Svar: Udfordret nattesøvn

1. juni 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lone

Tak for dit brev :)

Du skal naturligvis sikre dig, at din datter ikke har ondt - så du er sikker på at hun ikke vågner, græder, sover uroligt osv. fordi hun feks. har ondt i ørerne, har blærebetændelse eller andet.

Derudover tænker jeg at du nu gerne må øge hendes måltider om dagen - ikke at hun skal have mere at spise hver gang, for hun skal stadig ammes 6 gange i døgnet, som du fortæller at du gør, men hun må godt begynde at få lidt mellemmåltider ud over hendes øvrige måltider, ligesom hun også skal have mad i hånden.

Det er naturligvis helt okay at hun stadig har behov for en powernap sidst på dagen. Hun er tydeligt træt og bliver overtræt, hvis ikke hun får dette afbræk og det skal hun således have. Jeg tænker at her vil tiden naturligt også arbejde for jer - hvis det er nogen trøst:)

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: ammes og sover videre i mors seng.

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur, sover her måske en times tid.

Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller mos fra glas eller frost), suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13, sover her 1.5 time, men må også gerne sove mere, hvis hun kan (underforstået - du skal ikke vække hende:))

Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånen at gumle på selv, vand af kop.

Powernapper ½ times tid,så eftermiddagen ikke bliver for lang - hvis hun en dag pludselig vælger at sove en ekstra lang middagslur, så kan denne powernap springes over og den fleksibilitet må der være :)

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt brødskorper, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten - det kan nogle gange være en idé at amme af to omgang om aftenen, - din mælk er mere koncentreret om aftenen og det betyder at hun via flere amninger får små mængder koncentreret mælk i maven, det giver en god mæthed og kan gøre at hun så kan sove et længere søvnstræk om natten.

Først på natten 01: Ammes og sover uden yderligere amning til næste morgen tidlig. Hvis hun først går i seng kl 21.30, vil det være naturligt at hun igen har brug for amning først på ...

Annonce

... natten...

Det kan være en god idé at holde mængde af skemad om dagen på ¾-1 dl. grød eller mos af gangen, så hun har plads nok i maven til mælken og derfor ikke behøver søge brystet ekstra om natten, for at få sit behov for mælk dækket. Det handler ikke kun om at hun skal have mælk, men også om at hun skal have væske nok og hvis skemaden kommer til at fylde for meget, så kan det gøre at væskebehovet dækkes om natten i stedet.

Som skrevet kan det nogle gange være en idé at amme af to omgang om aftenen og det samme gælder faktisk inden middagsluren. Nogle gange kan man have effekt af at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Det vil sige, så hun får frokost, ammes, kommer i bad, ammes igen (så hun fyldes ekstra op igen efter bader) og derefter puttes.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skal også være opmærksom på at hun ikke falder i søvn med brystet i munden, men lige registrerer, hvor hun lægges og at hun ikke har brystet i munden. Du kan prøve at lægge dig med hende og amme hende liggende, lade hende slippe brystet, trille om på siden og falde i søvn - og så blive hos hende, så hun stadig kan mærke dig eller stille og roligt liste dig væk og lade hende ligge, hvor hun ligger - naturligvis sikre at hun ikke kan trille ned og komme til skade.

Det samme gælder, hvis hun er vant til at falde i søvn i jeres favn og blive vugget i jeres arme for at sove - så vil hun naturligt savne dette og vågne, blive ked af det. Det handler om søvnassociationer og om at hun skal kunne genkende det sted hun falder i søvn, når hun vågner om natten, netop fordi hun naturligt sover let. Vi vågner alle sammen 10-20 gange hver nat, retter på os, trækker dynen op, sparker den af, triller om på den anden side - putter os ind til vores partner osv. Og små børn vågner også og registrere at alt er som da de faldt i søvn. så hvis jeres datter forbinder det at sove med at være i favn, så vil hun naturligt ikke kunne komme videre i søvnen uden at I tager hende op, vugger hende, går rundt med hende, fordi det er sådan hun har lært at sove ... Igen kan det være en god måde at lægge sig med hende, så hun starter med at få nærheden og trygheden, stadig mærker at I er der, men samtidig også lære at I ikke behøver gå rundt med hende og ikke behøver være i bevægelse - ligesom det også kan være en fordel at koble hendes seng til jeres seng - jvf. tidligere svar :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder