Svar: Ind på eget værelse?
6. februar 2012
Alder:
14 mdr.
Kære Førstegangsforældre
Som udgangspunkt flytter børnene på eget værelse, fordi vi har muligheden for at gøre det. For 60 år siden boede de fleste på mindre plads og man fik flere børn og det var helt naturligt at børnene sov sammen eller at børn og forældre sov sammen. Men i takt med at vi har fået større boliger, så har børnene også fået deres egne værelser, nogle har ligefrem børneafdelinger i modsatte ende af huset, end hvor forældrene opholder sig ...
Men der er bestemt ikke noget i vejen for at forældre og børn sover sammen og faktisk sover de fleste bedst, når de sover i nærheden af hinanden. Det giver tryghed og mennesket er jo et flokdyr. Vi har brug for at mærke os tæt på andre, vi har ikke godt af at være og føle os ensomme ...
Det fungerer rigtig godt for jer alle at sove i samme rum og det må I gerne blive ved med. Det lyder også som en god idé at I, når I i løbet af et par år regner med at flytte til større lejlighed eller hus, lader jeres dreng få eget værelse. Til den tid vil han også begynde at have legekammerater med hjem og det vil være dejligt for ham at have et sted, som er hans, hvor han kan lege og hvor han har sine ting og kan bestemme :)
Som udgangspunkt skal man ikke ændre på noget som fungerer godt og man skal ikke flytte ham på eget værelset fordi "sådan gør man jo" :) I skal gøre det som fungerer hos jer og naturligvis kan han sove hos jer og I har større glæde af at have et rum til yoga osv. end han vil have glæde af værelset på nuværende tidspunkt.
Det man skal medtænke i forhold til at børn og voksne deler soveværelse er at børn ikke har brug for at opleve forældre have sex med hinanden. Voksenseksualitet er noget der hører voksne til og vågner jeres dreng, imens I som forældre elsker med hinanden, så vil det virke skræmmende, voldsomt og uforståeligt for ham.
Men når det er sagt så kan man jo have sex mange andre steder end i soveværelset, så det behøver ikke være begrundelsen for at barnet ikke kan sove sammen med forældrene :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske