Baby vil ikke sove!

20. august 2013

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Baby vil ikke sove!

Hej Helen

Jeg har en pige på 3 1/2 måned som aldrig har været den store fan af at sove, men jeg tænkte at det ville blive bedre efter nogle måneder.
Hun er altid blevet delvist ammet, da mælkeproduktionen vat lang tid om at komme igang men mængden af mme er nede på omkring 1/4 af hendes daglige behov. Hun får det som eftermad inden hendes lure.
Hun har altid været en stor pige - vejede 4,5 kg da hun blev født og vejer nu 7,5 kg.
Hun har altid været meget vågen af sin alder og er ekstremt nysgerrig.

Vi har altid haft problemer med at få hende til at sove andre steder end i favnen. Det hjalp dog lidt da vi fik slyngevuggen, som hun begyndte at sove dagslure i, men ville lige pludselig da hun blev 2 mdr ikke sove der mere - det varede dog heldigvis kun et par uger.

Om natten har hun sovet i liften men er faldet i søvn i favnen indtil hendes 3 mdr fødselsdag, hvor vi begyndte med at hun skulle falde i søvn i liften. Det tog og tager op til 45 min men det lykkes dog.

Hun får mad en gang om natten- gerne mellem 4 og 6:30.

Jeg er dog meget bekymret for hendes søvn, da hun sjældent sover mere end 12 timer i døgnet.

Problemet om dagen er at hun konstant vågner efter 45 min og kun nogle gange hvis vi står klar, kan vi få hende til at sove videre i slyngevuggen. Barnevognen hader hun og skriger når hun bliver lagt der, så den bliver stort set aldrig brugt, hvilket gør det svært at komme nogen steder, da hun ikke kan sove ude hos andre. Det er rigtigt frustrerende og man føler sig lukket inde.

Hun har her i vores ferie sovet op til 10 timer om natten men er nu lige pludselig begyndt at sove 8. Hun vågner en søvncyklus efter hun har fået mad og det er umuligt at få hende til at sove videre. Hun sover derefter først ca. 2 timer ...

Annonce

... efter hvor hun er helt færdig.

Jeg har forsøgt at indføre en 3-lurs struktur, som du skriver i din bog, men det fungerer ikke rigtigt, da hendes lure er for korte til at det er nok, hvis hun ikke skal have for mange vågne timer. Så hendes søvn er totalt kaos og jeg føler at hver dag er en kamp for at få hende til at sove,

Mine spørgsmål er:

1) Bliver hun bedre til at sove mere end 45 min med tiden eller kan vi gøre mere? Er det dumt at stå klar og vugge hende videre i stedet for at lære hende selv at sove videre - eller kan hun ikke det? Hun er frisk efter 45 min - dog kun i kort tid hvis ikke hun får en lang lur på et tidspunkt.

2) Er det normalt for en på 3 1/2 måned kun at sove 8 time om natten afbrudt af et måltid? Kan hun begynde at sove mere på et tidspunkt? Jeg har jo ikke meget lyst til at putte hende tidligere (nu mellem 21 og 22) af frygt for at hun vil vågne mellem 4 og 5!
Jeg kan ikke lade være med at sammenligne med mødregruppen hvor de andre gerne sover 11 timer om natten- hvis altså det passer.....

Jeg kan ikke lade være med at tænke på om det sene puttetidspunkt gør at hun får så kort en nattesøvn, men i går som hun sidste lur til 19:15 og så bliver det jo sent.
Men måske har hun et indre ur der vækker tidligt lige meget hvornår hun sover?

Jeg kan også læse i din bog, at man ikke skal lade større børn sove efter kl 16, da det påvirker nattesøvnen men hvornår skal man begynde at tænke på det? Lige nu tænker jeg "hun skal sove alt det hun kan" men det bliver vel "forkert" på et tidspunkt?

3) Skal vi se på klokken eller hende for at få noget struktur? Kan hun selv finde en rytme eller skal hun hjælpes?

Kan det have nogen betydning for hendes udvikling at hun sover så lidt?

Med venlig hilsen
Anne Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.