Svar: Spørgsmål om søvn - 22 mdr.

29. februar 2012

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Marie

Det vil være rigtig godt hvis din datter allerede sover i sin egen seng og det vil også være rigtig godt, hvis I har et fast putteritual, hvor hun puttes i egen seng og ikke i din. Så hvis I ikke har dette, så er det en god idé at indføre dette nu og når det fungerer, så flytte hende til værelset.

Hvis du allerede putter hende i egen seng og hun er tryg og glad for sin tremmeseng og falder fint i søvn i den, så er det ikke så stor en omvæltning at blive flyttet til værelset. Hun skal have sin seng med sig derind og ritualet skal være så ens med det ritual I plejer at have. Hvis du plejer at sidde ved siden af hende, ...

Annonce

... så skal du stadig gøre det, hvis du plejer at læse godnathistorie, synge en sang eller lignende, så skal du gøre det. Jo mere ens ritualet kan være, jo bedre er det. Genkendelighed giver tryghed og når de nære ritualer er genkendelige, så betyder det mindre, hvad rum hun ligger i og hun kan derfor godt acceptere sit værelset på en god og naturlig måde.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så mon ikke det hos jer er et spørgsmål om at sige "nu er det nu" og så flytte hende og med sikkerhed og ro vise hende at hun fint kan sove på eget værelse, hun puttes, betrygges, beroliges osv. som hun plejer - men nu foregår det bare der :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke