Svar: Vil kun sove til middag når vi går tur

1. december 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Jeres datter har en alder nu, hvor hun er meget opmærksom på verden og hvad der foregår omkring hende. Når hun sover i sin barenvogn, så er hun tæt pakket, ligger under kalechen og er tydeligt skærmet mod verden, sådan er det ikke helt, når hun lægges i sin seng...

Nogle gange kan det hjælpe at putte hende i barnvognen indendøre. Hvis hun plejer at sove i voksipose eller lignende, kan det være en god idé at bruge denne i hendes seng også, så hun stadig er svøbt og tæt pakket, som når hun ligger ude. Hun skal dog have lidt mindre tøj på indenunder og så vil det også være rigtig godt, at I lufter godt ud, evt. åbner vinduet i rummet, hvor hun sover, så der er frisk og kølig luft og hun ikke får det for varmt.

Du kan med fordel også lægge dig med hende i jeres seng, det at ligge nær dig, mærke at du er der og det at du kan have dine hænder beroligende på hendes krop, kan gøre at hun ...

Annonce

... sover en lidt længere lur - det kan måske også være rart for dig at få en middagslur en gang imellem .... :)

Og så kan du også prøve at lære hende at sove i barnevognen uden at skulle være i konstant bevægelse hele tiden, så du kan stille hende udenfor at sove uden at du behøver gå.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når du putter hende i barnevognen, så start med at putte hende som du plejer og tril så vogne lidt, gå lidt uden at gå tur. Stop så vognen, vent lyt, begynder hun at klynke og smågræde, så går du lidt med vognen igen, vugger den lidt, stopper igen, afventer lytter. Hele tiden prøve at stoppe vognen, holde pause, lytte vente og kun trille den, hvis hun er ked af det. På den måde lærer hun stille og roligt hen af vejen at falde i søvn uden at være i bevægelse og det vil på sigt gøre, at hun også kan sove videre i sin vogn uden at I behøver trave gade op og gade ned ... :)

Rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin