Svar: Vågen i løbet af natten - 9 mdr.
4. oktober 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Camilla
Der er flere ting som kan spille ind hos jer og min umiddelbare tanke er, at du nok bliver nødt til at se tiden lidt an.
Det kan jo være at hun lige nu er ved at blive syg, det er årstiden til forkølelser, slimdannelse, hoste - måske har hun noget på ørerne eller andet ubehag i kroppen, som generer hende - i givet fald vil hun i løbet af kort tid sandsynligvis få feber, har det måske, når jeg svarer dig idag :)
Det er også sådan at rytmen om dagen naturligt påvirker natten og når hun en dag sover dårligt om dagen eller ændre rytme om dagen, så vil natten være påvirket af det. Du fortæller at hun f.eks. har sovet ekstra lang formiddagslur og derfor ikke har ville sove til middag og det gør naturligt at det hele ændrer sig over døgnet. Detfor er det rigtig godt, at du forsøger at holde fast i en god rytme og den rytme du beskriver, du normalt arbejder på er rigtig fin :)
Mængden af mad, kan naturligvis også spille ind. Hun har en alder nu, hvor hun naturligt kan have svært ved at koncentrere sig helt om at spise mad i stykker og spise selv og får derfor altid altid helt det hun har behov for. Samtidig vil hun netop spise selv og vil ikke så gerne acceptere at du tilbyder ekstra med ske - men du må prøve og det er fint at du også forsøger med en godnatgrød - lidt er bedre end ingenting :)
Og så tænker jeg også at alder og udvikling spiller ind hos jer. Hun er i separationsfase-alderen nu og det betyder at hun på den ene side vil forsøge at bevæge sig mere og mere væk fra jer, hun kryber og kravler ud i verden på egen hånd og øver sig i mere selvstændighed og for at gøre dette, vil hun på den anden side også være mere tryghedssøgende, mere klyngende.
Hun har lige nu har ekstra meget behov for at vide at I er der for hende, hun forstår ikke hvor I er, når hun ikke kan se jer. Går I fra hende, når hun skal sove, så kan hun ikke forholde sig til at I er lige inde i stuen, for hende er I nærmest forsvundet - går i ud i køkkenet, når hun er i stuen, så bliver hun også ked af det - hun har det bedst, når I er sammen.
Børn i denne alder har en stor motorisk uro og svært ved at ligge stille og lade roen komme over sig. Det har de både når de skal sove, men også i løbet af natten. De får sig lagt i stillinger, som de ikke mestrer at komme væk fra og har brug for hjælp til at blive lagt ned igen og komme videre i søvnen.
De drømmer også meget mere end tidligere og kan derfor vågne op med gråd eller kan ligge og klynke i søvne, virrer med hovedet osv. Det er således normalt at børn i denne alder har en stor mental uro om natten og at nætterne således lige nu kan virke mere urolige end man før har oplevet ...
At du er holdt op med at amme tidlig morgen, kan naturligvis godt spille ind ... netop det at hun lige nu har en alder, hvor hun søger dig ekstra, kan jo godt gøre det svært at skære amningen ned - men modsat, så er det stadig vigtigt at gøre det. Og her lyder det meget fint at du ammer hende om aftenen, når hun bliver puttet og så lader hende selv styre hvornår næste amning skal ligge - det lyder som en god løsning, fordi jeg tænker at hun naturligt bedre vil kunne undvære amningen tidlig morgen, hvis hun først ammes kl. 01 ... :)
Så for mig lyder det altså som om at der udviklingsmæssigt sker meget hos jer lige nu og at det er alderen der spiller ind. Og det bedste du kan gøre, er at holde fast i den dagsplan I har, forsøge at holde fast i faste sove og spisetider og så give hende al den kontakt og nærhed hun har brug for - og så må tiden arbejde lidt videre for jer ...
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske