Svar: Vil stadig ikke falde i søvn selv

22. februar 2012

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Der er flere ting der spiller ind hos jer og der er stadig ting, som jeg vil anbefale at I ændrer på. Det ene er jeres datters dagsrytme - den rytme hun har om dagen, hvornår hun står op, hvornår hun spiser, hvad hun spiser, hvornår hun sover og er aktiv dagen igennem har naturligt betydning for hendes evne til at overgive sig til søvnen om aftenen. Det andet som er vigtigt at ændre på hos jer er måden hun falder i søvn på. Og det er her meget vigtigt at hun falder i søvn der, hvor I ønsker hu skal sove.

En plan for dagen kan se således ud:

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller mælk af kop.

Formiddag 9.30: ½ bolle med ost, smør, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca. kl. 10, sover her 45-60 minutter

Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg og kødpålæg. Suppleres med grøntsager, pasta, ris eller lignende. Må også gerne få en varm middagsret til frokost. Vand af kop.

Tilbydes banan og en kop mælk og puttes til middagslur kl 13.30, sover her ca 1½-2 timer

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, - ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, kartofler, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Almindelige børnevenlige retter som hele familien kan spise. Vand eller ...

Annonce

... mælk af kop.

Kommer i bad, frotteres i håndklædet, smøres ind i creme osv. og gøres klar til natten med nattøj.

Tilbydes en godnatgrød ca 19.30 og en kop lun mælk.

Ammes og puttes til natten ca kl 20. Måske er hun først parat til at sove omkring kl 20.30 hvis hun sover 3 timer samlet i løbet af dagen...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften: Evt. amning

Det er meget vigtigt at jeres datter puttes, der hvor I ønsker hun skal sove. Lige nu er det sådan at hun ammes et sted og puttes af far et andet sted og faktisk også ofte falder i søvn et sted og først derefter flyttes til sin seng. Det er uhensigtsmæssigt.

Det at falde i søvn er altid forbundet med adskillelse fra forældrene og det er naturligt svært. Hos jer ammes jeres datter i stuen og adskilles først fra mor, derefter puttes hun af far og skal så adskilles fra ham. Hver gang I flytter hende, så forlader I det hyggeligt, det rare for at komme i seng og I signalerer derved at nu slutter det dejlige og i stedet starter den forfærdelige separation. Mit forslag er derfor at mor ammer ved siden af lillepigens seng og lige derefter flytter hende i sengen og hjælper hende med at blive beroliget og tryg ved at sove i sengen.

Hun kan evt. puttes i sin duni-duo og ammes derefter så skiftet fra favn og ned i seng ikke føles så voldsomt.

Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej - sammen med mit tidligere svar om søvnassociationer og ændring af dette :) Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg