Svar: Hyppige opvågninger om natten, er ammestop vejen frem?

2. juni 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære ammeglade mor, der mangler søvn :)

Tak for dit brev og din fine beskrivelse. Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind og noget af det du skal være opmærksom på er det der hedder søvnassociationer.

Det er sådan at vi alle sammen har brug for søvnassociationer. Det vil sige helt bestemte ting, som vi forbinder med at skulle overgive os til søvnen. Det er de faste rutiner vi alle har i hverdagen inden vi går i seng. For små børn er en søvnassociation ofte at få bryst, flaske eller blive vugget i favn og det er rigtig fint - men søvnassociationen skal ændre sig i takt med at barnet bliver ældre og søvnassociationer der har været rigtig gode, kan altså med tiden blive mindre gode. Og det gælder f.eks. det at få bryst eller få flaske.

Bryst eller flaske er lige uhensigtsmæssige søvnassociationer, fordi de gør barnet afhængig af at få mælk og af at blive taget op og vugget, for at kunne sove. Hvis jeres dreng har brug for dette, så er han fuldstændig afhængig af jer og det han skal lære er at kunne komme videre i søvnen uden at behøve jeres hjælp.

Det er naturligvis fortsat vigtigt at du ammer og giver ham din mælk - ligesom du også kan give ham en flaske i stedet, fordi du tænker at den kan mætte ham lidt mere. Men det er super vigtigt at han ikke falder i søvn med bryst eller flaske i munden, men får mælken og så puttes i sengen imens han er vågen nok til at registrere at han bliver lagt der, men træt nok til at sove videre - og ja han må netop gerne trille om på siden, kigge sig lidt omkring og falde i søvn sådan.

Hvis han forbinder det at falde i søvn med at være i din favn eller have brystet i munden (eller en flaske i munden), så vil han søge dette igen og igen i løbet af natten og først når du tager ham op, vugger ham som du plejer og giver ham det han søger, - ja så falder han til ro, sover videre indtil han så vågner op og har behov for det igen. Det samme gælder, hvis han gentagende gange får brystet eller en flaske, hver gang han vågner - der er her ikke forskel på bryst og flaske.

Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres dreng vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Det er helt normalt at disse opvågninger ligger med 1 times interval - det der er vigtigt, er at han er i stand til at komme videre i søvnen uden at blive taget op og vugget og uden at få bryst. Altså stille og roligt uden at behøve hjælp fra jer og det er det I skal lære ham nu.

Det er her rigtig godt at han sover i sin egen seng og det skal han blive ved med. Det er smadder synd for ham, hvis han ligger foran mælkebaren og nægtes brystet. Han har med den alder han har, brug for 3 amninger i døgnet og de kan meget fint ligge kl. 19.30, 23.30 og næste morgen tidlig kl. 05, hvor han så kan sove sammen med dig. Men i tidsrummet 23.30-05 skal han ikke længere ammes. Hvis du kan komme ind i en rytme, hvor han helt kan undvære brystet kl. 05 er det også super, så kan han i stedet få brystet inden middagslur eller evt. om eftermiddagen, som du fornemmer at han har rigtig meget brug for. Det er helt fint at prioritere amningen midt om dagen i stedet for tidlig morgen.

Nogle gange hjælper det at lade far tage over om natten, fordi han ikke forbindes med brystet, men kan give masser af nærhed og kærtegn. Måske ville det hos jer, være en idé at du flyttede ud af soveværelset i en periode og lod far og søn sove sammen. På den måde kan han få masser af nærhed og fysisk kontakt, men det gives ved at ligge sammen med far og ikke ved at blive vugget eller få bryst.

Hos jer handler det meget om at få sat et nyt søvnritual ind og få skabt en ny søvnassociation for ham, som gør ham uafhængig af jeres hjælp om natten :) Det er for mig at se nødvendigt at gøre det lidt i etaper. Først lære ham at sove uden bryst, altså falde i søvn uden at have bryst (eller flaske) i munden. Han skal f.eks. ammes kl. 19.30 og kl. 23.30 og vågner han så i løbet af natten og søger nærhed og fysisk kontakt, så skal I måske overveje at far tager ham over i sengen og luller ham til ro. Fars nye ritual overtager så hans søgning mod brystet om natten og stille og roligt skal han så lære at falde i søvn med de kærtegn osv. som far ...

Annonce

... har sat i stedet og også sove videre i sin egen seng igen, netop med dette. At stå op med ham og vugge ham om natten burde dog være helt slut nu, det kan ingen af jer holde til i længden ....

For naturligvis skal han have nærhed, tryghed og puttes med, mærke at I er der for ham når han strækker sine arme op og ser bange ud. Han er som du selv nævner jo i separationsfasen og har brug for ekstra fysisk kontakt og nærhed - men det er ikke det samme som at han har brug for mælk.

Det handler derfor ikke om at give ham en kold tyrker hvor han pludselig skal undvære både bryst og nærhed på en gang. Nej det handler om at sætte noget andet i stedet, som vil fungerer som et godt ritual fremover. Så når far i en periode er den der putter og giver nærhed om natten så skal far altså indføre en ny måde at få jeres dreng til ro på. Beroligende hænder, kærtegn, evt. en klud ved ansigtet, faste små beroligende ord osv. så jeres dreng på sigt kan nøjes med disse ting. Stille og roligt vil I så naturligt også på afstand kunne nøjes med at sige "ssshhh-ssshhh", så han hører at I er der og vil derefter kunne sove videre.

Separationsfasen varer især i 8-10 måneders alderen og det er helt naturligt at børn i den alder, hvor de ofte begynder at kravle og bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd, også sover meget mere uroligt. Det handler både om at han skal finde ud af at separerer sig fra jer og dermed har lidt ekstra behov for tryghed og nærhed, men det handler også om at han oplever ekstra meget og alt hvad han oplever skal bearbejdes i drømme. Så en stor del af en uro i oplever om natten kan og vil altså ofte skyldes drømme og de vil være der især i denne periode.

Også planen om dagen er vigtig for hans søvn om natten og det vil være helt relevant at han ikke længere sover powernap sen eftermiddag. Han bør sove 2 lure dagligt nu og du skal være opmærksom på at al søvn der ligger efter kl. 16 naturligt vil 'æde' af nattesøvnen.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Evt. amning, men måske ligger den bedre inden middagslur

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost i stænger, frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.

Formiddagslur ca. kl. 9.30-10 sover ofte en kort lur her på ca 1 time

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, tun, sildepostej, rognguf. Suppleres med stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer eller lignende og derudover suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.

Ammes evt. og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30, sover her gerne 2 timer

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en lille portion tykmælk med revneæbler eller moset banan, vand af kop.

Sover ikke længere om eftermiddagen

Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Skal have mad som tager udgangspunkt i jeres mad, det kan være pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), farsbrød, laks fra ovnen, rødspættefilet eller lignende. Der skal være moset mad og mad i stykker, naturligvis i en konsistens som han kan kapere. Vand af kop.

Suppleres gerne med en godnatgrød som en del af putteritualet så I sikrer jeg at han ikke går sulten i seng

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes eller evt. flaske her. Modermælkserstatning har den fordel at det kan mætte lidt mere og derved gøre at han sover et lidt længere stræk. Modsat, hvis amningen fungerer må du også gerne amme ham, prøv at få ham tli at spise fra begge bryster og herefter kan han så sove og far evt. tage over om natten.

Umiddelbart tænker jeg altså at der naturligt godt kan være en sammenhæng mellem bryst og det at være i favn, når han skal sove og de opvågninger han har om natten. Altså at det at få bryst og være i favn er hans søvnassociation og derfor det han søger igen og igen om natten.

Men flasken er ikke nødvendigvis løsnigen på dette, da det vil give ham samme afhængighed. Men den kan måske være en idé sen aften, netop for at se om mme kan mætte ham lidt mere, så han derefter kan sove uden at vågne helt så meget ...

Jeg håber at du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien