Brev:
Ind på eget værelse?
6. februar 2012
Alder:
14 mdr.
Ind på eget værelse?
Hej Helen
Jeg skriver til dig endnu engang fordi du giver så gode og inspirerende svar.
Min søn er nu 14 mdr. Min mand og jeg har hele tiden planlagt, at vores søn skulle ind i et andet værelse og sove, når han blev lidt større. Lige nu står hans seng i vores soveværelse.
Men nu er vi faktisk blevet i tvivl. Så mit spørgsmål går på: Hvorfor flytter man de små børns senge ind på eget værelse?
Vores situation er, at vi bor i en mindre lejlighed, så der er ikke plads til at han får sit eget værelse her hvor vi bor nu. Men vi kan flytte hans seng til et andet værelse (som vi bruger til alt muligt: Opbevaring, yoga, leg osv).
Vi oplever ikke problemer med at have ham i soveværelset. Vores søn sover i sin egen seng, ikke oppe hos os, og vi synes faktisk det er hyggeligt og praktisk, at han vækker os om morgen ved at stå op i sengen og snakke til os osv.
Vi har nok mest tænkt, at han skulle flyttes fordi "det gør man jo".
Men der er dét ved det, at hvis vi flytter ham ind på det andet værelse, vil der være en masse ting vi ikke kan gøre om aftenen, når han er lagt - fx. lave yoga, komme til de ting vi har i skabene osv. Så det vil faktisk være mest praktisk for os at beholde ham i soveværelset.
Så vi har snakket om det, og det vi begge tænker på nu er: Er der noget vi skal tænke på, der på længere sigt bliver mere besværligt, hvis han ikke vænner sig til at sove på eget værelse? Og dermed tilbage til mit første spørgsmål: Hvorfor flytter man de små børn ud af soveværelset? Hvornår bør de "senest" ind på eget værelse? Vi regner med at flytte indenfor et par år, så han også på et tidspunkt kan få sit eget værelse. Men hvornår har børn gavn af at have deres eget værelse?
På forhånd 1000 tak for dit svar og input!
Mange hilsner
Førstegangsforældrene