Søvn og trivsel

3. januar 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvn og trivsel

Hej Helen.

Endnu engang tak for dit tidligere svar.

Vi har reflekteret over dine svar. Indtil videre har intet har ændret sig – og dog. Hun sover stadig korte lurer på max. 45 min. Medmindre vi går med hende en længere tur med hende i barnevognen. Her kan vi trække hende lidt, men det kræver en ihærdig indsats. Det er stadig ikke muligt at amme hende i søvn som du har forslået. Vi har også forsøgt med bad. Det gav heller ikke en længere lur. Hun er siden jeg sidst skrev brevet blevet endnu svære at putte i barnevognen / tremmesengen og hun er nu nærmest helt umulig at putte til den 4 lur. Hun protesterer højlydt og lykkes det så endelig så sover hun oftest under et kvarter. Det er også selvom vi triller en tur i vognen som ved de forrige lure. Det ender med at vi nu er nødt til at putte hende meget tidligt til aften da hun er meget træt. Hun puttes mellem kl. 18-19. Her har hun ofte været vågen ca. 3 timer.

Jeg ved ikke om det er derfor hun er blevet slem til at vågne midt nat. Her kan hun være vågen flere timer før hun giver sig hen til søvnen igen. Hun sover ikke før hun er blevet ammet og dette kan nogle gange vare 1-2 timer inden hun vil spise. Vi gør alt for ikke at vække hende, såsom ikke snakke og ikke tænde lyset.

Hun spiser hyppigt. 3 gange om aftenen/natten. Ca. kl. 21.30, 00.00 og igen 01.30. Vågner så igen kl. 06.00. Her tilbyder jeg brystet, men ikke altid hun er sulten. Selvom hun spiser så falder hun aldrig i søvn igen som din dagsplan ”forslår”. Allerede her går dagen alt for tidligt i gang i forhold til at hun sover så korte lure, og tager den første lur tidligt.

Humøret er meget svingende. Kort tid efter hun er vågnet er hun træt igen (gaber, gnider øjne/øre.) Vi er begge ved at være kørt ned over at der ikke snart kommer en forbedring. Ingen trives med sådan som det kører lige nu. Det har været aktuelt i flere mdr.

Når vi er ude siger alle ”Hvor hun ...

Annonce

... nem, sød og charmerende”. Hun elsker når der sker noget nyt og har intet problem med at være hos fremmede. Det virker som om at hun nemt keder sig selvom vi leger og aktiverer hende på livet løs. Det skal siges at heller ikke ude sover hun længere lurer.

Det største problem(er) pt. er hendes humør, evig træthed og roderi om natten.
Manden har holdt 14 dages ferie, men alligevel har det været hårdt arbejde og jeg kan nærmest ikke overskue at stå selv med hende på mandag.

Som tiden går, er jeg begyndt at spekulere på om noget fysisk driller hende og overvejer at søge råd hos en kiropraktor, zoneterapeut. Har du erfaringer med at dette kan hjælpe et barn til at slappe af? Det skal siges hun er en meget aktiv baby hvor benene og armene faktisk kører konstant på hende. Hun kan ikke slappe hos nogen af os eller ved at ligge selv.

Vil lige tilføje de måde vi putter hende om dagen og aftenen. Om dagen bliver hun puttet i barnevognen og bliver kørt med indtil hun sover, og helst med så mange bump som mulig. Vi har prøvet at kører med hende uden at ryster, men så begynder hun bare at skrige.

Om aftenen putter vi hende ved først at amme hende en gang og ligge hende i tremmesengen med en godnat sang. Kort efter er hun allerede utilfreds og min mand tager hende op og går med hende i armene. Dette ender dog med at hun skal ammes en gang mere og derefter går min mand med hende indtil hun falder i søvn og bliver derefter lagt i tremmesengen. Jeg kan ikke gå med hende længere da hun er blevet for stor til dette. Vi har prøvet at arbejde på at stoppe med at gå og vugge hende i søvne, men dette ender altid bare ud i skrig og skrål (Har prøvet med bed rockers uden succes os)

Det er bare meget svært at finde overskuddet til at vende hende af med de ”vugge vaner” da hun bare skriger og skråler.

Det blev et lidt halv langt brev, men håber du forstår essensen af det.

Med venlig hilsen
Helle.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor