Svar: Vil kun sove til middag når vi går tur
1. december 2010
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Jeres datter har en alder nu, hvor hun er meget opmærksom på verden og hvad der foregår omkring hende. Når hun sover i sin barenvogn, så er hun tæt pakket, ligger under kalechen og er tydeligt skærmet mod verden, sådan er det ikke helt, når hun lægges i sin seng...
Nogle gange kan det hjælpe at putte hende i barnvognen indendøre. Hvis hun plejer at sove i voksipose eller lignende, kan det være en god idé at bruge denne i hendes seng også, så hun stadig er svøbt og tæt pakket, som når hun ligger ude. Hun skal dog have lidt mindre tøj på indenunder og så vil det også være rigtig godt, at I lufter godt ud, evt. åbner vinduet i rummet, hvor hun sover, så der er frisk og kølig luft og hun ikke får det for varmt.
Du kan med fordel også lægge dig med hende i jeres seng, det at ligge nær dig, mærke at du er der og det at du kan have dine hænder beroligende på hendes krop, kan gøre at hun sover en lidt længere lur - det kan måske også være rart for dig at få en middagslur en gang imellem .... :)
Og så kan du også prøve at lære hende at sove i barnevognen uden at skulle være i konstant bevægelse hele tiden, så du kan stille hende udenfor at sove uden at du behøver gå.
Når du putter hende i barnevognen, så start med at putte hende som du plejer og tril så vogne lidt, gå lidt uden at gå tur. Stop så vognen, vent lyt, begynder hun at klynke og smågræde, så går du lidt med vognen igen, vugger den lidt, stopper igen, afventer lytter. Hele tiden prøve at stoppe vognen, holde pause, lytte vente og kun trille den, hvis hun er ked af det. På den måde lærer hun stille og roligt hen af vejen at falde i søvn uden at være i bevægelse og det vil på sigt gøre, at hun også kan sove videre i sin vogn uden at I behøver trave gade op og gade ned ... :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske