Brev:
Manglende søvn, sygemelding og stress
2. marts 2010
Alder:
18 mdr.
Manglende søvn, sygemelding og stress
Hej
Så skriver jeg igen....
Min dreng er nu 18 måneder gammel og vi har kun haft ialt 1-2 måneder, hvor putningen er gået nogenlunde.
Jeg er nu blevet langtidssygemeldt med stress, hvor jeg tror at mangel på søvn har en stor del af skylden. Vi bruger 2-3 timer på at putte hver aften og nogle gange vågner han så op igen efter måske 30 min og så er man tvunget til at gå i seng med ham før stopper han ikke med at græde. Vi putter ikke før kl. 20 og han starter dagen 6:30 med kun 1 lur om dagen på alt mellem 1-3 timer. Som du kan forstå har vi ikke et vågent minut uden ham - alle aftener går med at putte! og vi kan bare ikke mere.
Middagsluren er der ingen problemer med - han sover udenfor.
Om natten vågner han utroligt nemt. Den mindste lyd og han sætter sig op i sengen og græder hvis han opdager, at han er alene.
For tiden sover han fra 23 -7 - så det er jo ikke fordi han ikke er træt. Han er stadig glad hele dagen og virker ikke træt, men vi vil virkelig snart gerne have vores aftener tilbage - især nu hvor jeg er gravid igen (ikke helt planlagt) og skal starte påny med afbrudt nattesøvn om 7 måneder. Er virkelig bange for, hvordan det skal gå.
Vi har jo altid været imod metoden "godnat og sov godt", men nu er vi altså nået til det som sidste udvej.
Vi startede i går på metoden, hvor vi går ind til ham hvert 3 minut - alt efter om han græder højt eller bare pludrer. I går græd han som aldrig før, men så varede putningen kun 30 minutter og han sov hele natten. I aften tog putningen igen kun 30 minutter - men sikke 30 minutter - han skriger og græder som jeg aldrig har hørt før og han vågnede igen efter 1½ time og lige nu kl. 23:30 er min kæreste stadig ovenpå og putte. Det er skrækkeligt og jeg sidder bare med en klump i halsen. Han græder på en helt ny måde - lyder så ulykkelig og desperat.
Han fik dræn i ørene for 1½ uge siden og før det har han sovet inde i vores seng i ca 3 uger, da han havde ondt og vågnede hver ½ time - men nu, hvor vi ved, at han ikke har ondt mere vil vi have ham ind i sin egen seng igen, da ingen af os 3 sover godt med ham imellem os. Derfor er jeg godt klar over, at det ville blive en kamp at få ham til at sove på eget værelse.
Når jeg putter med ham i dobbeltsengen er der ingen gråd, men det tager alligevel 1 time for ham at falde i søvn og han vågner hver gang jeg prøver at snige mig ud af sengen.
Mit spørgsmål er: Hvad synes du er den bedste metode når han er 18 måneder gammel? Vi har jo desværre nok været for eftergivende da han var mindre - så ved ikke om det er for sent med den hårde metode.
Jeg HADER det - men kan virkelig heller ikke holde sammen mere. Er så misundelige på alle vores venner med børn, der kan putte hyggeligt med en sang og er ude af værelset efter 3 minutter og har hele aftenen til dem selv.
Han går i vuggestue til dagligt og er glad for dette.
Er ret sikker på, det "bare" handler om stædighed og måske han ikke forstår, hvorfor han skal "straffes" med at stå derinde alene:-(
Min kæreste har døgnvagt hvert 3. døgn og de nætter sover jeg tit med min dreng hjemme hos mine forældre, da jeg jo ikke er på toppen med både stress, svimmelhed og gravid kvalme. Dette er vel også med til at forvirre ham - jeg har aftalt med min mor, at hun kommer hjem til os de nætter.
Håber du har nogle tanker eller ideer til os
Hilsen den nu helt udkørte mor