Brev:
Hvordan lærer jeg mit barn at forsvare sig?
22. oktober 2010
Alder:
2 år, 11 mdr.
Hvordan lærer jeg mit barn at forsvare sig?
Kære Helen
Mange tak for dit tidligere svar ang. mad og kræsenhed. Vi har fået nogle få, men positive fremskridt.
Vores lille pige er nu for ca. halvanden måneds tid startede i børnehaven. Indkørselen gik super godt og hun faldet meget hurtigt ind i rutinen. Pædagogerne har sagt til os at hun er god til at lege på tværs af grupper - Det samme skete da hun skulle starte i vuggestuen.
Men det er sket, at hun er blevet skubbet et par gange, og nu er hun blevet bidt og nevet i børnehaven af samme dreng, og hun fortæller at det naturligvis gør hende meget ked af det.
Vi siger til hende at hun skal sige til det andet barn stop, at hun ikke skal acceptere det. Til det svarer hun at hun bare vil græde, til det siger vi at det er i orden at have det sådan. Men mit spørgsmål er, hvordan kan vi bedst lære hende at forsvare sig?
Hun er en meget følsom pige. Hun virker ikke bange for de der “overfalder” hende, men hun har aldrig været god til at sige fra. Det samme er sket da hun gik i vuggestuen. Hun er blevet bidt nogle gang og pædagogerne fortalte at hun ikke var bange for vedkommen og legede gerne med ham igen.
Når hun bliver utryg lukker hun sig inde og begynder at græde. Man kan altså først se det ved at hun står stille og kigger ned i jorden, derefter kommer gråden.
Min bekymring er, at nu i børnehaven er der langt mindre personale til at kigge efter ungerne end der var i vuggestue, og det ville rart hvis hun kunne beskytte sig hvis en voksen ikke er til stede.
Håber du kan hjælpe os
Hilsen bekymret mor