Søvn - på vej ud af et sidespor?

14. juni 2013

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Søvn - på vej ud af et sidespor?

Kære Helen.

Jeg er en glad læser af din bog om 'Børn og Søvn', og synes, at den giver svar på rigtig mange ting og en masse gode råd. Jeg har dog et spørgsmål, som jeg har brug for at få svar på, og som jeg ikke kan finde i bogen.

Min kæreste og jeg fik vores første barn for 7½ måned siden, og har er en hurtig lille en af slagsen, så han både kravler, sætter sig op og rejser sig op af ting allerede. Den sidste uges tid har vi kæmpet en del med at få ham til at falde i søvn om aftenen, og det kulminerede i søndags med en 1½ times putteseance, som er beskrevet herunder.

Lukas ammes inden han lægges tid at sove. Vi lægger ham i sengen og kysser ham og siger godnat, mens stort set inden han har ramt puder, er han oppe at stå igen og holder i tremmerne og bider i kanten af sengen. Vi sidder på en stol ved siden af sengen og lader ham stå op et øjeblik, inden vi lægger ham ned igen. og sådan foresætter "legen" igen og igen og igen og igen....... Jeg talte de første 50 gange at jeg lagde ham ned, og derefter holdt jeg op, og gik ind til Tom og sagde, at nu måtte han tage over lidt for min tålmodighed var ved at være brugt op. De første mange gange blev han ikke ked af det, når man lagde ham ned, men pludselig begyndte ...

Annonce

... han at blive helt ulykkelig og græde meget, Så tog vi ham op og med ind i stuen lidt, og prøvede så igen senere. Han viste tydelige tegn på træthed, men heller ikke efter en pause lykkedes det.

Først da jeg efter 1½ time lagde ham til brystet igen faldt han i søvn der! Jeg lagde ham forsigtigt over i hans seng (som jeg har gjort et utal af gange før, da ham var mindre og altid faldt i søvn ved brystet om aftenen), og gik ind i stuen, men efter 40 min. vågnede han op og græd igen, og da var vores kræfter opbrugt, og vi tog ham op og lagde ham ind i vores seng imellem os, og der faldt han i søvn med det samme. Så de sidste tre dage har vi sprunget putteriet i egen seng over, og puttet ham direkte i vores seng mellem os, og han er faldet i søvn inden for 10 min.

Han er begyndt at 'knuge' sig ind til mig nogle gange om dagen og om aftenen inden sengetid, og jeg er ret overbevist om at han er i fasen, hvor seperationsangst spiller en rolle.

Mit spørgsmål er nu om vi er på vej ud på et sidespor med den putning, vi har praktiseret de seneste tre dage og i så fald, hvordan vi så skal gribe putningen an, så det bliver en god oplevelse for både os og ikke mindst Lukas.

Jeg håber, at du kan hjælpe os.

Kærlig hilsen
Nina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor