Svar: Vågner kl 5

2. december 2011

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lea

Ronja er stadig så lille, at det ikke rigtig nytter så meget, at begynde at regulere på hendes rytme. I hvert fald risikerer du at sætte en masse i værk for at det fungerer kortvarigt og så falder I tilbage i samme tidlige morgenrytme igen ...

Dertil kommer at Ronja umiddelbart lyder til at trives og umiddelbart lyder til at sove godt. Hun sover samlet ca 3-3½ time om dagen og om natten sover hun fra 19.30 til mellem 4.30-6 altså mellem 9-10 ½ time. De fleste børn vil i denne alder have brug for gennemsnitligt at sove ca 14 timer i døgnet og hvis hun sover fra 19.30-06 og sover 3 ½ time om dagen, så sover hun præcis dette.

Så ja - de dage, hvor hun så sover mindre, er det helt naturligt at hun virker mere træt og også til at mangle søvn, men her kommer hendes alder og udvikling også ind i billedet og det er naturligt at hun sover mere uroligt, drømmer mere og har brug for at mærke jer og søger ekstra fysisk kontakt, både når hun skal sove ...

Annonce

... og også i løbet af natten og hen mod morgenstunden.

Det lyder for mig som om at tiden skal arbejde lidt for jer og det bedste du kan gøre er netop at tage hende ind til dig, og lade hende sove videre sammen med jer voksne, så hun kan mærke jer og får den ekstra tryghed og nærhed. Hold fast i at hun så vidt muligt skal sove i egen seng og forbinde sengen med stedet, hvor hun falder i søvn, men lad hende komme ind og sove videre hos jer om morgenen og hjælp hende på den måde til at sove lidt videre og få den ekstra time eller to, som hun naturligt behøver.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Forsøg også at holde fast i en nogenlunde fast rytme dagen igennem, hvor hun står op, puttes, spiser, leger osv. og puttes til fast tid om aftenen. Jo mere fast rytme og fast struktur, jo mere vil I påvirke hendes indre ur og dermed også lære hende, hvornår hun skal være vågen og hvornår hun skal sove :)

Håber du kan bruge dette videre og at det giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor