Svar: Start i dagpleje
2. februar 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Andrea
Tak for dit brev :)
Det er dejligt at jeres dreng har fået en dagplejeplads, hvor du synes kemien mellem dig og dagplejer er god. Det er vigtigt og godt, at kunne samarbejde :)
De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med kun en lur dagligt og jeg synes det er for tidligt at arbejde på dette for jeres søn. Han trives rigtig godt med den rytme han har og rytmen lyder alderssvarende og jeg synes at søvnen lige nu må prioriteres højere, end at han skal lege med de andre børn.
Han vil naturligt blive ekstra træt på grund af alt det nye der sker, alle nye stimuli osv. og derfor vil han måske godt kunne sove før kl 9 og dagplejer skal putte ham, når han virker parat. Jeg ser ikke nogen grund til at putte ham allerede kl 8, hvis han ikke er parat til at sove der og jeg ser ingen grund til at holde ham vågen om formiddagen. Han får masser af nye indtryk, der sker rigtig meget omkring ham, selvom han sover lidt forskudt af de andre børn - og han skal have lov til at sove, for det er når han sover, at han får bearbejdet alle oplevelserne og alt det nye han lærer. Det er under søvnen at disse ting bliver lagret og bliver til læring og lige nu har han ekstra meget brug for den søvn.
Hans rytme vil naturligt ændre sig i takt med at han bliver ældre, men lige nu synes jeg det er værd at prioritere at han har den rytme han har - den lyder god og relevant for hans alder og for hele situationen ...:)
Med hensyn til at lege med børn på andre aldre, så har børn normalt glæde ved at lege med børn i forskellige aldre og lærer meget af at lege med både yngre og ældre børn. De ældre vil ofte "gå lidt ned i niveau" og de yngste vil "strække sig lidt" og på den måde vil de godt kunne finde ud af at lege sammen. Jeres dreng er lige nu den yngste af dem alle og det kan naturligvis være lidt hårdt - modsat, kan det også have sine fordele, fordi han naturligt kræver lidt mere opmærksomhed og skal sidde lidt mere på skødet osv. end de andre, som kan klare flere ting selv.
I legestuen, hvor dagplejerne mødes, vil der være andre børn på hans alder, som han stille og roligt vil lære at kende og vil kunne lege mere med. Lige nu er han så lille at han ikke leger med nogen. Han kikker på dem, spejler sig i dem og bruger dem på den måde - han kan godt se at det er børn og ikke voksne og det i sig selv kan være dejligt for ham (at der er nogen som ham selv :)). Men leger sammen med dem gør han ikke.
Man kalder det parallel-leg, når børn leger ved siden af hinanden og stille og roligt ændrer legen sig og bliver til rolle-leg. Det er lege som "far, mor, børn", lege "bustur", "restaurant" eller "købmand".
Det er naturligt voldsomt og en stor omvæltning for både dig og din dreng - men netop derfor har han også brug for den ekstra søvn og skal have lov til at få de afbræk som søvnen giver ham - netop måske lidt forskudt for de andre lige nu, fordi det er naturligt voldsomt med alt det der sker.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske