Putte og søvn vaner!

8. august 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Putte og søvn vaner!

Hej Helen!

Tak for en god og brugbar brevkasse. Har ofte læst dine svar i nødens stund!

Vi har en dejlig pige på 5, snart 6 mån. Hun har egentlig altid haft et ok søvn mønster, men jo ældre hun er blevet, jo mere rutine har hun og jeg brug for.. Tror jeg.

Jeg har jo nok skabt nogle vaner ( ifølge mange andre mødre omkring mig) som ikke længere er særlig hensigtsmæssig. Men gjort af kærlighed til min datter og for natte søvnens skyld. Det ønsker jeg at ændre lidt på ,da vi skal flytte i hus om nogle måneder og ønsker lidt nye vaner.

1) Jeg ammer stort set hele tiden liggende. Her falder hun ofte i søvn ved mig og vi sover det meste af natten sådan. Har prøvet at putte hende over i vugge/nu åben tremmeseng både sovende og vågen, men det blir aldrig til andet end nogle timer før hun vil ligge ved sin mor igen, ofte ved brystet. (ammer fuldt ud + hun er startet på grød for et par uger siden). Jeg vil rigtig gerne have hende til at sove i sin tremmeseng og blive glad for den inden vi flytter i hus.

2) Putte ritualet har altid været at jeg har vugget/visset hende i mine arme og derefter lagt hende i sengen/barnevognen. Da hun var mindre sov hun i mine arme, da ...

Annonce

... hun vågnede hver gang vi lagde hende selvom vi forsøgte at svøbe, trille osv.
Nu oplever jeg at hun blir meget vred (vrider sig, slår hovedet tilbage) når jeg vugger hende i mine arme og hun søger mit bryst selvom hun har fået masser af grød og mælk. Hun er til tider blevet så ked af det, hoster, helt udmattet at jeg ligger hende til brystet og hun falder i søvn. Har dog haft lidt held med at inden hun bliver for sur ligger jeg hende på sengen på siden og holder hånden lidt tungt på hendes skulder også har hun nogle gange fundet ro, andre gange tager jeg hende op igen. Hvordan får jeg hende puttet trygt og både i barnevogn og i sengen. Hun sover ikke bare ved at barnevognen triller..

Vi har svært ved at følge en rutine da hun vågner og sover meget forskelligt.
Kan jeg følge dit søvnhjul til børn fra 6-7 mån med 2 lure, synes hun skal tvinges til eftermiddagsluren. Hvad gør jeg når hun vågner og vil lege midt om natten eller kl 4-4.30 stykker. Når hun vågner kl 5.00 er hun ofte svær at amme i søvn igen og formiddagsluren blir for tidlig. Kan jeg vække hende for at få mere rutine på hendes søvn om morgenen?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Den ellers stolte mor ;0)!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.