Svar: Vågen i løbet af natten - 9 mdr.

4. oktober 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Camilla

Der er flere ting som kan spille ind hos jer og min umiddelbare tanke er, at du nok bliver nødt til at se tiden lidt an.

Det kan jo være at hun lige nu er ved at blive syg, det er årstiden til forkølelser, slimdannelse, hoste - måske har hun noget på ørerne eller andet ubehag i kroppen, som generer hende - i givet fald vil hun i løbet af kort tid sandsynligvis få feber, har det måske, når jeg svarer dig idag :)

Det er også sådan at rytmen om dagen naturligt påvirker natten og når hun en dag sover dårligt om dagen eller ændre rytme om dagen, så vil natten være påvirket af det. Du fortæller at hun f.eks. har sovet ekstra lang formiddagslur og derfor ikke har ville sove til middag og det gør naturligt at det hele ændrer sig over døgnet. Detfor er det rigtig godt, at du forsøger at holde fast i en god rytme og den rytme du beskriver, du normalt arbejder på er rigtig fin :)

Mængden af mad, kan naturligvis også spille ind. Hun har en alder nu, hvor hun naturligt kan have svært ved at koncentrere sig helt om at spise mad i stykker og spise selv og får derfor altid altid helt det hun har behov for. Samtidig vil hun netop spise selv og vil ikke så gerne acceptere at du tilbyder ekstra med ske - men du må prøve og det er fint at du også forsøger med en godnatgrød - lidt er bedre end ingenting :)

Og så tænker jeg også at alder og udvikling spiller ind hos jer. Hun er i separationsfase-alderen nu og det betyder at hun på den ene side vil forsøge at bevæge sig mere og mere væk fra jer, hun kryber og kravler ud i verden på egen hånd og øver sig i mere selvstændighed og for at gøre dette, vil hun på den anden side også være mere tryghedssøgende, mere klyngende.

Hun har lige nu har ekstra meget behov for at vide at I er der for hende, hun forstår ikke ...

Annonce

... hvor I er, når hun ikke kan se jer. Går I fra hende, når hun skal sove, så kan hun ikke forholde sig til at I er lige inde i stuen, for hende er I nærmest forsvundet - går i ud i køkkenet, når hun er i stuen, så bliver hun også ked af det - hun har det bedst, når I er sammen.

Børn i denne alder har en stor motorisk uro og svært ved at ligge stille og lade roen komme over sig. Det har de både når de skal sove, men også i løbet af natten. De får sig lagt i stillinger, som de ikke mestrer at komme væk fra og har brug for hjælp til at blive lagt ned igen og komme videre i søvnen.

De drømmer også meget mere end tidligere og kan derfor vågne op med gråd eller kan ligge og klynke i søvne, virrer med hovedet osv. Det er således normalt at børn i denne alder har en stor mental uro om natten og at nætterne således lige nu kan virke mere urolige end man før har oplevet ...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

At du er holdt op med at amme tidlig morgen, kan naturligvis godt spille ind ... netop det at hun lige nu har en alder, hvor hun søger dig ekstra, kan jo godt gøre det svært at skære amningen ned - men modsat, så er det stadig vigtigt at gøre det. Og her lyder det meget fint at du ammer hende om aftenen, når hun bliver puttet og så lader hende selv styre hvornår næste amning skal ligge - det lyder som en god løsning, fordi jeg tænker at hun naturligt bedre vil kunne undvære amningen tidlig morgen, hvis hun først ammes kl. 01 ... :)

Så for mig lyder det altså som om at der udviklingsmæssigt sker meget hos jer lige nu og at det er alderen der spiller ind. Og det bedste du kan gøre, er at holde fast i den dagsplan I har, forsøge at holde fast i faste sove og spisetider og så give hende al den kontakt og nærhed hun har brug for - og så må tiden arbejde lidt videre for jer ...

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig