Svar: Putning - 4 år, 4 mdr.
5. januar 2011
Alder:
4 år, 4 mdr.
Kære mor
Det er rigtig dejligt at høre at det går så godt med jeres datter og at du oplever at hun er kommet styrket ud af sygdom og indlæggelse. Det er rigtig dejligt at du kan mærke, at hun responderer godt på den anerkendelse og omsorg hun har fået af dig og de voksne i børnehaven, netop når hun har haft ekstra brug for det og det er super dejligt, at du giver hende den tryghed hun også søger om natten.
Hold fast i alt det gode, det er vigtigt :) Når det er sagt, så kan jeg dog også godt forstå at du gerne vil have lidt mere frirum om aftenen og ikke bruge flere timer på at putte lillepigen og med den alder hun har og den plads i bor på, kan hun naturligvis også godt lære at sove i sin seng og være glad for dette. Det er jo muligt for hende at høre jer, uanset hvor hun er i forhold til jer og hun kan kalde, I kan komme osv. hvis hun har brug for jer.
Jeg tænker det er super vigtigt at du sætter ord på og anerkender hendes behov for netop dette - at vide at I er der og at hun altid bare kan kalde. Jeg tænker det er vigtigt at du forsøger at tale lidt til hendes intellekt, forklarer hende, at det er helt okay, at hun ikke bryder sig om at være alene, at du sagtens kan forstå det og kender det - men lige netop derfor går du heller ikke fra hende, du er der og du skal nok komme ind og kigge til hende en gang imellem. Hun kan høre dig og du forsvinder ikke.
Samtidig skal du lave en aftale med hende om, hvordan det skal foregå om aftenen, når hun puttes. Du skal forklare hende at du har en masse kedelige og praktiske ting der skal gøres, du har noget arbejde der skal laves og det er vigtigt at du kan gøre dette om aftenen, når hun sover, så I kan hygge jer og være sammen på andre tidspunkter. Du kan godt tale lidt med hende om sådanne ting med den alder hun har, det er okay. Hele tiden med anerkendelse af at hun har brug for dig og at du er der, men at der også er ting du er nødt til at gøre, når hun sover.
Og så er det vigtigt at du ikke stille krav til hende om at hun skal sove, for så vil hun protestere "jeg kan ikke sove nu". Sig i stedet til hende, at det er okay, hun behøver ikke sove, hun kan bare ligge og slappe lidt af, hendes krop har brug for hvile og brug for at ligge stille. Hvis hun føler at hun skal, så kan hun naturligt ikke, ingen af os kan sove på kommando.
Jeg kunne godt forestille mig at din datter ville have glæde af at høre lidt musik inden hun skal sove, et lydbånd med en lille historie kunne også være en mulighed. Det ville gøre at hun stille og roligt lærte at ligge i sin seng uden at du behøvede sidde der fast hele tiden. Det gør i princippet ikke noget at hun bruger 45 minutter på at overgive sig til søvnen i øjeblikket, det er okay. Men det I skal arbejde på er, at du ikke behøver sidde der hele tiden, men i stedet kan gå frem og tilbage og allerhelst at far også kan gå ind til hende en gang imellem, putte dynen om hende og gå igen.
Det handler om at lade hende mærke at I er der, at hun ikke er alene, at I passer på hende osv. men også at hun forstår at det er tid til at være i sengen nu og at I har andet og også kedelige ting at tage jer til, når hun sover.
Det er også vigtigt at årsagen til at hun skal lære at sove alene, handler om hende og hendes behov, fordi det vil være godt for hende at hun er tryg nok ved det - og ikke skyldes at der er en baby på vej :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske