Svar: Han er begyndt at sove dårligt
5. september 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Malene
Dejligt at høre fra dig igen og tillykke med lillebror Tristan, det lyder som om at I har det godt alle fire :)
Jeg vil starte med at sende dig en dagsplan, som den kan se ud til et barn på 6 måneder, fordi jeg tænker at Tristans opvågning om natten faktisk godt kan være et reelt behov for mælk ... At sove fra 19 til 06 som storesøster har gjort er helt usædvanligt og derfor ikke noget I kan regne med at han kan leve op til :)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 - tidspunktet afhænger af hvor sen og hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16-16.30: Ammes og kan her som nu tilbydes lidt frugtmos. Må også godt få lidt A38 med max ½ dl når han ikke er ældre. Frisk frugt i hånden at sutte på. Vand af kop.
Powernappen begynder ofte at kunne blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med brødskorper, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter til næste morgen tidlig uden mælk.
Som du kan se indgår der i en dagsplan ofte 6 amninger dagligt og at sove igennem i denne alder svarer til at kunne sove fra midnat til næste morgen tidlig - det vil sige 5-6 timer uden mælk, er man meget heldig får man lov til at sove 7 timer, men så er man meget heldig ...
Derudover tænker jeg, at der jo også sker rigtig meget udviklingsmæssigt med jeres dreng lige nu. Han er motorisk godt igang med at bruge sig selv, han triller omkring, drejer om sin egen akse, begynder at krybe, får fat i sine tæer osv. og det betyder at han om natten også har en stor motorisk uro. Han får sig lagt i stillinger, som han naturligt har svært ved selv at komme væk fra, han får sparket dynen af og det er helt naturligt at børn i denne alder, har brug for hjælp til at blive lagt rigtigt igen og få dynen om sig, blive puttet og hjulpet videre i søvnen.
Jeg tænker derfor at I hos jer, skal se på planen og hans indtag af mælk og mad og I skal vide, at det at sove igennem i denne alder er 5-6 timer uden mælk ... Derudover er I nødt til at medtænke hans alder og udvikling og vide at det er normalt at han har små opvågninger om natten, hvor han har brug for jeres hjælp til stillingsskift :)
Børn er forskellige, søskende er forskellige - men lillebror ligner lige på det her punkt nok gennemsnittet mere end storesøster gjorde, så han har brug for lidt andet :)
Rigtig meget held og lykke fortsat med dem begge to :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske