Hidsig og selvstændig dreng

5. januar 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Hidsig og selvstændig dreng

Hej Helen,

Jeg er mor til en selvstændig dreng på snart 2 1/2 og om mindre end 3 måneder kommer lillesøster til verden.

Vores dreng er min førstefødte og han betyder selvfølgelig alt for mig. Han er kærlig, sød og meget selvstændig... og så har han et voldsomt temperament. Jeg må jo indrømme, at det har han ikke fra fremmede (især ifølge hans mormor). Flere gange om dagen får han en såkaldt "nedsmeltning", hvor han bliver sur/ked og kaster sig ned på gulvet eller smider med ting. Det sker fx når han skal skiftes om morgen, når han skal have morgenmad, når fjernsynet skal slukkes og når vi skal ud af døren. Så sker det igen henne i vuggestuen, hvor han nægter at få jakke og sko af eller når han skal sige farvel til mig. Når jeg så henter ham igen, så starter han igen med at blive sur, fordi han ikke vil med hjem. Og så kan det ellers ske flere gange om aftenen.

Både hans far og jeg forsøger at rumme alle disse hidsige ture, men puha det er noget af en prøvelse - vi har desværre ikke ubegrænset med ...

Annonce

... tålmodighed.

Når han bliver hidsig, så prøver vi at holde om ham, taler med ham og forklarer (også evt. giver ham et alternativ) men han lader ikke til at høre. Så forsøger vi at lade ham være hidsig, så han kan få afløb på sine følelser og nogle gange bliver han selv rolig igen. Men andre gange (og oftere på det sidste) så bliver han bare ved og ved, hvor det så igen nogle gange ender med, at jeg simpelthen råber af vores lille dreng, at nu skal han altså høre efter/slappe af!

Det virker som regel, men det er jo bestemt ikke vejen frem og jeg er klar over, at det slet ikke er rollemodellen at gøre sådan samt at det viser ham, at man godt må være hidsig. Men jeg må indrømme, at jeg har brug for hjælp (måske noget litteratur?), som ikke bare siger, at jeg skal snakke med ham og holde om ham, for det virker meget sjældent. Jeg frygter jo lidt, at når nu lillesøster kommer og jeg skal amme om natten, så vil jeg oftere ty til at råbe i ren desperation og træthed og det ønsker jeg jo ikke.

Hilsen den desperate mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder