Brev:
Putte og søvn vaner!
8. august 2013
Alder:
5 mdr.
Putte og søvn vaner!
Hej Helen!
Tak for en god og brugbar brevkasse. Har ofte læst dine svar i nødens stund!
Vi har en dejlig pige på 5, snart 6 mån. Hun har egentlig altid haft et ok søvn mønster, men jo ældre hun er blevet, jo mere rutine har hun og jeg brug for.. Tror jeg.
Jeg har jo nok skabt nogle vaner ( ifølge mange andre mødre omkring mig) som ikke længere er særlig hensigtsmæssig. Men gjort af kærlighed til min datter og for natte søvnens skyld. Det ønsker jeg at ændre lidt på ,da vi skal flytte i hus om nogle måneder og ønsker lidt nye vaner.
1) Jeg ammer stort set hele tiden liggende. Her falder hun ofte i søvn ved mig og vi sover det meste af natten sådan. Har prøvet at putte hende over i vugge/nu åben tremmeseng både sovende og vågen, men det blir aldrig til andet end nogle timer før hun vil ligge ved sin mor igen, ofte ved brystet. (ammer fuldt ud + hun er startet på grød for et par uger siden). Jeg vil rigtig gerne have hende til at sove i sin tremmeseng og blive glad for den inden vi flytter i hus.
2) Putte ritualet har altid været at jeg har vugget/visset hende i mine arme og derefter lagt hende i sengen/barnevognen. Da hun var mindre sov hun i mine arme, da hun vågnede hver gang vi lagde hende selvom vi forsøgte at svøbe, trille osv.
Nu oplever jeg at hun blir meget vred (vrider sig, slår hovedet tilbage) når jeg vugger hende i mine arme og hun søger mit bryst selvom hun har fået masser af grød og mælk. Hun er til tider blevet så ked af det, hoster, helt udmattet at jeg ligger hende til brystet og hun falder i søvn. Har dog haft lidt held med at inden hun bliver for sur ligger jeg hende på sengen på siden og holder hånden lidt tungt på hendes skulder også har hun nogle gange fundet ro, andre gange tager jeg hende op igen. Hvordan får jeg hende puttet trygt og både i barnevogn og i sengen. Hun sover ikke bare ved at barnevognen triller..
Vi har svært ved at følge en rutine da hun vågner og sover meget forskelligt.
Kan jeg følge dit søvnhjul til børn fra 6-7 mån med 2 lure, synes hun skal tvinges til eftermiddagsluren. Hvad gør jeg når hun vågner og vil lege midt om natten eller kl 4-4.30 stykker. Når hun vågner kl 5.00 er hun ofte svær at amme i søvn igen og formiddagsluren blir for tidlig. Kan jeg vække hende for at få mere rutine på hendes søvn om morgenen?
På forhånd tak.
Venlig hilsen
Den ellers stolte mor ;0)!