Svar: Baby vil ikke sove!

20. august 2013

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anne Louise

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har min bog om børn og søvn - tak! :) Det er dejligt at du har fået lyst til at skrive til mig og jeg vil naturligvis prøve at besvare dine spørgsmål så godt som muligt :)

Bliver hun bedre til at sove mere end 45 minutter af gangen? Ja - det gør hun højst sandsynligt. Der sker rigtig meget udviklingsmæssigt med hende lige nu. Hendes søvn begynder i sammensætning at indeholde lidt flere stadier og denne ændring i søvnen sker frem mod 8 måneders alderen, hvor søvnen vil minde lidt mere om den måde vi voksne sover på. Det betyder dog ikke at hun ikke fortsat vil kunne vågne efter 45-60 minutter, faktisk er det helt normalt at vi alle sammen vågner et sted mellem 10-20 gange hver nat - men det er vigtigt at hun lærer at komme videre i søvnen og ikke vågner helt op.

Og mange ting spiller ind på denne evne og lige nu er det super godt, at du så vidt muligt forsøger at hjælpe hende videre i søvnen - netop ved at vugge hende eller ved at trille hende i barnevognen. Og det vil være super godt, hvis I kan arbejde lidt på at hun lærer at være i sin vogn - det vil hjælpe både dig og hende på sigt :)

Det er således en rigtig god idé at du prøver at stå parat og forsøger at lulle hende videre ind i søvnen, netop ved at lægge hænderne på hende, vugge hende, trille hende, sige lidt beroligende ord osv. - gøre det du nu fornemmer vil virke bedst og holde hende sovende. Prøv at give hende flasken i barnevognen, så hun ikke oplever at blive flyttet, men får lov til at falde i søvn i vognen og netop lulles i søvn med mælken og imens du f.eks. triller vognen lidt.

Det vil være rigtig godt at hun sover mindst en længere lur i løbet af dagen og nogle gange kan du vælge at lægge dig med hende i dobbeltsengen. Sørge for frisk luft i soveværelset, trække gardinerne for, så rummet er køligt og mørkt og så lægge dig og amme hende eller give hende flaske i din seng.

Prøv at lægge dig ved siden af hende, så hun får masser af nærhed og fysisk kontakt, kan dufte dig og mærke dig - men uden at hun er fuldstændig omsluttet af dine arme og uden at du skal gå med hende, vugge hende osv. Det kan være en god måde at få hende til at lære at sove og finde roen ved at sove - netop at lægge dig med hende og give hende mælk. Bliv hos hende og når hun så efter 45 minutter begynder at smaske, virke søgende osv. så giv hende brystet og lad hende die igen og derefter vil hun så måske kunne tage et lidt længere søvnstræk. Måske vil du der kunne begynde at fjerne dig fra hende og lade hende ligge i din seng - i givet fald skal du naturligvis sikre dig, at hun ikke på nogen måde kan trille ned af din seng og komme til skade.

Det er faktisk helt normalt at børn i 3-4 måneders alderen har en kort nattesøvn. Netop fordi de i løbet af dagen ofte sover 3 lure (og hos jer måske fire), så ligger den sidste lur så sent, at den naturligt påvirke puttetidspunktet om aftenen. Mange børn sover deres sidste lur mellem kl 18-19 (og hos jer måske først mellem 19-20) og så er det helt naturligt at natten ikke starter før kl er 22-23 - og det er okay. Det er faktisk mere normalt end unormalt i denne alder :)

Og det betyder igen, at nætterne bliver kortere. For hun vil måske stadig stå op kl ...

Annonce

... 6-7 som hun plejer, det ændrer det sene puttetidspunkt ikke noget ved. Det er ikke sådan at fordi hun sover en time senere om aftenen,så vågner hun også en time senere om morgenen - sådan fungerer det ofte ikke. Men om dagen skal hun så hjælpes til at sove, så hun sammenlagt får den søvn hun har behov for. Og hvis det hos jer betyder at hun skal sove fire gange dagligt, så skal hun naturligvis det. Så må I arbejde på en 4-lure-om-dagen-rytme. Ofte vil det så være sådan, at hun sover første lur som en morgenlur, måske allerede mellem 8-9 :)

Med hensyn til at sove efter kl 16 - så skal hun have lov til dette. At det påvirker søvnen ses ofte først omkring 1 års alderen :)

Om I skal se på hende eller på klokken - tja, nogle gange er det faktisk en rigtig god idé at gøre begge dele. I skal være opmærksomme på, at hun i kraft af sin alder, nogle gange godt kan gabe, - ikke fordi hun er træt og skal sove, men fordi hun keder sig. Derfor skal hun ikke altid puttes, når hun gaber, men skal i stedet aktiveres, leges med, synges og danses med, tumles med osv. og så vil hun måske være mere parat til at få mælk og blive puttet 30-45 minutter senere. Det kan faktisk nogle gange gøre, at hun undgår at vågne op efter de sædvanlige 45 minutter...

Og andre gange så er det en god idé at se på klokken og prøve at putte hende, fordi I ved at hun f.eks. har været vågen i 2 ½ time og må være træt - også selvom hun ikke umiddelbart viser træthed. Hun har også en alder lige nu, hvor hun rigtig gerne vil følge med og lægger meget mærke til hvor I er og hvem der er i rummet osv. Og hendes lyst til at opleve og mærke verden, kan godt gøre at signalerne på træthed ikke viser sig, før hun bliver overtræt - og derfor igen får rigtig svært ved at overgive sig til søvnen eller vågner op efter kort søvn.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er vigtigt at hun sover. Det er vigtigt at hun både for søvn af en vis varighed, fordi hun skal igennem alle søvnens stadier, for at udvikles og trives bedst muligt. Det er på samme måde vigtigt at hun får sine lure i løbet af dagen, fordi hun har brug for de afbræk i dagens oplevelser, hun har brug for den energi som søvnen giver hende, så hun har overskud til at møde dagen og lære og udvikles.

Og når det er sagt, så er børn jo naturligt forskellige og nogle børn sover meget og andre sover mindre. Og det kan godt være at jeres datter har et søvnbehov der er mindre end gennemsnittet og det kan være helt okay. I er her nødt til at se på, hvordan hun trives. Hvis hun sover en kort lur, virker glad og tilfreds, smiler, pludrer, leger, udvikler sig osv. så har hun sandsynligvis sovet det hun har behov for lige der. Men hvis hun vågner, græder, let bliver ked af det, har røde øjne, mangler overskud osv. så skulle hun måske have sovet lidt mere - og her er det netop rigtig godt, at du prøver at lulle hende videre ind i søvnen, så du hjælper hende til de længere lure.

Tiden vil naturligt også arbejde for jer. I takt med at hun bliver ældre, får skemad osv. så vil det blive lettere at skabe en fast plan for dagen. Det vil være rigtig godt med faste spisetider og dermed også mere faste sovetider. Og i løbet af de næste 2-3 måneder vil hun naturligt få mere rytme :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder