Svar: Sove i egen seng hele natten
24. marts 2013
Alder:
19 mdr.
Kære Lone
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer, og jeg vil gerne give dig lidt tanker med på vejen.
For det første, så sker der rigtig meget udviklingsmæssigt med jeres datter lige nu. Netop i 18-20 måneders alderen vil rigtig mange børn begynde at sove dårligt. De kan have rigtig svært ved at overgive sig til søvnen om aftenen og de vågner med gråd og nogle gange skrig i løbet af natten. Det handler ofte om at de netop i den alder begynder at få lidt farefornemmelse.
Farefornemmelsen betyder at hun lige nu oplever verden større og mere farlig - hun klatrer op og finder ud af at hun ikke selv kan komme ned, skubber måske den høje stol hen til køkkenbordet og klatrer op på bordet eller i vindueskarmen. Hun løber rundt nu og er hurtigere i sine bevægelser og det betyder at hun falder, slår sig osv. Hun oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra hende, skubber til hende, nogle bider måske og hun møder også modstand fra jer, I holder fast i hende, så hun ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt dtte giver hende en fornemmelse af farer og at verden ikke kun er sjov og ballade - og det giver alt sammen en uro, når hun skal sove og også om natten.
For alt hvad hun oplever skal bearbejdes, når hun sover og det betyder at hun drømmer ekstra meget lige nu. Og derfor kan hun godt vågne op med skrig og være rigtigt ked af det og det kan virke som om at hun nogle gange har mareridt. Og ja, så er der også børn der i denne alder får anfald af natteskræk, som I fornemmer måske sker hos jer...
Det er vigtigt at I giver hende den nærhed og ro, som hun lige nu viser behov for, gør hende tryg, når hun skal sove og beroliger hende, når hun vågner om natten. Tryghed er alfa omega.
Det lyder som om at det går rigtig fint med at få hende til at sove i egen seng på værelset om aftenen og det er rigtig dejligt og denne rutine skal I naturligvis prøve at holde fast i. Det gode skal der ikke ændres på.
I skal så overveje, hvad der sker, når hun vågner om natten og vurdere, hvordan I bedst kan reagere. Hvis I skønner at jeres datter ikke rigtigt vågner, men græder i søvne og ikke kan lade sig trøste, så er det en god idé ikke at tage hende op, men i stedet prøve at få hende videre i søvnen i sengen, hvor hun sover. Hvis I begynder at tage hende op og hun på den måde vækkes, så vil hun ofte kunne blive yderligere ked af det og forvirret og kan få sværere ved at sove videre.
Modsat, hvis hun vågner og tydeligt har brug for jer, løfter armene for at I skal tage hende op, måske peger på døren, fordi hun vil ud af værelset og ind til jer - så skal I naturligvis være der for hende og ikke lade hende ligge alene.
I kan her så overveje om en madras på hendes værelse kunne være en idé. Det kan have den fordel at I kan tage hende op og give hende den nærhed hun søger, men holde fast i at hun ikke kommer ud af sit værelse o natten og måske derfor vil begynde at fornemme at en nat foregår på eget værelse og ikke delvist i soveværelset.
En anden mulighed er at hun kommer ind til jer, men lægges på en madras på soveværelsesgulvet, så hun stadig er tæt hos jer, kan holde lidt i hånden og I kan berolige hende med ord osv. Det kan være lettere at komme fra en madras på soveværelsesgulvet til eget værelse end at komme fra smørhullet mellem mor og far. Derudover har det den fordel, at hun måske vil sove mere roligt i soveværelset og I alle måske på den måde sover bedre.
Og så er der også den mulighed at I tager hende ind til jer, som I hidtil har gjort, men når hun så sover godt og pladsen i din seng bliver for trang, så flytter du hende tilbage til egen seng igen. Det at hun oplever både at falde i søvn i egen seng og også vågne i egen seng om morgenen, kan på sigt gøre at hun vil få lettere ved at blive hjulpet videre i sin egen seng i løbet af natten. Hun vil, hvis hun mere eller mindre sover, ikke have erindring om at have været forbi jer om natten og på den måde kan hun på sigt hjælpes til at blive i egen seng om natten ...
Hvis hun lige nu har tendens til natteskræk og har brug for jer flere gange om natten, så skal I naturligvis overveje, hvad I har lyst til og hvad I orker. Men jeg håber at ovenstående kan give jer lidt hjælp videre :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske