Græder når hun bliver lagt

10. juni 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Græder når hun bliver lagt

Hej Helen

Nu har jeg igen brug for din hjælp.

Vi har en dejlig datter, Lea på 7½ måned. Hun har indtil nu været et nemt barn hvad især ang. spisning og søvn.

Hun får 4 måltider skemad og 2-3 flasker om dagen og hun kan lide alt hvad hun bliver præsenteret for, så indtil videre priser vi os lykkelige, men ved at det også kan vende på et tidspunkt.

Hvad søvnen ang. er vi også utrolig heldige (har vi hørt :o)), sådan som det har været indtil nu. Fra hun var 2½ måned har hun sovet igennem om natten og sovet 3-4 timer om dagen. Hun har sovet i sit eget værelse siden hun var 3 mdr. og vi har altid været vant til at kunne lægge hende, sige godnat og så er hun faldet i søvn efter et stykke tid. Vi har aldrig stået og nusset hende i søvn, medmindre hun har været ked af det.

Vi har de sidste 10 dage oplevet at hendes søvnrytme har ændret sig. Nætterne har været som de plejer, hvor hun sover 10-12 timer, men hendes søvn om dagen har ændret sig på den måde at hun er begyndt at udskyde sin eftermiddagslur så hun nu er vågen i ca. 4 timer før hun vil have den. Dog viser hun allerede efter 2 timer tegn på at være træt, gnider øjne, vil hverken ligge på mave eller ryg, og være hos os vil hun heller ikke. Derfor får hun en flaske og bliver lagt i barnevognen, men så er det som om hun liver helt op. Ligger og spræller og leger med sutten samt pludrer. Efter et kvarters tid tager jeg hende op og så er der heller intet i vejen for at lægge hende på legetæppet, det vil hun gerne. 2 timer senere bliver hun så lagt igen og så er hun alle gangene faldet i søvn ret hurtigt og har sovet 1-2 timer.

De sidste 2 dage er det så gået helt galt synes vi.
Natten til i går og hele dagen i går havde hun feber 38,5 og var pirrelig og pjevset, men ellers frisk til at lege og rimelig glad. Hun spiste eller drak ikke særlig meget i løbet af dagen, og hun sov kun 1 1/4 time i løbet af hele dagen og var ellers så vågen fra 11 til hun dejsede om i farens arme kl. 19. Dette er forståeligt nok når nu hun var sløj.

Problemet er bare at hun har vidrereført det til i dag, selvom hun har været feberfri. Hun har hverken spist ...

Annonce

... eller drukket særlig meget idag, hun har været mere frisk og glad, men stadig pirrelig på nogle tidspunkter, hvor jeg f.eks. ikke lige var i nærheden.

Og hun er begyndt at "irritationsgræde" når hun bliver lagt. Hun græder ikke rigtigt, men hun er irriteret over at skulle ligge ned. Dvs. vi kan rimelig let bortlede hendes opmærksomhed ved f.eks. at give hende et stykke legetøj eller begynde at fløjte. Det virker et kort stykke tid, hvorefter hun begynder at "græde" igen.

I går vågnede hun op kl. 22, fik en flaske og så var hun ellers vågen helt til 02, hvor jeg intet kunne stille op. Hun ville ikke ligge og begyndte at græde med det samme, ja næsten på vej ned i sengen. Så tog jeg hende op og så faldt hun til ro, men jeg kan ikke holde til at gå rundt med hende, hun vejer efterhånden 8,5 kg. Efter to timer på hendes værelse og stadig ingen forandring gik jeg ind i stuen hvor vi sad og hyggede os (hun sad i hendes sækkestol) og hun blev helt rolig, prøvede jeg at lægge hende igen, men det ville hun ikke.

Hun kan slet ikke falde til ro ved at man nusser hende, hvilket hun plejer. Så prøvede jeg at lægge hende ved siden af mig i sofaen, men det gik heller ikke, det eneste der virker er at tage hende op og stå eller gå med hende. Pludselig faldt hun i søvn og jeg kunne lægge hende i seng :o)

I dag har det været det samme. Hun har sovet 1 lur i dag, fra 13-15 og så faldt hun til sidst i søvn kl. 21 efter at vi på skift havde prøvet en time.
Hun viser tegn på træthed længe før hun egentlig sover og det er frustrerende samtidig med at vi bliver bekymrede for vores lille guldklump, for vi synes jo det er enormt synd for hende.

Mit egentlige spørgsmål går selvfølgelig på om du kan nikke genkendende til dette og hvad kan vi gøre??

Men udover det, spekulerer vi også på hvor bevidst hun egentlig er på nuværende tidspunkt? Gør vi hende en bjørnetjenste ved at tage hende op af sengen? Vi vil jo ikke lære hende at bare man "brokker" sig kommer man op. Jeg mener hun er for lille til at være så bevidst, men der er min mand uenig med mig, så vi er spændte på at høre fra dig.

Mange hilsener
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig