Svar: Manglende søvn, sygemelding og stress

2. marts 2010

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære udkørte mor

Jeg kan godt høre at det lyder hårdt hos jer og der er ingen tvivl om at jeres dreng også reagerer på det manglende overskud I forældre naturligt har. Børn er utroligt følsomme overfor selv små forandringer og man må jo sige at en graviditet og en sygemelding på grund af stress ikke hører til små forandringer ... det er derfor en helt fornuftig grund til at jeres dreng reagerer som han gør og også søger nærheden så meget som han gør.

Jeg kunne forestille mig at du i kraft af din situation og naturligt manglende overskud ofte kommer til at skubbe ham væk. Jo mere klyngende han er, jo mere irriterer han dig og selvom du ikke ønsker at skubbe ham fra dig, så er det måske det der sker - f.eks. hvis du siger "hold op med at være så hysterisk" eller "nu må du lige selv prøve" eller "kan du ikke lige vente lidt" ... Jeg gætter bare - men sker det, så vil det virke modsat på ham. Så vil han begynde at søge dig endnu mere, virke endnu mere pylret og klyngende.

Det er derfor super vigtigt at du/I forsøger at rumme ham ekstra meget i øjeblikket og giver ham så meget nærhed som muligt. Jeg er ret sikker på at han ikke forstår, hvorfor han skal stå og græde på sit værelse i ½ time eller mere, det føles for ham fuldstændig forkert og måske som ...

Annonce

... en "straf" som du skriver, for han forstår det ganske givet ikke.

Da du har rigtig meget brug for at få slappet af og koble fra, så synes jeg faktisk at I skal prioritere dette fremfor at "have et vågent minut uden ham". Hvis jeg var dig, så ville jeg vælge at gå i seng samtidig med min dreng, lægge mig sammen med ham og give jer begge den ro som I behøver. Jeg ville slet ikke begynde at kæmpe om og insistere på at han koste hvad det ville skulle sove i eget værelse og i egen seng. En desperat og ulykkelig gråd bør ikke overhøres.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg forstår godt at du og din kæreste gerne vil have tid sammen om aftenen, men lige nu tror jeg ikke det er tiden til det. Og hvis det endelig er, så synes jeg du skal lade dine forældre passe jeres dreng og jer forældre være alene. Det lyder som om at bedsteforældrene og I ser hinanden tit. Det er super dejligt og det er rigtig godt at din mor har sagt, at hun gerne vil komme og hjælpe hvert 3. døgn, når din kæreste er på vagt. Brug jeres netværk, glæd jer over at I har det og lad mormor og morfar passe jeres dreng en ekstra dag, hvor far også er hjemme, så I forældre har mulighed for at være noget for hinanden.

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, pas rigtig godt på hinanden alle 3 (knap 4) :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder