Svar: Sover uroligt - 5 mdr.

22. oktober 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Hanne og Frank

Tak for jeres brev og velkommen til :)

Det er rigtig godt at I har øget jeres datters indtag af skemad, for det er netop vigtigt at hun nu begynder at få mere at spise for også at sove bedre om natten.

Hun skal stadig have sine 6 flasker i døgnet og drikke samme mængde som hun plejer, men skemad skal hun nu have mere af og netop når hun bliver 6 måneder vil det være rigtig godt at øge hende ekstra.

Det betyder at hun også skal have mere mættende grød og mos, hun skal have havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Hun skal have masser af forskellige grøntsager, rodfrugter osv. og hun skal begynde med kød og fisk i sin mos.

Hun skal også have mad i hænderne, frugt at sutte på, rugbrødsbjælker at gumle på og opbløde med spyt osv. og det vil være rigtig fint, at hun ved 6 måneders alderen også får netop frugt som mellemmåltider.

Planen I har lige nu, vil jeg umiddelbart ændre lidt på, så hun får morgengrød og således starter lidt tidligere på dagen med at få den fastere føde.

Mit forslag ser således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre

Morgen 7.30-8: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop.

Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13

Eftermiddag 16: Tilbydes evt lidt frugtmos, men får her også flaske

Aften 18: Grøntsagsmos, lidt agurk i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Flaske

Måske har hun brug for en flaske ekstra i løbet af natten lidt endnu, det er okay. De fleste børn er 6 måneder inden de kan sove uden mælk fra midnat til næste morgen tidlig. Det her her naturligvis noget at sige, hvor meget hun drikker sen aften, for ofte drikker hun jo kun 60-100ml ... og hvis I ikke kan få mere i hende, så må det være sådan, men det er klart at hvis hun kunne drikke 150-180 ml, så ville hun sandsynligvis også ...

Annonce

... sove mere og længere tid inden hun havde behov for mælk igen ...

I kunne forsøge at skifte erstatning for at se om en anden smag kunne være mere interessant for hende. De smager allesammen forskelligt og nogle gange handler et sparsomt indtag om at barnet er kørt træt i smagen ...

I kunne også prøve om lidt vælling kunne hjælpe hende til at sove lidt bedre, fordi det kan mætte lidt mere ...

Og så skal I naturligvis også være opmærksomme på, hvorvidt hun reelt har brug for flaske eller om hun mon i stedet rumsterer rundt og vågner om natten, fordi der udviklingsmæssigt sker meget med hende nu.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Børn i jeres datters alder vil ofte være lidt mere pylrede og kan virke lidt mere klynkende, både om dagen og om aftenen/natten. De vægrer sig ofte ved at være sammen med fremmede, vil helst være på forældres arm og kan selv der virke lidt småpylrede og utilfredse.

Jeres datter betyder at bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder hun nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det bevidst i munden.

Hun begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.

Hun triller, drejer om sin egen akse, begynder at krybe over gulvet og hun gør det både når hun sover og når hun er vågen. Det betyder at hun lige nu også drømmer mere, ligger og virrer med hovedet om natten, får sparket dynen af, får lagt sig i stillinger hun ikke selv mestrer at komme væk fra osv. Derfor har hun naturligt både motorisk og mentalt urolige nætter og har brug for at I hjælper hende videre i søvnen - uden nødvendigvis at få sut eller flaske, men i stedet med beroligende ord og kærtegn. Så hun altså stille og roligt lærer at sove videre, uden noget i munden ...

Jeg håber at I kan bruge lidt af mine overvejelser videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder