Svar: Mange opvågninger hver nat
1. september 2013
Alder:
3 mdr.
Kære mor, der længes efter lidt søvn
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at du har godt med mælk og det lyder også som om at du ammer hyppigt og at jeres dreng derfor får, hvad han har behov for - og det er rigtig godt. For det er nemlig ofte sådan at børn i 3-4 måneders alderen har behov for at få sat mælkeproduktionen lidt op. De har for det første ofte et appetitspring, som gør at de fysisk er ved at være så store, at mælkemængden skal øges, men der sker også rigtig meget med dem udviklingsmæssigt.
Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børn ofte sovevaner. De sover, som I også beskriver ofte kortere lure - det har i denne alder svært ved at sove sammenhængende lure om dagen og det skyldes at deres søvn begynder at indeholde fleste søvnstadier.
Når vi voksne sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt. Søvnen er sammensat af REM-søvn og non-REM-søvn. REM står for Rapid-Eye-Movement, og når man sover REM-søvn, kan man direkte se øjnene bevæge sig under øjenlågene. Når vi drømmer og kan huske vores drømme, så sker det i de perioder, hvor vi sover REM-søvn.
Vores non-REM søvn er inddelt i fire stadier. Stadie 1, hvor vi lægger os til at sove og slumrer ind. Stadie 2, hvor vi sover godt, men er stadig lette at vække. Stadie 3 og 4, som er dybere søvnstadier, det man også kalder for "delta-søvn" eller "slow-wave".
Hos små børn er søvnen anderledes sammensat. De spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde som vi har men skifter meget hurtigt mellem REM-søvn og non-REM søvnen. Hos små børn betegnes REM-søvnen ofte som en "aktiv-søvn", og non-REM-søvnen betegnes som en "stille søvn".
Når barnet er cirka 1 måned gammel, begynder dannelsen af søvnspindler, og først omkring 3 måneders alderen begynder barnets non-REM søvn at være inddelt i stadier, hvor barnet sover lettere og sover dybere. Der kommer altså lige nu lidt flere stadier i jeres drengs søvn og søvnen ændrer sig derfor fra nu af og de næste måneder frem. Omkring 8 måneders alderen vil hans søvn minde mere om den søvn vi voksne har.
Og det at hans søvn lige nu begynder at indeholde flere stadier betyder at han kan vågne mere op. Det kan være svært for ham at skifte mellem at sove dyb og mindre dyb søvn og let søvn og skiftet kan f.eks. godt komme med ca. 45 minutters intervaller. Sådan oplever mange forældre det. Det betyder at barnet ofte kun sover ca. 45 minutter af gangen, så vågner barnet op og har svært ved at komme videre i søvnen ...
Jeres dreng er også langt mere bevidst nu. Han er meget opmærksom på verden og på, hvad der sker omkring ham. Selvom du oplever at han er god til at spise om dagen og tager godt fra brystet, så oplever du måske også at han nogle gange lader sig forstyrre, når han dier hos dig. Han dier, slipper brystet, smiler bevidst til dig, tager fat og dier et par gange, slipper så igen, pludrer med dig osv. Og han kan godt komme ind i en rytme, hvor han derfor ikke spiser helt nok, men lader sig nøjes med lidt og hellere vil lege, pludre og hygge med dig - så hele dagen kan godt blive fyldt med lidt "slatspiseri" og "slatsoveri".
Og fordi han lige nu gennemgår så stor en udvikling, så vil han naturligt få ekstra mange stimuli og alt hvad han oplever skal bearbejdes når han sover. Og det betyder igen at han lige nu drømmer ekstra meget og derfor også sover mere uroligt. Han kan i søvne klynke, ligge og virrer med hovedet, smågræde, ligesom han også nogle gange kan grine imens han sover. Det er helt naturligt for alderen.
Det er rigtig godt og vigtigt at du er opmærksom på at han bliver fyldt godt op med mælk i dagtimerne, så han ikke behøver søge ekstra mælk om natten og det er super at du her vælger at lægge dig med ham, for på den måde at holde ham sovende. Du kan også nogle gange vælge at trille ham en længere tur i barnevognen, så han vænnes til at sove i den og vænnes til at få en længere lur midt på dagen. Du gør på den måde allerede det rigtige og det er super. Hold fast i det :)
Når han vågner om natten skal du altså prøve at vurdere, hvorvidt han har brug for brystet eller om dine beroligende hænder og nærhed kan være nok. Det kan godt være at han har brug for at mærke dig rent fysisk og det er her rigtig fint at hans seng er koblet til jeres seng - på den måde kan du lægge en beroligende hånd over på ham og give ham lidt ro, uden at du behøver tage ham op, vugge han eller begynder at skulle stige ud af sengen, gå rundt med ham osv. Det er en god idé at holde fast i at der sker så lidt aktivitet om natten som muligt.
Det kan også være rigtig godt at arbejde på en 3-lure-om-dagen-rytme - jeres dreng lyder dog til lige nu at have behov for 4 lure og det er naturligvis også okay. Det vil sandsynligvis ændre sig i løbet af 1-2 måneder. Jeg ved godt at I skriver, at I har fået at vide tidligere, at det ændre sig om en måned - når jeg skriver at det sandsynligvis ændrer sig omkring 4-5 måneders alderen, så er det fordi han sandsynligvis der begynder med lidt skemad og det vil også hjælpe til en anden rytme i løbet af dagen. På den måde arbejder tiden altså også for jer:)
Jeg håber at ovenstående giver lidt ro med på vejen og at I hermed har fået lidt idé om, hvad der sker hos jer. Nogle gange er det rart at vide, at man ikke gør noget forkert, men at det skyldes andre ting - og her helt naturlige ting:)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske