Brev:
Hidsig og selvstændig dreng
5. januar 2011
Alder:
2 år, 5 mdr.
Hidsig og selvstændig dreng
Hej Helen,
Jeg er mor til en selvstændig dreng på snart 2 1/2 og om mindre end 3 måneder kommer lillesøster til verden.
Vores dreng er min førstefødte og han betyder selvfølgelig alt for mig. Han er kærlig, sød og meget selvstændig... og så har han et voldsomt temperament. Jeg må jo indrømme, at det har han ikke fra fremmede (især ifølge hans mormor). Flere gange om dagen får han en såkaldt "nedsmeltning", hvor han bliver sur/ked og kaster sig ned på gulvet eller smider med ting. Det sker fx når han skal skiftes om morgen, når han skal have morgenmad, når fjernsynet skal slukkes og når vi skal ud af døren. Så sker det igen henne i vuggestuen, hvor han nægter at få jakke og sko af eller når han skal sige farvel til mig. Når jeg så henter ham igen, så starter han igen med at blive sur, fordi han ikke vil med hjem. Og så kan det ellers ske flere gange om aftenen.
Både hans far og jeg forsøger at rumme alle disse hidsige ture, men puha det er noget af en prøvelse - vi har desværre ikke ubegrænset med tålmodighed.
Når han bliver hidsig, så prøver vi at holde om ham, taler med ham og forklarer (også evt. giver ham et alternativ) men han lader ikke til at høre. Så forsøger vi at lade ham være hidsig, så han kan få afløb på sine følelser og nogle gange bliver han selv rolig igen. Men andre gange (og oftere på det sidste) så bliver han bare ved og ved, hvor det så igen nogle gange ender med, at jeg simpelthen råber af vores lille dreng, at nu skal han altså høre efter/slappe af!
Det virker som regel, men det er jo bestemt ikke vejen frem og jeg er klar over, at det slet ikke er rollemodellen at gøre sådan samt at det viser ham, at man godt må være hidsig. Men jeg må indrømme, at jeg har brug for hjælp (måske noget litteratur?), som ikke bare siger, at jeg skal snakke med ham og holde om ham, for det virker meget sjældent. Jeg frygter jo lidt, at når nu lillesøster kommer og jeg skal amme om natten, så vil jeg oftere ty til at råbe i ren desperation og træthed og det ønsker jeg jo ikke.
Hilsen den desperate mor.