Svar: Spirited child med soveproblemer

16. september 2012

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mette

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne komme med lidt idéer, som du kan prøve at arbejde videre med.

Du fortæller at din datter er et signalstærkt barn (spirited child) og det er rigtig vigtigt at du ved, at disse børn kan have rigtig svært ved at sove og naturligt har svært ved at overgive sig til søvnen. Det er hos jer et meget stort plus, at jeres datter kan sove i sin barnevogn, det er rigtig godt at du har fået lært hende dette. Mange børn har svært ved både at sove i barnevogn og tremmeseng og I er over den ene hurdle - så stort skulderklap for det :)

For at lære jeres datter at sove i tremmesengen, så er det vigtigt at hun gøres så tryg ved sengen som muligt. Og en måde at gøre dette på, kan nogle gange være at placere barnevognskassen i tremmesengen. Det vil sige at hun puttes på samme måde som hun plejer i sin barnevogn, men kassen står i seng. Hun har samme ritual, beroligende hænder, ord osv. som hun plejer at have, men stedet, hvor hun sover er lidt anderledes. Ofte er det en god idé at lade hende sove med kalechen oppe og i takt med at hun vænner sig til at sove i barnevognskassen i sengen, så tages kalechen ned, så hun kan kikke mere omkring og stille og roligt vænne sig til omgivelserne - og når det går godt, så kan det være en god idé at putte hende direkte i tremmesengen.

Det kan være en idé at bruge en sengerand, fordi den gør at hun føler sig mere omsluttet og verden ikke så stor. Det kan være med til at gøre hende mere tryg. Det kan også være en god idé at give hende en juniordyne med den alder hun har nu som kan omslutte hende bedre. Og nogle børn vil også kunne have glæde af en kugledyne.

En kugledyne stimulerer barnets sanser og giver barnet en øget kropsbevidsthed. Den er fyldt med plastikkugler, som kan være i forskellige størrelser og når barnet bevæger sig under dynen, så vil kuglerne flytte på sig og dermed trykke et nyt sted på barnets krop og det giver barnet en ro at mærke dette. Det at kunne mærke kroppens grænser, hjælper barnet med at sove bedre ... Og i jeres situation kunne det være et forsøg værd.

I nogle kommuner har man kugledyner til udlån i en periode, for at se om det fungerer. De er nemlig ret kostbare. Du kan derfor prøve at ringe til jeres kommune f.eks. til sundhedsplejerskerne og høre om det er noget de har. Man kan også vælge at leje en dyne, før man beslutter evt. at købe en. Hvis barnet har en diagnose vil kommunen nogle gange yde tilskud - desværre er "spirited child" ikke en diagnose der normalt udløser tilskud ...

Nogle gange ...

Annonce

... må barnet ud af tremmesengen og i stedet sove på en stor madras på gulvet. Det giver mulighed for at du eller far kan være ved siden af, give den nærhed der er nødvendig, læse historie, tale dagen igennem osv. og så gå, når hun er parat til det eller enten sover. Altså lade hende sove, hvor hun falder i søvn og være der med fysisk kontakt - fordi hun naturligt protesterer meget højt over at være bag tremmer, fordi det giver fysisk afstand til jer og det er det, hun ikke bryder sig om.

Det er vigtigt ikke at holde fast i at hun partout skal sove i sin seng eller på sit værelse. De aftener, hvor det fungerer er det super men de aftener, hvor det ikke fungerer må I gøre noget andet. Det er nemlig den ekstra store udfordring med disse signalstærke børn eller high-need babies, som de også kaldes. Bedst som man tror man har fundet ud af, hvad virker, så virker det ikke. Og derfor er det så frustrerende, for der er ingen fast metode, ikke noget fast mønsker. Og I bliver nødt til at være fleksible og tilpasse det som virker aften efter aften ...

Det betyder at hun nogle gange skal puttes i seng på værelset og andre gange skal have lov til at falde i søvn hos jer i stuen - det er uden betydning, hvis hun i øvrigt sover og har det godt - og forbinder det at sove med noget der er okay. Hvis I gentagende gange har kamp omkring sengetid, så bliver det på sigt svært for hende at sove og netop søvnen er vigtig - for hun sover sandsynligvis også mindre end gennemsnittet ... :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når hun ikke græder, men brøler, så hænger det også sammen med at hun er den pige hun er. Det er helt naturligt at følelserne kommer voldsomt til udtryk - hendes gråd er voldsom, intens og vedholdende og det kan være rigtig hårdt. Men prøv at lægge mærke til hende smil og hendes latter - for hun vil naturligt have ligeså let til grin og spillopper - det er det fascinerende - følelserne går begge veje, så hun smittes også lettere med latter :)

Du skal naturligvis sikre at hun får mad nok, sikre at hun ikke har problemer med ørerne, hævede mandler, polypper, tandfrembrud, urinvejsbetændelse osv. som alt sammen kan spille ind på søvnen og give gråd og protester mod at sove. Men det lyder som om at hun af flere omgang er set af forskellige behandlere og fundet helt rask ...

Du beder om at få boganbefalinger og du kan læse min nye bog "Helens bog om gråd og trøst". Du kan også læse bogen "Babykaos - sådan overlever du din high-need baby" - den finder du i min bogguide under Personlige beretninger.

Håber du her er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt