putning.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes og puttes til middagslur 12-14. Du må her meget gerne lægge dig med ham og amme ham i din seng og lade ham blive liggende der og være klar til at amme ham igen, hvis han vågner op efter 45 minutter.

Eftermiddag 15-16: Vågner og ammes efter behov, leges med, pusles.

Ammes og puttes til dagens 3 lur som nu 16.30-17.30

Aften: Spiser ofte hyppigt ved brystet hele aftenen og det er rigtig fint, for på den måde fylder han sig lidt ekstra op til natten.

Ammes og puttes et sted mellem kl 20-21 - afhænger af hvornår han er stået op fra sidste lur.

Sen aften 24: Ammes

Midt nat 03: Ammes efter behov

Som du kan se så indgår der mange amninger i denne dagsplan og det er her vigtigt at du er opmærksom på at nogle af amningerne er "måltider" og andre er "tørstslukkere" - og det er helt okay at du lige nu giver ham mælk på denne måde.

Du skal ikke være bange for at "give ham dårlige vaner", "forkæle ham" eller andet, som man kan høre nogle gange. Det vigtigste lige nu er at lære ham, at det er dejligt at skulle sove, at det er forbundet med noget trygt, dejligt og rart, at det er en stund på dagen, som er rar at se frem til :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!