Svar: Vågner kl 5
2. december 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Lea
Ronja er stadig så lille, at det ikke rigtig nytter så meget, at begynde at regulere på hendes rytme. I hvert fald risikerer du at sætte en masse i værk for at det fungerer kortvarigt og så falder I tilbage i samme tidlige morgenrytme igen ...
Dertil kommer at Ronja umiddelbart lyder til at trives og umiddelbart lyder til at sove godt. Hun sover samlet ca 3-3½ time om dagen og om natten sover hun fra 19.30 til mellem 4.30-6 altså mellem 9-10 ½ time. De fleste børn vil i denne alder have brug for gennemsnitligt at sove ca 14 timer i døgnet og hvis hun sover fra 19.30-06 og sover 3 ½ time om dagen, så sover hun præcis dette.
Så ja - de dage, hvor hun så sover mindre, er det helt naturligt at hun virker mere træt og også til at mangle søvn, men her kommer hendes alder og udvikling også ind i billedet og det er naturligt at hun sover mere uroligt, drømmer mere og har brug for at mærke jer og søger ekstra fysisk kontakt, både når hun skal sove og også i løbet af natten og hen mod morgenstunden.
Det lyder for mig som om at tiden skal arbejde lidt for jer og det bedste du kan gøre er netop at tage hende ind til dig, og lade hende sove videre sammen med jer voksne, så hun kan mærke jer og får den ekstra tryghed og nærhed. Hold fast i at hun så vidt muligt skal sove i egen seng og forbinde sengen med stedet, hvor hun falder i søvn, men lad hende komme ind og sove videre hos jer om morgenen og hjælp hende på den måde til at sove lidt videre og få den ekstra time eller to, som hun naturligt behøver.
Forsøg også at holde fast i en nogenlunde fast rytme dagen igennem, hvor hun står op, puttes, spiser, leger osv. og puttes til fast tid om aftenen. Jo mere fast rytme og fast struktur, jo mere vil I påvirke hendes indre ur og dermed også lære hende, hvornår hun skal være vågen og hvornår hun skal sove :)
Håber du kan bruge dette videre og at det giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske