Svar: Putte og søvn vaner!
8. august 2013
Alder:
5 mdr.
Kære stolte mor
Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at du har fået lyst til at skrive til mig:)
Det lyder helt fint, at du ligger ned og ammer og lader din datter falde i søvn ved siden af dig - det er som udgangspunkt ikke noget problem og det virker jo - og man skal ikke ændre noget, som fungerer :)
Derfor synes jeg at du skal bibeholde dette til, når din datter puttes til natten, så hun falder trygt og roligt i søvn. Du kan stille og roligt begynde at arbejde lidt på at hun dier, slipper, smiler til dig og triller om på siden og sover - og så lad hende ligge. Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af sengen og komme til skade. Når du så sen aften, selv går i seng, så ammer du hende igen og først derefter flytter du hende så over i tremmesengen, holder hænderne på hende, lader hende mærke dig osv. så hun fornemmer at du stadig er der - tæt på hende, men hvor hun ligger i sin seng.
Om dagen vil det være rigtig fint at du forsøger at putte hende i barnevognen, så hun lærer at sove i denne. Her vil det være rigtig godt at du giver hende grød, vand af kop, ammer hende og direkte i forbindelse med amning putter hende ned i barnevognen - du skal altså ikke længere gå rundt med hende og vugge hende efter amning, men i stedet prøve at amme hende lige før hun skal puttes og så der putte hende ned barnevognen. Du kan evt. erstatte brystet med en sut, men kan også prøve at putte hende uden. Hun skal ikke puttes vågen ned i vognen, men skal her flyttes fra din favn lige inden hun sover tungt. Du skal prøve at flytte hende fra dig lige der, hvor hun tydeligvis er ved at falde i søvn, næsten ikke kan holde øjnene åbne - så hun lige når at registerer, at hun puttes ned i vognen, men er træt nok til at sove videre. Og igen stå ved hende, holde hænderne på hende og trille/vippe vognen lidt, så du luller hende ind i søvnen netop der, hvor du ønsker hun skal sove.
Hun er stadig bare en lille pige og det er helt naturligt at hun skal ammes som en fast del af sit putteritual. Det at sutte og være i din favn virker naturligt beroligende og trygt og derfor skal hun stadig have denne nærhed. Det ter også sådan det har været altid - det er sådan hun er faldet i søvn. Så lige nu er opgaven at få hende ammet og så prøve at få hende til at overgive sig til søvnen uden at brystet er i munden hele tiden, så hun altså lige når at slippe før hun sover helt.
Hvis hun sover to meget lange lure i løbet af dagen, så kan det godt være at hun kan nøjes med disse to lure og ikke behøver en powernap. Det kan også være at hun nogle gange har brug for at sove en powernap sidst på dagen og andre dage springer den over ... Også her kan det nogle gange være en idé at du lægger dig og ammer hende i din seng og hjælper hende til ro der - netop fordi det er sådan hun bedst skærmes og dermed kobler fra, så hun kan sove.
Hun har en alder nu, hvor hun jo bliver mere og mere bevidst og meget gerne vil følge med i alt hvad der sker omkring hende. Hun får rigtig mange stimuli og kan have rigtig svært ved at mærke, hvornår hun egentlig har fået stimuli nok og kan derfor blive overtræt. Og derfor kan det være nødvendigt at du nogle gange vælger at gå i soveværelset med hende, nedrullede gardiner, frisk luft og så lægger dig og ammer hende, fordi hun på den måde får koblet fra.
Når hun vågner om natten og søger dig, vil det være rigtig fint at du forsøger at få hende videre i søvnen og ikke inviterer til for meget leg og aktivitet. Det er vigtigt at du ikke skifter hende, med mindre hun har afføring - hun må gerne sove med en tisseble, netop for at der så vidt muligt ikke sker aktivitet. Hun skal naturligvis også stadig ammes om natten og du må gerne her tage hende over til dig, amme hende og forsøge at få hende tilbage i egen seng igen, hvor hun så kan sove videre. Tænd så vidt muligt ikke lys om natten og I kan overveje om I vil have et mørklægningsgardin, som gør soverummet mere mørkt.
Rytmen om dagen vil naturligt spille ind på hvordan hun også sover om natten, men hun er stadig så lille, at du er nødt til at have en vis fleksibilitet og som udgangspunkt skal hun ikke vækkes. Når det er sagt, så kan det dog være en god idé hvis I kan forsøge at starte dagen til nogenlunde samme tid hver dag - hun kan variere sit stå op tidspunkt +/- ½ times tid, men altså ikke nogle dage stå op kl 7 og andre dage først kl 9 - sover hun meget længe, så kan det være en god idé at du vækker hende blidt og kærligt om morgenen, for at I stille og roligt får kørt en rytme ind, som kan fungere for jer alle - men igen, fleksiblitet er nødvendig stadig væk og hun skal naturligvis have lov til at være ekstra træt og have behov for ekstra søvn nogle dage. Sådan har vi voksne det jo også :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske