Svar: Manglende søvn, sygemelding og stress
2. marts 2010
Alder:
18 mdr.
Kære udkørte mor
Jeg kan godt høre at det lyder hårdt hos jer og der er ingen tvivl om at jeres dreng også reagerer på det manglende overskud I forældre naturligt har. Børn er utroligt følsomme overfor selv små forandringer og man må jo sige at en graviditet og en sygemelding på grund af stress ikke hører til små forandringer ... det er derfor en helt fornuftig grund til at jeres dreng reagerer som han gør og også søger nærheden så meget som han gør.
Jeg kunne forestille mig at du i kraft af din situation og naturligt manglende overskud ofte kommer til at skubbe ham væk. Jo mere klyngende han er, jo mere irriterer han dig og selvom du ikke ønsker at skubbe ham fra dig, så er det måske det der sker - f.eks. hvis du siger "hold op med at være så hysterisk" eller "nu må du lige selv prøve" eller "kan du ikke lige vente lidt" ... Jeg gætter bare - men sker det, så vil det virke modsat på ham. Så vil han begynde at søge dig endnu mere, virke endnu mere pylret og klyngende.
Det er derfor super vigtigt at du/I forsøger at rumme ham ekstra meget i øjeblikket og giver ham så meget nærhed som muligt. Jeg er ret sikker på at han ikke forstår, hvorfor han skal stå og græde på sit værelse i ½ time eller mere, det føles for ham fuldstændig forkert og måske som en "straf" som du skriver, for han forstår det ganske givet ikke.
Da du har rigtig meget brug for at få slappet af og koble fra, så synes jeg faktisk at I skal prioritere dette fremfor at "have et vågent minut uden ham". Hvis jeg var dig, så ville jeg vælge at gå i seng samtidig med min dreng, lægge mig sammen med ham og give jer begge den ro som I behøver. Jeg ville slet ikke begynde at kæmpe om og insistere på at han koste hvad det ville skulle sove i eget værelse og i egen seng. En desperat og ulykkelig gråd bør ikke overhøres.
Jeg forstår godt at du og din kæreste gerne vil have tid sammen om aftenen, men lige nu tror jeg ikke det er tiden til det. Og hvis det endelig er, så synes jeg du skal lade dine forældre passe jeres dreng og jer forældre være alene. Det lyder som om at bedsteforældrene og I ser hinanden tit. Det er super dejligt og det er rigtig godt at din mor har sagt, at hun gerne vil komme og hjælpe hvert 3. døgn, når din kæreste er på vagt. Brug jeres netværk, glæd jer over at I har det og lad mormor og morfar passe jeres dreng en ekstra dag, hvor far også er hjemme, så I forældre har mulighed for at være noget for hinanden.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, pas rigtig godt på hinanden alle 3 (knap 4) :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske