Svar: Hvad pokker gør vi?
22. oktober 2013
Alder:
5 år, 7 mdr.
Kære Lea
Tak for dit brev :)
Det er vigtigt at I stadig gør jeres dreng helt tryg ved det at skulle sove - det er her fint, at I læser godnathistorie og måske lige bruger 15 minutter på sengekanten, så han trygt overgiver sig til søvnen, og det er fint at han og lillesøster sover samme sted, hvis det beroliger og hjælper:)
Jeg tænker dog, at det er meget vigtigt at I stille og roligt forsøger at skabe et ritual, som er så stilfærdigt som muligt og som kan overstås inden for kort tid, - både når han skal sove og også om natten. Det vil være en god idé at arbejde på, at I ikke behøver sidde hos ham helt til han sover, ligesom det er vigtigt at I ikke behøver vågne helt op og ritualet skal ikke tage for lang tid at gennemføre hver nat.
Jeg får lidt på fornemmelsen, at jeres dreng, når han har sin opvågning hver nat kl 02, føler at han skal gennemføre det her ritual, for at han kan sove igen - og I kan hjælpe både ham og jer, ved at gøre ritualet kortere, og sikre at han kan hjælpe sig selv. I stedet for at han vågner, kalder på jer, I skal gå ind til ham, lægge jer på madrassen, han kryber ned og lægger sig hos jer, - og han så snakker og stiller spørgsmål, så kunne det måske være en idé med en madras i soveværelset, og han kunne så gå ind og lægge sig hos jer, hvis han havde brug for det.
Med den alder han har, kan I godt tale med ham om, at det er okay at han lige nu vågner om natten og har brug for at sove tæt på jer - han er naturligvis velkommen i soveværelset - men om natten er det vigtigt at I sover og det er ikke meningen at I der skal snakke og løbe rundt og lave en masse, natten er til at sove i. Og derfor skal han komme ind til jer og få nærheden, men I skal ikke snakke, men sove. Og I må godt om natten, når han stiller en masse spørgsmål svare "sss, jeg sover".
Og så kan man naturligvis spørge "hvad skal det hjælpe?" så ligger han jo vågen et par timer i soveværelset - og ja, det kan godt være, men det er vigtigt at han lærer at komme videre i søvnen uden en masse aktivitet fra jeres side. Hvis I føler at det stadig er bedst at I forældre skiftes til at gå ind til ham på værelset om natten, så må I naturligvis gøre det - men jeg synes det er vigtigt at I sætter jer ned sammen med ham og taler med ham om, hvad I forventer nu og hvordan det skal foregå - naturligvis med respekt for ham og de følelser han har og sikre at han er tryg hele vejen igennem - men stadig holder fast i at natten er til at sove i.
At lade Pippi kører hele natten tror jeg ikke umiddelbart er nogen god idé. Det kan bruges, hvis det hjælper ham til at lægge sig til at sove, men effekten forsvinder, hvis det kører hele natten - det kan være en indsovningsmetode, men det kan også have den ulempe, at han ligger og holder sig vågen, for at nå et bestemt sted i historien eller høre historien færdig. Og det må være frustrerende for jer, at høre på denne historie hele natten :)
I skal naturligvis sikre jer at han trives i børnehaven og at der ikke sker ting i hverdagen, som viser sig ved at han pludselig vågner og søger jer så meget om natten. Det kan være en god idé at tale med pædagogerne om, hvordan de oplever ham og hvordan de synes han trives.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske