Brev:
Sove i egen seng hele natten
24. marts 2013
Alder:
19 mdr.
Sove i egen seng hele natten
Kære Helen.
Vi har en dejlig datter på 19 måneder. I øjeblikket kommer hun ind til os hver nat og sove, og det vil jeg egentlig gerne have ændret. Jeg ved bare ikke helt hvordan.
Hun startede med at sove sammen med os da hun var helt lille hele natten og da hun var omkring 4 måneder lærte jeg hende at falde i søvn selv i liften som så stod i tremmesengen for enden af vores seng. Det endte dog med at hun ofte kom over til os i løbet af natten fordi jeg alligevel skulle amme hende. Da hun var 8-9 måneder kom hun på eget værelse, men blev stadig ammet om natten. For det meste kom hun ind til os i løbet af natten. Da hun var 13 måneder valgte vi at skære amningen om natten helt væk. Hun vågnede dog stadig og kom ind til os og sov videre. Og det gør hun stadig nu her hvor hun er 19 måneder.
Hun har enkelte gange sovet hele natten i sin egen seng, men det kan vist tælles på to hænder. Hun bliver altid puttet på sit eget værelse i sin egen seng.
Jeg vil rigtig gerne at hun kommer til at sove på eget værelse hele natten. Det gør ikke noget at hun enkelte nætter ender inde hos os, men hver nat bliver for meget. Hun fylder mere og mere og ofte ender hun med at lægge helt tæt op af mig og hvis jeg rykker hende er hun der igen i løbet af kort tid. Grunden til hun ender inde hos os er at hun ofte klynker i søvne hvis hun lægger på sit værelse og ofte vågner grædende. Hos os er hun mere stille, græder ikke så meget og sover længere, men jeg sover dårligere. Har du nogen gode råd til hvordan vi kan lærer hende at sove i sin egen seng hele natten?
Udover at hun vågner om natten er jeg rimelig sikker på hun lider af det du kalder natteskræk (som jeg har hørt også blive kaldt søvnterror/natteterror). Hun begynder 1-2 timer efter hun er blevet puttet at skrige/græde og hvis vi prøver at trøste bliver det værrere. Hun har de sidste 14 dages tid haft 4 store episoder. Efter at have søgt lidt på nettet og snakket med pædagogerne i vuggestuen har jeg prøvet at lade hende ligge uden at trøste og det har hjulpet, selvom det er virkelig hårdt ikke at kunne trøste.
Udover det har hun en tendens til at ligge og klynke i søvne. Hun kommer ofte med et enkelt skrig for så at stoppe inden vi er nået derop, andre gange skal vi lige op og give sut. I går endte jeg f.eks. med at være deroppe 5-6 gange i løbet af aftenen. Andre aftener hører vi hende måske 1-2 gange inden vi selv går i seng. Skal vi evt. have det med natteskræk og klynkeriet med i overvejelserne, når vi gerne vil have hun sover i egen seng hele natten?
Generelt kan jeg sige hun siger på 1. sal og om aftenen sidder vi i stuen nedenunder. Vores soveværelse ligger også på 1. sal med 1 værelse mellem hendes og vores.
Håbet du komme med lidt råd.
Hilsen Lone