Svar: Fladt baghoved
16. januar 2014
Alder:
4 mdr.
Kære forvirrede mor
Tak for dit brev :)
Din drengs hovedfacon kan naturligvis godt være genetisk betinget, børn ligner jo deres forældre:) Men når det er sagt, så kan børn godt få fladt baghoved af at ligge på ryggen, når de sover. Det er vigtigt at du, når din dreng sover, er opmærksom på at hans hoved skal drejes til skiftevis venstre og højre side.
Fladhed eller skævhed af kraniet opstår, når barnet ligger placeret i samme stilling over længere tid - f.eks. når barnet sover. Derfor skal man sørge for at forebygge ved at dreje barnets hoved og ved at sørge for, at barnet ligger på maven så meget som muligt, når barnet er vågen. Man skal være opmærksom på at børn som sidder meget i skråstol, autostol og lignende også her sidder i en passiv stilling og får tryk mod hovedet - enten baghovedet eller siden af hovedet.
I skal naturligvis stadig putte jeres dreng i voksiposen, han er glad og tryg ved den og nyder naturligt at sove i den og I skal ikke gøre den blødere. Det er dog vigtigt at I hjælper ham med at dreje hovedet til siden, hvis han ikke selv gør det. I kan gøre det, når han sover godt. I kan også tage en sok og fylde den med grødris, så I får en lidt tung pose og lægge den bag hans hoved, så han på den måde hjælpes til at holde hovedet til skiftevis højre eller venstre side. I kan på den måde være nødt til aktivt at gå ind og flytte på hans hoved, når han sover, så han 'tvinges' til at holde hovedet til siden og ikke ligger fladt på baghovedet.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske