Svar: Sover så dårligt om natten

22. november 2012

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mie

Tak for dit brev og din beskrivelse af hvordan døgnet forløber hos jer og alle de tanker du har gjort dig :) Jeg vil naturligvis gerne give dig lidt tanker med retur.

Det er helt realistisk at din dreng kan sove 5-6 timer uden at få mælk om natten, men det er naturligvis en forudsætning, at han får både mad og mælk nok hele dagen igennem - for ellers skal han naturligvis søge det ekstra om natten.

Opvågninger kan I dog godt opleve at jeres dreng har og især fordi han rent motorisk er rigtig langt fremme i forhold til sin alder. Det er super dejligt og det er rigtig flot at han allerede kravler og rejser sig ved ting - men det betyder også at han oplever rigtig meget af verden, får rigtig mange stimuli og har rigtig svært ved at kapere det hele, netop fordi han ikke er ældre. Rigtig mange børn kravler og rejser sig jo ikke før de er 10 måneder gamle og når man har et barn der er så motorisk godt igang som I har, så giver det ofte lidt ekstra natlige udfordringer ...

Derudover spiller hele dagens rytme også ind på søvnen og jeg vil derfor lige give mit forslag til hvordan en dagsplan kan se ud - lavet ud fra dine angivne tider:

Tidlig morgen 05: Flaske

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Puttes til morgenlur

Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, små bidder af en bolle med lidt smør og ost, vand af kop.

Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 12, evt. trilles en tur i barnevognen, så han på den måde holder sig sovende.

Eftermiddag 15: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, får mere og mere af jeres mad, risretter kan være en god idé nu, kogte grøntsager, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Normalt anbefaler jeg først godnatgrød i 8-9 måneders alderen men med den aktivitet han lægger for dagen, så kan I godt forsøge at indføre den nu. Den gives kl ca. 19 hos jer.

Flaske og puttes til natten derefter ca. 19.30

Sen aften eller først ...

Annonce

... på natten 23-01: Flaske. Den kan enten gives i søvne eller I kan give den, når han vågner og melder sig selv første gang.

Den store udvikling både motorisk og mentalt kan godt gøre at han har svært ved at overgive sig til søvnen både dag og nat og det er vigtigt at du giver ham den tryghed han har behov for - uden at give ham vaner, som kan være svære at komme væk fra. Det betyder at det er vigtigt at du giver ham nærhed, uden f.eks. at tage ham op og vugge ham eller gå rundt med ham, ligesom det er en god idé at du trøster ham, uden nødvendigvis at give ham sutten hver gang eller give ham flaske.

Han må altså meget gerne lære at falde i søvn med tryghed og tæt fysisk kontakt, han må gerne hjælpes til at komme videre i søvnen med stillingsskift og det er her rigtig fint at du hjælper ham - på sigt vil han selv kunne skifte stilling i søvne, så det er ikke en dårlig vane at hjælpe ham med dette.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg synes I skal forsøge at fjerne den ene side af hans tremmeseng og koble hans seng til jeres. På den måde kan han ligge i egen seng, forbinde sin seng med stedet, hvor han skal sove og samtidig kan du ligge i din seng, holde ham i hånden, berolige ham, kærtegne ham og på den måde lade ham mærke, at han ikke er alene, at du er der og passer på ham. Du skal naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, men det kan være en rigtig god idé på den måde at sove sammen netop når han er så fysisk søgende mod jer som han er - og stadig er så lille, at han har brug for jeres nærhed, for at finde ro.

En voksipose eller anden form for sovepose kan naturligvis godt forsøges. Det vil nogle gange give ekstra ro og gøre at han kan sove bedre - andre gange vil han måske blive irriteret over den, fordi den forhindrer ham i at tumle rundt ...

En juniordyne anbefales først fra 1 års alderen og derfor normalt ikke til så lille et barn. Man kan dog sige, at når han kravler, rejser sig og motorisk er så godt igang, som han er, så kunne han måske have glæde af den - men det er jeres valg og det er som sagt ikke anbefalingen fra Sundhedsstyrelsen :)

Jeg håber at ovenstående tanker og også dagsplan hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren