Hvordan lærer jeg mit barn at forsvare sig?

22. oktober 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Hvordan lærer jeg mit barn at forsvare sig?

Kære Helen

Mange tak for dit tidligere svar ang. mad og kræsenhed. Vi har fået nogle få, men positive fremskridt.

Vores lille pige er nu for ca. halvanden måneds tid startede i børnehaven. Indkørselen gik super godt og hun faldet meget hurtigt ind i rutinen. Pædagogerne har sagt til os at hun er god til at lege på tværs af grupper - Det samme skete da hun skulle starte i vuggestuen.

Men det er sket, at hun er blevet skubbet et par gange, og nu er hun blevet bidt og nevet i børnehaven af samme dreng, og hun fortæller at det naturligvis gør hende meget ked af det.

Vi siger til hende at hun skal sige til det andet barn stop, at hun ikke skal acceptere det. Til det svarer hun at hun bare vil græde, til det siger vi at det er i orden at have det sådan. Men ...

Annonce

... mit spørgsmål er, hvordan kan vi bedst lære hende at forsvare sig?

Hun er en meget følsom pige. Hun virker ikke bange for de der “overfalder” hende, men hun har aldrig været god til at sige fra. Det samme er sket da hun gik i vuggestuen. Hun er blevet bidt nogle gang og pædagogerne fortalte at hun ikke var bange for vedkommen og legede gerne med ham igen.

Når hun bliver utryg lukker hun sig inde og begynder at græde. Man kan altså først se det ved at hun står stille og kigger ned i jorden, derefter kommer gråden.

Min bekymring er, at nu i børnehaven er der langt mindre personale til at kigge efter ungerne end der var i vuggestue, og det ville rart hvis hun kunne beskytte sig hvis en voksen ikke er til stede.

Håber du kan hjælpe os

Hilsen bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)