Svar: Vil stadig ikke falde i søvn selv
22. februar 2012
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der er flere ting der spiller ind hos jer og der er stadig ting, som jeg vil anbefale at I ændrer på. Det ene er jeres datters dagsrytme - den rytme hun har om dagen, hvornår hun står op, hvornår hun spiser, hvad hun spiser, hvornår hun sover og er aktiv dagen igennem har naturligt betydning for hendes evne til at overgive sig til søvnen om aftenen. Det andet som er vigtigt at ændre på hos jer er måden hun falder i søvn på. Og det er her meget vigtigt at hun falder i søvn der, hvor I ønsker hu skal sove.
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med ost, smør, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca. kl. 10, sover her 45-60 minutter
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg og kødpålæg. Suppleres med grøntsager, pasta, ris eller lignende. Må også gerne få en varm middagsret til frokost. Vand af kop.
Tilbydes banan og en kop mælk og puttes til middagslur kl 13.30, sover her ca 1½-2 timer
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, - ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, kartofler, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Almindelige børnevenlige retter som hele familien kan spise. Vand eller mælk af kop.
Kommer i bad, frotteres i håndklædet, smøres ind i creme osv. og gøres klar til natten med nattøj.
Tilbydes en godnatgrød ca 19.30 og en kop lun mælk.
Ammes og puttes til natten ca kl 20. Måske er hun først parat til at sove omkring kl 20.30 hvis hun sover 3 timer samlet i løbet af dagen...
Sen aften: Evt. amning
Det er meget vigtigt at jeres datter puttes, der hvor I ønsker hun skal sove. Lige nu er det sådan at hun ammes et sted og puttes af far et andet sted og faktisk også ofte falder i søvn et sted og først derefter flyttes til sin seng. Det er uhensigtsmæssigt.
Det at falde i søvn er altid forbundet med adskillelse fra forældrene og det er naturligt svært. Hos jer ammes jeres datter i stuen og adskilles først fra mor, derefter puttes hun af far og skal så adskilles fra ham. Hver gang I flytter hende, så forlader I det hyggeligt, det rare for at komme i seng og I signalerer derved at nu slutter det dejlige og i stedet starter den forfærdelige separation. Mit forslag er derfor at mor ammer ved siden af lillepigens seng og lige derefter flytter hende i sengen og hjælper hende med at blive beroliget og tryg ved at sove i sengen.
Hun kan evt. puttes i sin duni-duo og ammes derefter så skiftet fra favn og ned i seng ikke føles så voldsomt.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej - sammen med mit tidligere svar om søvnassociationer og ændring af dette :) Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske