Svar: Længe om at falde i søvn

14. maj 2013

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M og M

Tak for jeres brev og dejligt at I kunne bruge mit tidligere svar, jeg vil naturligvis også gerne dele lidt tanker med jer omkring putning om aftenen :)

I fortæller at jeres dreng ofte sover fra ca 20.45 til 6.15 om natten, nogle gange længere i weekenden, hvor han godt kan sove måske 45 minutter mere. Det betyder at hans nattesøvn er på ca 9½-10 ½ time. Derudover sover han mellem 3-4 timer til middag og i alt sover han altså ca 13-13 ½ time i døgnet, som er præcist det han har behov for i forhold til sin alder.

Og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget der fungerer - det er helt fint og helt okay, at jeres dreng sover som han gør - og han må godt sove en længere lur midt på dagen og sove en kortere nattesøvn og altså gå senere i seng end andre børn gør, fordi han netop trives med denne rytme. Derfor lyder det helt okay at I måske først putter ham ca 20.30, fordi han derefter naturligt vil være mere parat til at sove og dermed også være kortere tid om at falde i søvn.

Og ja - det kan være en rigtig god idé at give ham godnatgrød som en del af putteritualet, ligesom det er fint at give ham et bad om aftenen - han behøver ikke komme i bad hver dag :)

Hvis I på sigt tænker at han kan have glæde af at sove kortere tid om dagen og sove længere nattesøvn, så skabes denne rytme normalt ikke ved at afkorte hans middagslur meget - det hjælper ham ikke at I f.eks. skærer en time af middagssøvnen i håb om at han så sover en time senere - I er nødt til at skabe forandringerne med små ændringer og det betyder at ændre med ca 15 minutter af gangen.

Det er her vigtigt at I starter dagen på samme tidspunkt uanset om det er hverdag eller weekend. Det kan derfor være uhensigtmæssigt, hvis han nogle dage står op kl 6 og andre dage kl 7 - fordi hans stå ...

Annonce

... op tidspunkt naturligt vil påvirke hans tidspunkt og behov for middagssøvn.

Og så er det vigtigt at I forsøger at putte ham lidt tidligere i seng aften efter aften. Altså i stedet for at han puttes kl 20.30, så putter i ham 20.15, så kl 20 osv. indtil I rammer det tidspunkt, som I mener er passende for ham - og i takt med at han begynder at forlænge sin nattesøvn, så vil han ofte af sig selv begynde at afkorte sin middagslur, så han om dagen også naturligt sover mindre. Hvis han ikke gør det, så må I om dagen vække ham 15 minutter tidligere og på samme måde stille og roligt få ændret på hans rytme.

Med hensyn til at lære at sove i egen seng og uden at I behøver ligge sammen med ham, så kan det være en god idé at bruge det jeg kalder for strygetøj metoden.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det handler om at være igang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj. Det signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Og det er her vigtigt at I står på værelset eller lige foran døren til værelset, så han kan se jer og se at I ikke er forsvundet, men at I netop står og er igang med noget kedeligt.

Samtidig kan I verbalt betrygge ham og fortælle hvad I gerne vil have ham til ”jeg er lige her, læg du dig ned”. Det vil have betydning at han selv lægger sig ned og I ikke lægger ham ned, hver gang han rejser sig. Og I får sendt nogle signaler til ham om at I ikke venter på at han skal falde i søvn. Han kan kalde "mooaar ...?" eller "faaar" og I kan svare igen ”ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove”. Så I er der, betrygger og beroliger og samtidig lærer ham at han fint kan lægge sig til sove i sengen, hvor han er.

Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os