Svar: Søvn og trivsel

3. januar 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Helle

Godt nytår og tak for dit brev :)

Hvor er det hårdt, at det skal være så svært hos jer ... Og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)

Ja - det er en rigtig god idé at få jeres datter tjekket igennem. Det er vigtigt at finde ud af om der fysisk kan være en forklaring på, at hun er som hun er - jeres egen læge bør tjekke hende igennem og I kan også drøfte med lægen om det kan være relevant med f.eks. en kiropraktor. Har hun f.eks. problemer med at ligge på maven, løftet hovedet eller lignende, så kan det være tegn på at hun har nogle problemer med sit nakke- og skulderparti og er det tilfældet, så skal det naturligvis behandles. Det kan godt være en forklaring på, at hun kan være rigtigt ked af det, eller har svært ved at finde ro og sove. Mange andre ting kan dog spille ind og det er derfor vigtigt at hun tjekkes igennem, så I udelukker at der er en forklaring der.

I skal også overveje om I forsøger at "følge for mange regler". Det skriver jeg, fordi du slutter dit brev med at skrive "Det er bare meget svært at finde overskuddet til at vende hende af med de ”vugge vaner” da hun bare skriger og skråler" ... Nogle gange kan man godt være så påvirket af ikke at give sit barn "dårlige vaner", at man ender med at forcere noget, som ikke skal forceres. For nogle børn har bare rigtig meget brug for at blive holdt tæt, for nærhed, fysisk kontakt, for at blive vugget og de sover rigtig godt, hvis de får lov til at sove i mors og fars søvn, men hvis man kræver at de sover i tremmeseng eller barnevogn, så bliver de ulykkelige, de græder, sover dårligt og forældrene sover dårligt.

I skal derfor lige nu overveje, om jeres datter bare skal have lov til at sove som hun gør og hvor hun sover bedst. Tillade jer at hun sover i dobbeltsengen, hvis det er det, som lige nu virker, tillade jer selv ikke at kæmpe med hende eller kæmpe om at lave gode vaner om ... Måske har I læst, hørt, fået at vide mange gange at "I skal ikke tage hende op med det samme" eller "børn skal have lov til at ligge for sig selv" eller "børn skal lære at sove i seng eller barnevogn" eller "I skal ikke forkæle hende" eller "hvis I ikke lærer hende det nu, så lærer hun det ikke" eller ... Der er så meget, man som forældre må og ikke må - men det passer faktisk ikke. Det allervigtigste er at I lige nu gør det, som virker i jeres lille familie og at I prøver at sige til jer selv at det er okay. Finder roen i at "nu gør vi sådan, for det fungerer for os" - uanset hvad alle omkring jer siger.

Hvis hun lige nu går tidligt til ro for natten og står tidligt op, så er det sådan. Det er jo i princippet lige meget, hvis hun trives på denne måde og hvis I kan trives med det - og ja, så sover hun 4 små korte lure i løbet af dagen, men det må så være sådan. Hun sover jo samlet det hun umiddelbart har behov for og så er det okay.

Det der er vigtigt er, at hun ikke begynder at bytte rundt på nat og dag, så hun begynder at være vågen midt om natten, det må I naturligvis meget gerne undgå - og det er derfor at deet kan være en god idé at holde nogenlunde fast i en fast dagsrytme, men hvis I har på fornemmelsen at dette forstyrrer hende så meget at hun rent faktisk sover dårligere om natten, så skal I måske lige nu prøve at se, hvad der ville ske, hvis I lod hende selv styre sin rytme om dagen. Altså putte hende, når hun er træt, tager hende op når hun ikke kan sove mere osv. hele dagen igennem, uden at tænke på, om hun har sovet i 30 minutter eller 60, om hun har været vågen i 45 minutter eller i 2 timer - men prøve at se, hvad der sker, ...

Annonce

... hvis I lader hende styre sit behov mere ...

Kan det give lidt ro at tænke sådan? Det håber jeg :)

Og så er der lige en ting mere - har I hørt om high need babies? Jeg er ikke tilhænger af at sætte sådanne betegnelser på børn, det virker et eller andet sted forkert at sige, at nogle børn har "større behov" end andre børn, for alle børn har naturligt lige stort behov for at blive set og mødt. Men når det er relevant at tale om high need babies, så er det især, fordi det ofte giver forældre ro. Det hjælper jer at vide, at I ikke gør noget forkert. Der er ikke noget galt med jer og der er ikke noget galt med jeres datter - hun er som hun er, opfører sig som hun gør, fordi det er en del af hendes personlighed.

High need babies sover ofte ikke særlig længe ad gangen. Deres søvnbehov er generelt lidt mindre end hos andre børn på samme alder. De vågner efter kort tid, de har svært ved at overgive sig til søvnen og ofte har de rigtig meget brug for stor fysisk kontakt og nærhed, for at kunne falde i søvn. Og det lyder jo meget som jeres datter... Samtidig har disse børn ofte svært ved at acceptere en substitut for mors favn. De sover bedst hos mor, hvis de kan være på mors brystkasse eller i mors arme...

Og det kan derfor være rigtig godt at prioritere dette så meget som muligt, hvis I fornemmer at det er behovet og det der giver størst mulig ro - og selvom hun er så stor nu, at mor ikke har kræfter til at bære hende rundt, så kan du måske nogle gange lægge dig med hende, netop for at give hende nærheden. Du må naturligvis også stadig meget gerne arbejde på at putte hende i barnevognen. Det vil hjælpe jer på sigt, at hun lærer at sove i den og er tryg ved sin vogn. Hun kan ammes og puttes eller hun kan ammes, puttes og evt. suppleres med en flaske i barnevognen og så falde i søvn der - hvis hun har behov for det :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Disse børn har ofte også et meget højt aktivitetsniveau og er utrolig meget på. Det betyder, at de er særligt opmærksomme på, hvad der sker omkring dem. De bliver meget let forstyrret, lader sig ofte distrahere og kan have svært ved at koncentrere sig om en ting ad gangen. Nogle kalder dem “kortluntede”, fordi der ikke skal ret meget til, før verden og omgivelserne virker for overvældende. De bliver også let irriterede og er ofte derfor også grædende og meget urolige ...

Deres gråd er intens og de er mere vedholdende end andre børn - og på samme måde virker de ofte også ekstra glade, når de er glade. Det føles tit som om at der ikke rigtig er nogen middelvej, det er enten eller.. Enten er de super glade eller også er de dybt ulykkelige.

En ekstra udfordring er deres dagsrytme - den skifter ofte fra dag til dag og det er sjældent at faste rutiner virker på disse børn. Det der virker om tirsdagen, virker pludselig ikke om lørdagen. Bedst som man tror, at nu har man fundet ud af hvordan, så virker det alligevel ikke. Det er enormt frustrerende, for man læser jo alle stedet at børn skal have genkendelighed, struktur og faste rutiner, men her er tale om børn, som aldrig rigtig har en fast rutine og hvor det tilsyneladende ikke rigtig virker, men hvor man er nødt til at følge med de signaler barnet sender.

I kan læse lidt mere om high need babies i min bog "Helens bog om gråd og trøst", hvor I også kan læse om andre årsager til at børn græder og hvordan vi skal hjælpe dem. I kan også læse mere i bogen "Babykaos" af Tine Schrøder Lunøe og i bogen "Signalstærke børn" af Anja Sigvard Nielsen - lillepigen i barnevognen og en tur på biblioteket var måske en god idé ... :)

Knus med på vejen og fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder