Svar: Start i dagpleje

2. februar 2013

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Andrea

Tak for dit brev :)

Det er dejligt at jeres dreng har fået en dagplejeplads, hvor du synes kemien mellem dig og dagplejer er god. Det er vigtigt og godt, at kunne samarbejde :)

De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med kun en lur dagligt og jeg synes det er for tidligt at arbejde på dette for jeres søn. Han trives rigtig godt med den rytme han har og rytmen lyder alderssvarende og jeg synes at søvnen lige nu må prioriteres højere, end at han skal lege med de andre børn.

Han vil naturligt blive ekstra træt på grund af alt det nye der sker, alle nye stimuli osv. og derfor vil han måske godt kunne sove før kl 9 og dagplejer skal putte ham, når han virker parat. Jeg ser ikke nogen grund til at putte ham allerede kl 8, hvis han ikke er parat til at sove der og jeg ser ingen grund til at holde ham vågen om formiddagen. Han får masser af nye indtryk, der sker rigtig meget omkring ham, selvom han sover lidt forskudt af de andre børn - og han skal have lov til at sove, for det er når han sover, at han får bearbejdet alle oplevelserne og alt det nye han lærer. Det er under søvnen at disse ting bliver lagret og bliver til læring og lige nu har han ekstra meget brug for den søvn.

Hans rytme vil naturligt ændre sig i takt med at han bliver ældre, men lige nu synes jeg det er værd at prioritere at han har den rytme han har - den lyder god og relevant for hans alder og for hele situationen ...:)

Med hensyn til at lege med børn på andre aldre, så har børn ...

Annonce

... normalt glæde ved at lege med børn i forskellige aldre og lærer meget af at lege med både yngre og ældre børn. De ældre vil ofte "gå lidt ned i niveau" og de yngste vil "strække sig lidt" og på den måde vil de godt kunne finde ud af at lege sammen. Jeres dreng er lige nu den yngste af dem alle og det kan naturligvis være lidt hårdt - modsat, kan det også have sine fordele, fordi han naturligt kræver lidt mere opmærksomhed og skal sidde lidt mere på skødet osv. end de andre, som kan klare flere ting selv.

I legestuen, hvor dagplejerne mødes, vil der være andre børn på hans alder, som han stille og roligt vil lære at kende og vil kunne lege mere med. Lige nu er han så lille at han ikke leger med nogen. Han kikker på dem, spejler sig i dem og bruger dem på den måde - han kan godt se at det er børn og ikke voksne og det i sig selv kan være dejligt for ham (at der er nogen som ham selv :)). Men leger sammen med dem gør han ikke.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Man kalder det parallel-leg, når børn leger ved siden af hinanden og stille og roligt ændrer legen sig og bliver til rolle-leg. Det er lege som "far, mor, børn", lege "bustur", "restaurant" eller "købmand".

Det er naturligt voldsomt og en stor omvæltning for både dig og din dreng - men netop derfor har han også brug for den ekstra søvn og skal have lov til at få de afbræk som søvnen giver ham - netop måske lidt forskudt for de andre lige nu, fordi det er naturligt voldsomt med alt det der sker.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.