Mange opvågninger hver nat

1. september 2013

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Mange opvågninger hver nat

Kære Helen

Jeg håber at du kan hjælpe os.

Vi har en skøn lille søn på 3 måneder, som holder os vågne om natten. Lige siden han blev født har han sovet ekstremt dårligt om natten, forstået på den måde at han har virkelig mange opvågninger hele natten igennem.

Vi begyndte at give ham en flaske til natten da han var 1,5 måned, hvilket gjorde at han i første stræk godt kunne sove 4 timer i træk. Denne effekt er dog stille og roligt aftaget igen, og nu synes vi ikke rigtig at flasken hjælper på vores (!) søvnproblem. For den lille fis har det tilsyneladende fint med den måde søvnen foregår på. Han er en glad og smilende dreng, er stort set aldrig pylret eller ked, og virker generelt som om han trives. Men vi er efterhånden ved at være lidt trætte, og synes at vi har prøvet lidt af hvert uden synderlig effekt.

Han sover i en tremmeseng lige ved siden af vores seng, og har indtil for nyligt sovet i liften, men er nu blevet for lang. Vi har forsøgt at lade ham sove i voksiposen, stramt svøbt i et tæppe, og i vores seng, men der er ingen forskel på antallet af opvågninger.

Når han vågner kan det nogen gange lykkes at få ham til at sove videre ved at give ham sutten. Men det er som regel kun indtil der er gået ca 2 t siden sidste amning. Hvis der er gået længere tid, vil han ikke falde i søvn medmindre jeg ammer, eller han løftes op og vugges i søvn i armene. Hvis han vugges i søvn på denne måde sover han dog sjældent ret længe herefter, og vågner meget let hvis vi fx vender os og dynen knitrer lidt. Derfor har jeg siden hans fødsel stort set ammet hver 2. time hver nat, da det er den hurtigste og mest stilfærdige måde at få ham videre i søvnen. Det skal lige siges at han aldrig vågner og græder, men hvis han ikke vil have sutten, brokker han sig indtil han tages op, og begynder at græde hvis vi forsøger at få ham til at blive liggende med nus, schh-lyde og lignende.

De sidste to uger har jeg forsøgt kun at amme hver 3. time efter kl 24, med henblik på at lære ham at han ikke nødvendigvis skal have mad for at sove videre, men der har ikke været nogen ændring overhovedet - han vågner stadig lige ofte. Vi har også prøvet at lade far tage sig af ham når han vågner, men her bliver han ofte meget ked af det, og kan til sidst kun trøstes med amning.

Jeg synes at han som regel spiser ok når han vågner, men det er lidt med forskel. Om morgenen vil han gerne meget tidligt op, og har generelt flere opvågninger efter kl 4. Her er amning ofte den eneste mulighed for at få ham til at sove videre, og nogle morgener ammer jeg både kl 4, 5 og 6 i er forsøg på at få ham til at sove. Han vil ofte op kl 5....

Her kommer lige et indblik i hvordan vores dag og nat som regel ser ud.

05.30: Vi står op.
07.30-08.30: Sover første lur.
10.00-12.00: Sover anden lur.
14.00-15.00: Sover tredje lur.
17.00-18.00: Sover fjerde lur.
19.30: vi gør klar til natten med bad og ...

Annonce

... flaske.
20-20.30: Sover.
22.00: vågner - får sutten og sover videre.
24.00: Vågner og ammer
01.20: Vågner- får sutten (jeg holder den i munden på ham) og sover videre med lidt besvær.
02.10: Vågner. Ligger uroligt og vil ikke tage sutten. Bliver mere og mere urolig og han må til sidst rokkes til ro i armene.
03.00: Vågner og ammer
04.20: Vågner - får sutten (jeg holder den i munden på ham) og sover videre med lidt besvær.
04.50: Vågner - kommer over i sengen og ammes i søvn.
05.20: Vågner. Jeg forsøger at amme ham i søvn igen, men der er ikke noget at gøre - han er frisk og vil op. ;)

Om dagen ammer jeg som regel når han vågner fra en lur og lige inden han skal sove. Han har også svært ved at sove lange lure om dagen. Han vågner som regel efter enten 45 eller 1 t og 15 min, og hvis vi er hjemme lægger jeg mig som regel med ham i sengen til middag, så jeg kan amme når han vågner og således få ham til at sove videre. Hvis han tages op, vil han også gerne sove videre i armene på os. Han gider ikke tage sutten om dagen, kun lige når han lægges til at sove. Han falder altid selv i søvn i sengen om dagen, og også om aftenen når han puttes. Når jeg ammer om natten falder han i søvn ved brystet. De gange hvor han rokkes i søvn i armene om natten forsøger vi at lægge ham lige inden han falder i søvn, men det lykkes ikke altid. (det er mørkt så det er svært at se hvornår det er tid). Nogle gange må det gentages et par gange før det lykkes.

Jeg håber sådan på at du kan give et par gode råd til hvordan vi kan arbejde på ar få en lidt mere sammenhængende nattesøvn, for jeg synes efterhånden vi har prøvet alt muligt uden held. Og siden fødslen har vi ventet på at det skulle blive bedre, og har hele tiden fået af vide at "når han bliver 1 måned ældre, så skal det nok komme". Men det tror jeg ikke helt på længere. Selvfølgelig skal tiden nok arbejde for os, men vi kunne virkelig godt tænke os at der snart begyndte at ske noget.

Mange hilsener
fra en mor der længes efter lidt søvn

PS: Jeg fik vist ikke skrevet at jeg har rigeligt med mælk, og min søn er godt i stand og har fulgt sin egen vækstkurve (over gennemsnittet) siden fødslen.
Når jeg ammer, giver jeg kun fra et bryst ad gangen, da han ikke kan have mere i maven. Han har siden fødslen gylpet meget, og efter hver amning kommer der oftest en ordentlig skylle retur, så jeg har fornemmelsen af at han får rigeligt, og endda har lidt svært ved at mærke hvornår han skal stoppe.

Om natten får han også kun 1 bryst ad gangen, og her gylper han som oftest ikke, fordi han jo ligger og er helt afslappet. Men hvis jeg både ammer kl 24, 02, 04, 05 for at få ham videre i søvnen, så er han så fyldt op, at det løber over. Så det jeg prøver at sige er, at jeg bestemt ikke tror at han vågner om natten fordi han er sulten. Og igennem hele dagen får han alt hvad han kan spise, så han burde jo også være fyldt godt op til natten.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.