Svar: Længe om at falde i søvn
14. maj 2013
Alder:
17 mdr.
Kære M og M
Tak for jeres brev og dejligt at I kunne bruge mit tidligere svar, jeg vil naturligvis også gerne dele lidt tanker med jer omkring putning om aftenen :)
I fortæller at jeres dreng ofte sover fra ca 20.45 til 6.15 om natten, nogle gange længere i weekenden, hvor han godt kan sove måske 45 minutter mere. Det betyder at hans nattesøvn er på ca 9½-10 ½ time. Derudover sover han mellem 3-4 timer til middag og i alt sover han altså ca 13-13 ½ time i døgnet, som er præcist det han har behov for i forhold til sin alder.
Og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget der fungerer - det er helt fint og helt okay, at jeres dreng sover som han gør - og han må godt sove en længere lur midt på dagen og sove en kortere nattesøvn og altså gå senere i seng end andre børn gør, fordi han netop trives med denne rytme. Derfor lyder det helt okay at I måske først putter ham ca 20.30, fordi han derefter naturligt vil være mere parat til at sove og dermed også være kortere tid om at falde i søvn.
Og ja - det kan være en rigtig god idé at give ham godnatgrød som en del af putteritualet, ligesom det er fint at give ham et bad om aftenen - han behøver ikke komme i bad hver dag :)
Hvis I på sigt tænker at han kan have glæde af at sove kortere tid om dagen og sove længere nattesøvn, så skabes denne rytme normalt ikke ved at afkorte hans middagslur meget - det hjælper ham ikke at I f.eks. skærer en time af middagssøvnen i håb om at han så sover en time senere - I er nødt til at skabe forandringerne med små ændringer og det betyder at ændre med ca 15 minutter af gangen.
Det er her vigtigt at I starter dagen på samme tidspunkt uanset om det er hverdag eller weekend. Det kan derfor være uhensigtmæssigt, hvis han nogle dage står op kl 6 og andre dage kl 7 - fordi hans stå op tidspunkt naturligt vil påvirke hans tidspunkt og behov for middagssøvn.
Og så er det vigtigt at I forsøger at putte ham lidt tidligere i seng aften efter aften. Altså i stedet for at han puttes kl 20.30, så putter i ham 20.15, så kl 20 osv. indtil I rammer det tidspunkt, som I mener er passende for ham - og i takt med at han begynder at forlænge sin nattesøvn, så vil han ofte af sig selv begynde at afkorte sin middagslur, så han om dagen også naturligt sover mindre. Hvis han ikke gør det, så må I om dagen vække ham 15 minutter tidligere og på samme måde stille og roligt få ændret på hans rytme.
Med hensyn til at lære at sove i egen seng og uden at I behøver ligge sammen med ham, så kan det være en god idé at bruge det jeg kalder for strygetøj metoden.
Det handler om at være igang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj. Det signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Og det er her vigtigt at I står på værelset eller lige foran døren til værelset, så han kan se jer og se at I ikke er forsvundet, men at I netop står og er igang med noget kedeligt.
Samtidig kan I verbalt betrygge ham og fortælle hvad I gerne vil have ham til ”jeg er lige her, læg du dig ned”. Det vil have betydning at han selv lægger sig ned og I ikke lægger ham ned, hver gang han rejser sig. Og I får sendt nogle signaler til ham om at I ikke venter på at han skal falde i søvn. Han kan kalde "mooaar ...?" eller "faaar" og I kan svare igen ”ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove”. Så I er der, betrygger og beroliger og samtidig lærer ham at han fint kan lægge sig til sove i sengen, hvor han er.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske