Svar: Græder når hun bliver lagt

10. juni 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mette

Måske går det allerede bedre, når jeg nu svarer dig idag - jeg har jo mange spørgsmål i kø i øjeblikket, så inden jeg når at svare, kan der jo godt ske ændringer ... :)

I hvert fald er der ingen tvivl om at sygdom spiller ind på alle gode søvnvaner og kan ødelægge alle tidligere gode rytmer. Og jeres datter lyder til ikke at være helt rask, hun har haft en dag med feber, hun virker mere pylret, grædende, utilfreds og lyder umiddelbart til at have det lidt alment dårligt, hvorfor hun også naturligt har svært ved at sove og overgive sig til søvnen.

Men derudover spiller hendes alder og udvikling også ind. Hun er stadig så lille at hun ikke forstår, hvor I går hen, når hun ikke kan se jer. Når I går fra hende føler hun sig forladt og alene og det bliver hun nu mere og mere bevidst om. Hun begynder at opfatte sig selv mere tydeligt end tidligere, hun kan give udtryk for sine behov på en anden måde end for 2 måneder siden og i løbet af de næste par måneder vil I naturligt opleve at hun viser mere og mere egen vilje, mere og mere selvstændighed.

Måske er hun begyndt at krybe over gulvet, bevæge sig fysisk væk fra jer og øve sig i at være adskilt mere og mere. Det giver flere drømme og også mere motorisk uro, når hun skal sove - men det giver også ofte behov for at føle sig ekstra tilknyttet og kan derfor gøre at hun lige nu søger mere fysisk kontakt end tidligere, i det hele taget virker mere tryghedssøgende.

Derudover spiller hendes rytme om dagen også ind på, hvordan hun har det med at skulle overgive sig til søvnen både dag og aften. Om dagen er hendes udforskningstrang større og større og hun vil helst ikke 'sove dagen væk' men vil opleve i stedet. Derfor sover børn omkring 8 måneders alderen ofte ikke så meget om dagen, som de tidligere har gjort, nogle børn sover faktisk ikke mere end samlet ca 2½ time - men sover så tilgengæld en længere nattesøvn...

Det kunne derfor også være noget sådan som spiller ind hos jer og jeg vil derfor sende jer en plan for dagen, som den kan se ud nu :)

Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, evt. ½ bolle med smør i små bidder, hvis I skønner at hun allerede er parat til dette.

Formiddagslur ca kl. 9.30-10, sover her måske kun 45 minutter

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Må meget gerne også få rester fra aftensmaden, det kunne være en kartoffelbåd at gumle på eller måske lidt ris med sovs. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30, sover her måske kun 1½ time. Kan hun sove ...

Annonce

... mere er det naturligvis helt okay :)

Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Aften 18: Familiemad som udgangspunkt, det kan være ris med sovs, små bidder frikadelle, en kartoffelbåd, kogte stykker blomkål, broccoli osv. Der skal være grøntsagsmos og også mad i stykker. Vand af kop

Flaske og puttes til natte ca kl. 19.30-20

Sen aften 23-24: Flaske og sover videre til næste morgen tidlig.

I fortæller at jeres datter normalt sover igennem om natten og det er super dejligt. Men de fleste børn har brug for at få mælk netop på ydertidspunkterne for at kunne indtage mad nok i løbet af dagen - og netop deres indtag af mad, tidspunkter og sammensætning af mad har betydning for barnets søvn.

Jeg håber derfor at min plan for dagen og så kan give jer et billede af hvad I kan forvente lige nu og hvordan I så kan arbejde videre :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og I gør bestemt ikke jeres datter en bjørnetjeneste ved at tage hende op og reagere på hendes behov - tværtimod :) Det hun lærer af det er, at når hun er ked af det, frustreret eller ikke parat til at sove, så kommer hun naturligvis op, I lytter til hende og vil gerne hjælpe hende. Fuldstændig som I også trøster og beroliger, når hun er ked af det, eller hjælper hende til ro og til at blive puttet, når hun tydeligt er overtræt og har brug for dette.

Man kan ikke kun gøre en ting - hvordan man skal reagere afhænger helt af situationen og hvad signaler hun sender, men hun er ikke udspekuleret i denne alder og når hun smiler til jer og griner, når I kommer og tager hende op, så er det ikke fordi hun tænker "ha, der snød jeg dem", men derimod fordi hun bliver oprigtigt glad, føler sig forstået og lyttet til :)

For børn i denne alder gælder derfor at man skal vurdere, hvad barnets gråd eller protester handler om og børn skal ikke nødvendigvis tages op, fordi de græder, når de lægges til at sove - det handler meget om hvad type gråd der er tale om ...

Hvis barnet er overtræt og har svært ved at overgive sig til søvnen fordi barnet er fyldt op med stimuli og nye indtryk, så kan det faktisk være fint at hjælpe barnet med at blive lagt ned i sengen igen og lulle barnet til ro, der hvor barnet skal sove. Hjælpe dem til fysisk ro og overgivelse.

Hvis barnet græder og tydeligt er ked af at blive lagt væk fra en, savner favnen og det at blive holdt om - for netop at finde roen og mærke 'mor er der stadig væk' så skal man naturligvis tage barnet op, trøste, vugge, berolige og når barnet så er rolig og parat til at sove, så lægger man det ned igen.

Håber I kan bruge mine tanker videre frem. Rigtig meget held og lykke.

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin