Brev:
Søger diskussion og konflikt
2. juni 2010
Alder:
3 år, 8 mdr.
Søger diskussion og konflikt
Kære Helen.
Her går det i det store hele rigtig godt. Min datter trives og er efterhånden en rigtig stor pige.
Hun snakker som et vandfald, og det har hun jo altid gjort, i øjeblikket øver hun sig også i at argumentere og - tror jeg - løse konflikter. Det er rigtig sjovt at være vidne til, hvordan hun bliver bedre og bedre til det.
Hun bliver også rigtig rasende med jævne mellemrum, og jeg kæmper lidt med, hvordan jeg skal forholde mig til hendes udbrud - det gør alle forældre vist:-)
Hun søger helt klart diskussion og konflikt. Selv hvis jeg slet ikke giver hende et svar, når hun siger et eller andet mere eller mindre urimligt, så går hun blot videre til næste emne osv., indtil jeg til sidst giver et svar, som hun så synes er VILDT uretfærdigt, og som hun råber og skriger over for derefter at bryde helt sammen.
Hvad gør en klog?
Mit instinkt siger mig, at hun faktisk har rigtig meget brug for mig i de situationer. Hun virker rigtig forvirret, forurettet og ked af det.
Nogen gange har jeg forsøgt at snakke lidt med hende om det, hun bliver vred over, men det giver ligesom ikke rigtig noget resultat.
Hvordan kan jeg forstå hendes adfærd? Hvordan kan jeg bedst være rummelig og sætte nogen grænser på samme tid? Hun skal selvfølgelig vide, at det ikke er ok at råbe og kalde mig dum.
Har du nogen gode forslag til formuleringer?
Jeg glæder mig til at høre fra dig!
Mange sommerhilsner fra
Napoleons mor:-)