Svar: Spirited child med soveproblemer
16. september 2012
Alder:
12 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne komme med lidt idéer, som du kan prøve at arbejde videre med.
Du fortæller at din datter er et signalstærkt barn (spirited child) og det er rigtig vigtigt at du ved, at disse børn kan have rigtig svært ved at sove og naturligt har svært ved at overgive sig til søvnen. Det er hos jer et meget stort plus, at jeres datter kan sove i sin barnevogn, det er rigtig godt at du har fået lært hende dette. Mange børn har svært ved både at sove i barnevogn og tremmeseng og I er over den ene hurdle - så stort skulderklap for det :)
For at lære jeres datter at sove i tremmesengen, så er det vigtigt at hun gøres så tryg ved sengen som muligt. Og en måde at gøre dette på, kan nogle gange være at placere barnevognskassen i tremmesengen. Det vil sige at hun puttes på samme måde som hun plejer i sin barnevogn, men kassen står i seng. Hun har samme ritual, beroligende hænder, ord osv. som hun plejer at have, men stedet, hvor hun sover er lidt anderledes. Ofte er det en god idé at lade hende sove med kalechen oppe og i takt med at hun vænner sig til at sove i barnevognskassen i sengen, så tages kalechen ned, så hun kan kikke mere omkring og stille og roligt vænne sig til omgivelserne - og når det går godt, så kan det være en god idé at putte hende direkte i tremmesengen.
Det kan være en idé at bruge en sengerand, fordi den gør at hun føler sig mere omsluttet og verden ikke så stor. Det kan være med til at gøre hende mere tryg. Det kan også være en god idé at give hende en juniordyne med den alder hun har nu som kan omslutte hende bedre. Og nogle børn vil også kunne have glæde af en kugledyne.
En kugledyne stimulerer barnets sanser og giver barnet en øget kropsbevidsthed. Den er fyldt med plastikkugler, som kan være i forskellige størrelser og når barnet bevæger sig under dynen, så vil kuglerne flytte på sig og dermed trykke et nyt sted på barnets krop og det giver barnet en ro at mærke dette. Det at kunne mærke kroppens grænser, hjælper barnet med at sove bedre ... Og i jeres situation kunne det være et forsøg værd.
I nogle kommuner har man kugledyner til udlån i en periode, for at se om det fungerer. De er nemlig ret kostbare. Du kan derfor prøve at ringe til jeres kommune f.eks. til sundhedsplejerskerne og høre om det er noget de har. Man kan også vælge at leje en dyne, før man beslutter evt. at købe en. Hvis barnet har en diagnose vil kommunen nogle gange yde tilskud - desværre er "spirited child" ikke en diagnose der normalt udløser tilskud ...
Nogle gange må barnet ud af tremmesengen og i stedet sove på en stor madras på gulvet. Det giver mulighed for at du eller far kan være ved siden af, give den nærhed der er nødvendig, læse historie, tale dagen igennem osv. og så gå, når hun er parat til det eller enten sover. Altså lade hende sove, hvor hun falder i søvn og være der med fysisk kontakt - fordi hun naturligt protesterer meget højt over at være bag tremmer, fordi det giver fysisk afstand til jer og det er det, hun ikke bryder sig om.
Det er vigtigt ikke at holde fast i at hun partout skal sove i sin seng eller på sit værelse. De aftener, hvor det fungerer er det super men de aftener, hvor det ikke fungerer må I gøre noget andet. Det er nemlig den ekstra store udfordring med disse signalstærke børn eller high-need babies, som de også kaldes. Bedst som man tror man har fundet ud af, hvad virker, så virker det ikke. Og derfor er det så frustrerende, for der er ingen fast metode, ikke noget fast mønsker. Og I bliver nødt til at være fleksible og tilpasse det som virker aften efter aften ...
Det betyder at hun nogle gange skal puttes i seng på værelset og andre gange skal have lov til at falde i søvn hos jer i stuen - det er uden betydning, hvis hun i øvrigt sover og har det godt - og forbinder det at sove med noget der er okay. Hvis I gentagende gange har kamp omkring sengetid, så bliver det på sigt svært for hende at sove og netop søvnen er vigtig - for hun sover sandsynligvis også mindre end gennemsnittet ... :)
Når hun ikke græder, men brøler, så hænger det også sammen med at hun er den pige hun er. Det er helt naturligt at følelserne kommer voldsomt til udtryk - hendes gråd er voldsom, intens og vedholdende og det kan være rigtig hårdt. Men prøv at lægge mærke til hende smil og hendes latter - for hun vil naturligt have ligeså let til grin og spillopper - det er det fascinerende - følelserne går begge veje, så hun smittes også lettere med latter :)
Du skal naturligvis sikre at hun får mad nok, sikre at hun ikke har problemer med ørerne, hævede mandler, polypper, tandfrembrud, urinvejsbetændelse osv. som alt sammen kan spille ind på søvnen og give gråd og protester mod at sove. Men det lyder som om at hun af flere omgang er set af forskellige behandlere og fundet helt rask ...
Du beder om at få boganbefalinger og du kan læse min nye bog "Helens bog om gråd og trøst". Du kan også læse bogen "Babykaos - sådan overlever du din high-need baby" - den finder du i min bogguide under Personlige beretninger.
Håber du her er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske