Svar: Vågen rigtig tit om natten
1. december 2013
Alder:
10 mdr.
Kære træææætte mor
Tak for dit brev - jeg kan godt forstå du er træt, for det er naturligt frustrerende at blive vækket gentagende gange hver nat og det lyder som om at du har prøvet stort set alt ...
Jeres datter er i separationsfasen og er nu begyndt at kravle og rejse sig ved tingene. Og det at hun begynder rent motorisk at bevæge sig mere rundt på egen hånd, gør at hun nu oplever verden anderledes, større og mere voldsom end tidligere. Hun drømmer derfor mere og mere nu og kan godt græde i søvne på grund af en drøm. Nogle børn vågner med skrig i denne alder, netop fordi de drømmer. Nogle børn griner også i drømme .. Drømme aktiviteten er stor netop nu og dermed også ekstra urolig søvn.
Deruover så gør den ekstra motoriske udvikling også at hun sover dårligt, sover uroligt. Hun får sig lagt i stillinger som hun ikke mestrer at komme væk fra og der sker præcist det I beskriver - hun får sig lagt i kravlestilling om natten og hun kan ikke finde ud af at blive lagt ned igen. Hun lægger sig op på alle fire, hvor hun så ligger og vugger frem og tilbage, hun slår hovedet ind i sengegavlen eller kryber helt op i hjørnet af sengen og hun kan ikke skifte stilling. Hun bliver frustreret, grædende, irritabel og tydeligt ked af det - det foregår i søvne og man kalder det "head-banging". Børn kan også ligge og kaste hovedet fra side til side imens de græder, det er også normalt i denne alder, det kaldes for "head-rolling".
Det er altså normalt og hører alderen til og det bedste du kan gøre er at berolige hende og hjælpe hende med at blive lagt ned i seng igen, gerne forsøge at få hende videre i søvnen i sengen, så hun ikke behøver blive taget op, men med din hænder, varmen fra dine hænder, tyngen af dine hænder på kroppen, hjælpes til at finde fysisk ro og komme videre i søvnen.
Hvis det er nødvendigt at tage hende op, så skal du naturligvis gøre det, men du vil sandsynligvis opleve at hun protesterer over dette, fordi hun ikke har brug for at blive vugget, snakket til eller har brug for aktivitet - hun har brug for hjælp til at komme videre i næste søvnstadie, der hvor hun ligger... Sover hun meget uroligt kan det nogle gange hjælpe at tage hende op og over i din seng og lade hende sove ved siden af dig. Fordi det at hun mærker dig, fornemmer at du ikke er forsvunder, giver hende den ro hun lige nu har ekstra meget behov for og hos dig sover hun derfor godt. Det har du dog forsøgt uden større held ... Måske vil løsningen hos jer derfor i stedet være at du fjerner den ene side af tremmesengen og kobler hendes seng til din.
Det kan være en god løsning fordi det gør det muligt for hende at sove i egen seng, samtidig med at du kan lægge en beroligende hånd over på hende, så hun kan mærke dig uden at føle sig presset til kontakt. Det gør også at hun ikke kan rejse sig ved tremmerne, men tumle lidt rundt uden at støde ind i sengen og samtidig kan hun kravle over og putte sig ind til dig, hvis det er hendes behov:)
Du skal naturligvis være opmærksom på om den pludselige gråd og uro skyldes smerter. Det kunne være smerter fra ørerne eller tænderne, som pludselig gør at hun vågner og græder ... Og det er ikke nødvendigvis sådan at ørerne så også gør ondt om dagen. Nogle gange ser man faktisk at barnet sover okay i dagtimerne, men sover dårligt om natten - andre gange giver ørerne naturligt problemer både dag og nat.
Det lyder altså for mig som om at det er en motorisk urolig periode for jer lige nu, som I et eller andet sted er nødt til at stå igennem. Det der er vigtigt er at du holder fast i at hun ikke skal begynde at øge sit indtag af flaske i løbet af natten og på den måde får en uhensigtsmæssig vane - ligesom det vil være godt at du ikke per automatik giver hende sut i munden, hver gang hun vågner.
Dagens rytme og indtag af mad osv. spiller naturligt ind og det kan være en rigtig god idé at give hende et godnatbad som en del af putteritualet. Det kan give hende fysisk ro - det kræver dog at badet ligger godt 1 time før putning. Det kan samtidig også være en god idé at indføre en godnatgrød som en fast del af putteritualet - det sikrer at hun ikke går sulten i seng.
Det vil sige at hun kan få aftensmad kl 18, komme i bad kl 18.30, få godnatgrød kl 19.30, få børstet tænder og så blive puttet med en flaske kl ca 20.
Du skal være opmærksom på at hun ikke bør falde i søvn med flasken, men lige skal nå at slippe flasken før hun sover. Det vil være rigtig fint at hun får flaske i sin seng, så hun falder i søvn i sengen, men hun skal helst når dertil, hvor hun får sin flaske, slipper den, smiler til dig, triller om på siden og sover. Hvis hun er afhængig af sin flaske i munden for at sove, så kan hun også vågne om natten på grund af dette og det er uhensigtsmæssigt:)
Med hensyn til at kravle, så kan du prøve at købe et par strømpebukser med skridsikre dutter på knæene eller et par knæbeskyttere - se hjemmesiden gobabygo.dk. Det kan hjælpe hende til at få bedre fast og dermed kravle på begge knæ:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god weekend - og rigtig god jul:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske