Brev:
Søvn - på vej ud af et sidespor?
14. juni 2013
Alder:
7 mdr.
Søvn - på vej ud af et sidespor?
Kære Helen.
Jeg er en glad læser af din bog om 'Børn og Søvn', og synes, at den giver svar på rigtig mange ting og en masse gode råd. Jeg har dog et spørgsmål, som jeg har brug for at få svar på, og som jeg ikke kan finde i bogen.
Min kæreste og jeg fik vores første barn for 7½ måned siden, og har er en hurtig lille en af slagsen, så han både kravler, sætter sig op og rejser sig op af ting allerede. Den sidste uges tid har vi kæmpet en del med at få ham til at falde i søvn om aftenen, og det kulminerede i søndags med en 1½ times putteseance, som er beskrevet herunder.
Lukas ammes inden han lægges tid at sove. Vi lægger ham i sengen og kysser ham og siger godnat, mens stort set inden han har ramt puder, er han oppe at stå igen og holder i tremmerne og bider i kanten af sengen. Vi sidder på en stol ved siden af sengen og lader ham stå op et øjeblik, inden vi lægger ham ned igen. og sådan foresætter "legen" igen og igen og igen og igen....... Jeg talte de første 50 gange at jeg lagde ham ned, og derefter holdt jeg op, og gik ind til Tom og sagde, at nu måtte han tage over lidt for min tålmodighed var ved at være brugt op. De første mange gange blev han ikke ked af det, når man lagde ham ned, men pludselig begyndte han at blive helt ulykkelig og græde meget, Så tog vi ham op og med ind i stuen lidt, og prøvede så igen senere. Han viste tydelige tegn på træthed, men heller ikke efter en pause lykkedes det.
Først da jeg efter 1½ time lagde ham til brystet igen faldt han i søvn der! Jeg lagde ham forsigtigt over i hans seng (som jeg har gjort et utal af gange før, da ham var mindre og altid faldt i søvn ved brystet om aftenen), og gik ind i stuen, men efter 40 min. vågnede han op og græd igen, og da var vores kræfter opbrugt, og vi tog ham op og lagde ham ind i vores seng imellem os, og der faldt han i søvn med det samme. Så de sidste tre dage har vi sprunget putteriet i egen seng over, og puttet ham direkte i vores seng mellem os, og han er faldet i søvn inden for 10 min.
Han er begyndt at 'knuge' sig ind til mig nogle gange om dagen og om aftenen inden sengetid, og jeg er ret overbevist om at han er i fasen, hvor seperationsangst spiller en rolle.
Mit spørgsmål er nu om vi er på vej ud på et sidespor med den putning, vi har praktiseret de seneste tre dage og i så fald, hvordan vi så skal gribe putningen an, så det bliver en god oplevelse for både os og ikke mindst Lukas.
Jeg håber, at du kan hjælpe os.
Kærlig hilsen
Nina