Han er begyndt at sove dårligt

5. september 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Han er begyndt at sove dårligt

Kære Helen

Det er ved at være lang tid siden, jeg har haft brug for din ekspertise, men nu kunne jeg godt bruge et godt råd.

Sofia bliver tre i den kommende uge. Hun er startet i børnehave og har samtidig med smidt bleen - dejligt :-)

Familien er i mellemtiden blevet udvidet med Tristan, der er godt seks mdr. Han har i de seneste par uger sovet dårligt om natten, og her har jeg brug for et godt råd. Han har sovet på eget værelse, siden han var to mdr, hvor vi indførte et nogenlunde fast puttetidspunkt (omkring kl 19), så begge børn kunne blive puttet samtidigt. Det er gået rigtig fint med at sove på eget værelse, og han har ofte kunnet sove fra kl 19 og indtil 4-5 tiden om morgenen. Andre gange er han vågnet omkring kl 2-3 får at få en tår og så igen tidlig morgen.

Men nu er han begyndt at sove rigtig dårligt. Han vågner hver anden-tredje time hver nat, startende fra omkring kl 22. Han er ofte ked af det, når han vågner (hvilket han ikke har været tidligere). Det nemmeste er helt klart at tilbyde ham bryst, men han burde jo ikke være sulten så ofte med den alder, han har. Så jeg ...

Annonce

... prøver at trøste ham ved at tage ham med ind i vores seng, og nogle gange lykkedes det. Andre gange tilbydes han bryst - for nemhedens skyld og for at jeg også kan få lidt søvn. Jeg har også prøvet at amme ham omkring kl 22, når jeg går i seng, men det hjælper heller ikke.

Vi startede på skemad, da han var 4 mdr. Han får på nuværende tidspunkt grød som morgenmad (havre- eller flerkorns, har prøvet øllebrød flere gange, men han vil inditl videre ikke have det). Han får kartoffelgrøntsagsmos til frokost og aften,
nogle gange med kød og fisk og frugtmos med jerndråber om eftermiddagen. Han har netop idag prøvet A38 med frugtmos, hvilket han var ret begejstret for. Det er meget forskelligt, hvor meget han spiser til måltiderne, men generelt spiser
han ok. Han ammes derudover efter behov.

Jeg håber, du kan give mig lidt råd og tanker med på vejen. Sofia sov jo igennem fra 19-6 fra hun var 10 uger, så vi har ikke tidligere stået i denne situation med mange opvågninger om natten. Derfor er vi lidt på bar bund mht hvad vi skal gøre.

Jeg ser frem til dit svar :-)

Mange hilsner fra
Malene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor