Dårlig nattesøvn og dårlige vaner

15. marts 2014

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Dårlig nattesøvn og dårlige vaner

Hej Helen:)

Nu har jeg brug for din hjælp igen:)

Vores dreng er nu knap 4,5 mdr. Jeg har før skrevet til dig ang. dårlig nattesøvn og dårlige vaner!

Vi har næsten fra Kristian blev født svøbt ham når han skal sove til natten! Her har vi så gået med ham i vores favn til han sover og vi kunne ligge ham! Sidst jeg skrev til dig ønskede jeg lidt hjælp til hvordan vi kom ud af denne dårlige vane og får ham lært selv at falde i søvn i sin seng.

Jeg har endvidere købt din bog om børn og søvn, hvor vi også har forsøgt os med dine råd om hvordan vi får ham puttet!

Som det er nu, har jeg ved dæmpet belysning ammet ham når han begynder at vise træthedstegn til natten! Her falder han som regel let i søvn, men ikke dyb søvn. Når han slipper brystet ligger jeg ham stille over i sin seng og holder en hånd på hans brystkasse. Han begynder ligesom han mærker at han bliver trukket væk fra mig og spjætte med hele kroppen og begynder at grynte osv. Dette ender lynhurtigt ud i mild gråd, men bliver herefter hurtigt til ren skrig og skrål, trods der holdes en hånd på ham og han beroliges. Dette er ikke nok! Vi tager ham op og han kan her være svær at trøste hvis han er blevet rigtig ked af det. Vi har forsøgt os nogle gange, samme aften når han igen viser træthedstegn! Men han overgivet sig ikke på den måde.

Vi har desværre overgivet os og gået med ham i vores favn til han sov, hvilket er sket hurtigt. Han kan ligges og vi høre ikke til ham før nogle timer senere.

Vi døjede ligeså med om natten, når jeg havde ammet K at vi måtte gå med ham i vores favn for at kunne blive lagt tilbage i seng! Dette er dog blevet bedre og jeg kan til størstedelen af gangene bare ligge ham tilbage efter amning og han sover videre! Også tiltrods for at jeg fornemmer han reagerer på at jeg flytter ham ud af min favn.

Jeg er lidt i vildrede omkring hvordan vi kommer videre med ...

Annonce

... putteritualet til natten. Føler lidt at det hele skal lykkes og være perfekt, forstået på den måde at han "bare" skal kunne ligges og så godnat.

Tænker du vi skal lade ham ligge når han græder og bare trøste ved tilstedeværelse og berøring??

Har ligeså prøvet at putte ham inden han falder helt i søvn, men dette accepterer han heller ikke!?

Han sover ikke så godt om dagen længere heller som han hidtil har gjort! Han powernapper meget og vågner 7-9-13 efter 45 min. Kan med held lulles videre i søvn! I barnevogn har vi tidligere bare kunne ligge ham ud og han faldet selv i søvn, nu kræver det lidt mere hjælp!

Jeg bestræber mig på 3 lurer, men sover oftest mindre end 5 timer om dagen. Tænker om han ikke har det store søvnbehov, for han sover jo heller ikke fantastisk om natten. Mange amninger og tidlig op om morgenen! Synes det er enormt svært at putte ham nogenlunde til de tidspunkter du har i din bog, da han svinger så meget fra dag til dag!

Dagsrytme i store træk.

5-6 vågner og starter ofte her dagen. Ammes, skiftes og leges med.
8-9.30 puttes til første lur
10-11 kommer op fra første lur. Smager på grød, ammes, pusles og leger
Ca 12-14 kommer ud til formiddagslur
Ca 15-16 op fra lur. Ammes, pusles og leges med
Ca 16.30-17.30 kommer ud til dagens sidste lur
19.30-21 puttes til natten

Ammes to gange i mellem hver lur. Kan ikke sige jeg putter ham til lur og nat hver dag på samme tid, da han er så forskellig fra dag til dag og ikke mindst nat! Ingen nætter er ens! Han kan have 2-3 gode nætter i streg og så bliver de bare rigtig dårlige herefter med mange opvågninger!

K er en meget smilende og glad dreng, han er mild og egentlig meget rolig! Han er en snakkende/pludrende dreng, der nyder at lege og være sammen med sin mor.

Ved ikke om det virker lidt rodet det hele, håber det giver lidt mening og du kan hjælpe mig?:)

Med venlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine