Svar: Min søns døgnrytme og aktivitet
15. august 2012
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre at du har fulgt med på sidelinjen og nu har fået lyst til at skrive selv :)
Det lyder som om at du har en rigtig aktiv dreng, der gerne vil følge med og opleve verden. Han har brug for at der skal ske noget og nyder aktivitet - både motorisk og mentalt og det er naturligvis rigtig dejligt.
Når man har så aktivt et barn, der virker til at "være på" hele tiden, så betyder det ofte at han har brug for lidt ekstra hjælp, når han skal sove. Det betyder ofte også at det kan være svært helt at finde ud af, hvornår det rette puttetidspunkt er, for han sender måske utydelige signaler og viser egentlig ikke rigtig træthed, før han næsten er overtræt ...
Derfor er det ekstra vigtigt med en nogenlunde fast rytme for dagen, hvor han spiser, sover, er aktiv osv. på nogenlunde faste tidspunkter dagen igennem. Rytmen bliver naturligt lettere at skabe i takt med at han bliver ældre, begynder med skemad osv. men det kan være en god idé at arbejde på en rytme allerede nu. Rytmen gør også at du nogle gange kan kikke lidt på klokken og ud fra tidspunktet hjælpe din dreng til at sove, - også selvom han måske ikke altid virker parat, så kan du sige til dig selv, at han har været vågen i f.eks. 2.5 time, så nu er det puttetid igen :)
Du fortæller at han ofte sover rigtig godt om natten og ofte er i stand til at sove fra 20.30 til 06. Nogle gange uden at få mælk i løbet af natten og nogle gange vågner han og får en flaske kl 03 ... Det er naturligvis rigtig dejligt og jeg kan godt forstå at du nyder det, men det er desværre ikke helt uproblematisk, for den flaske, din dreng springer over om natten, skal han naturligt have dækket på et andet tidspunkt i løbet af døgnet og det vil sige i løbet af dagen.
En enkelt flaske behøver ikke betyde noget, det kan være let nok at passe ind, men en flaske udgør ofte 180-200 ml og da han samtidig har en alder, hvor han nogle gange måske har tendens til at "slatspise" lidt, så er det alligevel en del .. Dertil kommer at du fortæller at han ofte ikke rigtig får mælk inden han skal sove og jeg tænker derfor at der meget vel kan være en sammenhæng med måden han indtager sin mælk på, rytmen omkring det og så måden han sover på - eller hans manglende søvn og rytme i løbet af dagen.
Jeg vil derfor foreslå dig at du nu forsøger at arbejde på en rytme, hvor han får tre lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Det vil være en god idé hvis du kunne prøve at give ham lidt mælk inden han puttes, så han med sin flaske hjælpes til at overgive sig til søvnen. Derudover vil jeg anbefale at du prøver at give ham en flaske sen aften, inden du selv går i seng. Prøv at give ham denne i søvne, elever gerne hans hovedgærde, så han ikke ligge helt fladt med hovedet og se om ikke han kan indtage lidt ekstra mælk der. Derefter må han gerne sove et lidt længere stræk, men det er bedre at hans indtag dækkes over 24 timer end over 12 timer og det er på den måde også en hjælp i forhold til at han ikke slatspiser (og dermed også slatsover) for meget om dagen og stadig får sit behov for mælk dækket.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre, vågner evt. og får en lille flaske mere at vågne på og dagen begynder.
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur, må gerne sove 1 ½ time.
(Frokost 11: Her begyndes med lidt smagsprøver på grød, når han virker parat, måske er det først om en lille måneds tid, måske er det lidt før, vand af kop.)
Flaske og puttes til middagslur kl ca. 12.30. Puttes f.eks. i barnevognen og du kan trille en lang tur for på den måde at holde ham lidt sovende. Må meget gerne sove 2½ time, hvis du kan holde ham sovende, netop ved at trille ham og give ham flaske at sove på.
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Sover herefter en powernap som ofte er dagens korteste lur - måske kun på 20-30 minutter. Du kan evt. lægge dig med ham i dobbeltsengen og på den måde hjælpe ham til ro.
Aften: Flaske, spiser nogle gange lidt mindre men lidt hyppigere måltider - får naturligt flaske inden putning til natten ca kl 20 - afhænger af hvor sent den 3. lur ligger og hvor lang den er
Sen aften 24: Flaske, det der også kaldes et drømmemåltid, kan gives mere eller mindre i søvne, hvorefter han kan sove videre.
Han må godt sove uden yderligere flaske - altså gerne sove 5-6 timer uden mælk, hvis han kan, det er helt okay.
Når du skal aktivere ham i dagtimerne, så kan du lave bevægelege med ham. Bevægelege kan være:
- at gribe omkring hans hænder og håndled og lade ham selv trække sig op fra rygleje - det er godt til at styrke hans arme og han skal også kunne holde sit hoved selv.
- at støtte om hans lægge og bøjede knæ og hofte og dreje underkroppen fra side til side
- at hjælpe ham med at dreje om på siden, både fra mave til ryg og fra ryg til mave - evt. ved at vise ham noget interessant legetøj, som han følger. Gør han det selv, så er det fint, så læg ham tilbage og lad ham gøre det igen og igen
- at hjælpe ham med at få fat i egne tæer, når han ligger på ryggen og derfra trille videre om på siden og maven. Giv ham evt. ranglesokker på, så fødderne bliver interessante
- cykelbevægelser, hvor han selv er med til at cykle med sine ben imens du støtter om underbenene
Det vil også være rigtig godt at begynde at synge og bruge fakter for din dreng. Det er tiden at finde de gamle børnesange frem som 'hjulene på bussen', 'Lille Peter Edderkop' osv. hvor du bruger dine hænder og også hans krop imens du synger.
Du har fuldstændig ret i at det ofte er en alder, hvor legetøj hurtigt kan virke lidt kedelig og uinteressant. Derfor kan det være en rigtig god idé at skifte legetøjet ud en gang imellem, så det ikke er det samme han kigger på dag efter dag.
Legetøj kan være: dig selv, din dreng (brug kroppen), rangler, bidedyr, noget med lys og lyd, bolde (f.eks. med vand i, eller kantede bolde eller bolde med lyd, når de triller). Det kan også være en stor badebold, aktivitetscenter, køkkenting (piskeris), bagepapir til at krølle, spejl, gyngeture i luften og andre lege med bevægelege. Du kan lede efter legetøj som passer til børn i 4-6 måneders alderen og se om ikke noget vil interessere ham lidt.
Og så skal du også huske, at han jo også gerne må ligge lidt for sig selv en gang imellem. Lad ham ligge i nærheden af dig, så han kan se dig og så du kan pludre med ham og på den måde hele tiden vise ham at du er der, men hvor du samtidig giver dig selv lov til at lægge tøj sammen, tømme opvaskemaskine eller andet praktisk, der jo også skal gøres i hverdagen.
Du kan også overveje om du skal gå til noget babygymnastik med ham eller måske til babysvømning en gang om ugen ...
Det er en alder, hvor man som forældre ikke har ret meget tid til sig selv, han skal stimuleres og aktiveres når han er vågen, han skal hjælpes med at sove, når han skal sove og det levner ikke meget fritid - men måske kan det hjælpe dig at tænke på, at det er en periode og at disse perioder jo skifter hele tiden, så det ændrer sig igen.
Jeg håber at ovenstående tanker og også dagsplan giver lidt idé til hvordan I kan komme videre hos jer.
Jeg vil også foreslå dig flere af mine bøger - lige nu især "Helens bog om dit barns udvikling", hvor du uge for uge og måned for måned, følger dit barn, hvad der sker, hvorfor han reagerer som han gør, hans følelser og behov.
Rigtig meget held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske