Svar: Søvn - på vej ud af et sidespor?

14. juni 2013

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Nina

Tak for dit brev og velkommen til, hvor dejligt at høre, at du har min bog om børn og søvn, og nu også har fået lyst til at skrive til mig :)

Jeres søn er rigtig godt igang motorisk og lyder til at være lidt "fremme i skoene", han er trods alt kun 7 måneder gammel - og ofte giver det lidt ekstra udfordringer, når man har et barn, der meget tidligt begynder at kravle, rejse sig osv. Han er sandsynligvis nok motorisk længere fremmen end han er mentalt og det giver ekstra uro - det betyder at han har ekstra svært ved at overgive sig til søvnen og ofte også at han har svært ved at sove roligt og i stedet vil kunne vågne op, græde, ligge og virre med hovedet, smågræde, klynke osv.

Det betyder også at han kan have ekstra meget behov for fysisk kontakt og nærhed, fordi det at ligge tæt med jer, giver ham den ro, der gør at han kan koble fra og overgive sig til søvnen - og det lyder til at det netop er det, der virker hos jer. Når I forsøger at lægge ham i hans seng, så rejser han sig igen og igen, han protesterer voldsomt og ender med at blive ked af det og helt putningen kan trække ud i 1½ time eller mere. Men lægger I jer sammen med ham, lægger hånden på ham, så han kan mærke jer, ja så sover han inden for ca 10 minutter - og derfor er det sådan I skal gøre. Det er vigtigt at han hjælpes til ro og det er vigtigt at han forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart. Det giver bedste udgangspunkt for en god putning senere ...

Annonce

... hen.

Når du lægger dig med ham og ammer ham inden han skal sove, så vil det være en rigtig god idé at du forsøger at lirke brystet ud af munden på ham inden han sover helt, så han ikke vænnes til at skulle falde i søvn med brystet i munden. Det vil være rigtig godt, hvis I kan nå dertil at han ammes, slipper, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn - så han får nærhed og falder trygt i søvn, men så han også registrerer at sove uden at I vugger ham, uden at han ammes i søvn, men falder i søvn ved siden af jer.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og I kan også overveje om I kan fjerne den ene side af hans tremmeseng og koble hans seng til dobbeltsengen. I skal naturligvis sikre jer at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det giver mulighed for at han kan puttes i egen seng, men hvor I stadig kan være ved siden af ham. Han ligger ved siden af jer, I kan lægge en hånd over på ham, berolige ham med hænder og han kan mærke at I er der, men han lærer stadig at sove i egen seng og ikke i smørhullet mellem jer :)

Udfordringen ved denne løsning kan være at han motorisk jo er så stærk, at han begynder at kravle ud af sin seng og man skal naturligvis sikre at han ikke kan gøre dette og komme til skade - det kan dog også ses som en fordel, fordi han jo så kan kravle ud af sin seng og kravle over og putte sig til jer, hvis det er det han har behov for og på den måde få den ro han så af sig selv søger ...

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor