Svar: Hjælp til god soverutine
4. februar 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Familien Bruun
Det er et meget fint ritual I har, med godnatmælk, børste tænder og derefter i seng. Den ændring I skal lave nu er at putte ham i egen seng på eget værelse i stedet for i forældresengen i soveværelset. Ritualet er altså til at begynde med det samme :)
Han skal naturligvis være tryg i sin seng og ikke forbinde sin seng med noget ubehageligt og noget som ikke er rart. Det er samtidig vigtigt at medtænke at det ikke er synd for jeres dreng at skulle sove i sin egen seng. Det er helt naturligt og helt fint at lære ham det, men i og med at han aldrig har gjort det før, skal I naturligvis gøre overgangen så god som muligt.
I kan overveje om han har brug for en puttebamse, sutteklud eller andet, som substitut for at ligge sammen med mor. Det er forskelligt, hvad børn tager til sig, men ofte vil noget blødt, der dufter af mor eller far være en god ting. Det kan f.eks. være en aflagt t-shirt eller lignende, som man har sovet i.
At skulle gå i seng og skulle overgive sig til søvnen betyder adskillelse fra jer forældre, og det er meget svært for små børn. Det er svært for jeres dreng fordi han ikke er vant til det, men også fordi han udviklingsmæssigt er igang med at øve sig i at gå og rent fysisk øver sig i at adskille sig fra jer. Ligesom han om dagen også skal vende sig til at være væk fra jer, fordi han nu passes ude.
Det er en god idé, at putterutinerne foregår i det værelse, hvor han forventes at sove. Hvis I vælger at læse godnathistorie, så gør det på værelset ved han seng, så han lærer at se frem til den stund, hvor man opholder sig der. Hvis I læser godnathistorien i stuen, så er der en risiko for, at han oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. Man forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng. Man signalerer derved, at nu slutter det dejlige, og i stedet starter "den forfærdelige" separation.
I kan godt bibeholde rutinen som den er med mælk, børste tænder osv. og derefter gå til værelset, hvor han så skal puttes. Han kan evt. starte med at få læst en historie på skødet, derefter kan kan komme over i egen seng, hvor I så læser lidt videre, evt. læser en ny historie eller bare sidder hos ham - alt efter, hvad I fornemmer han har brug for. Da han har problemer med refluks, så læg en hovedpude under hans madras så hele madrassen løftes i hovedenden.
Hvorvidt I skal læse, synge, holde i hånd osv. afhænger helt af hvordan han reagerer, når han bliver lagt i sin seng og her må I forsøge jer lidt frem. Som udgangspunkt skal han ikke græde sig i søvn, men lidt gråd kan ikke altid undgås og det I skal vurdere er hvad gråden handler om.
Hvis han græder fordi han er utryg og bange og ikke tør være på sit værelse i sin seng, så er I naturligvis nødt til at tage ham op, betrygge og berolige inden I putter igen eller evt. venter nogle dage for at se om han så er mere parat.
Hvis han græder fordi han protesterer over at skulle sove nu, synes det er hyggeligt at lege og være sammen med jer og der således er mere tale om lidt protestgråd end ulykkelig gråd, så er der ikke noget i vejen for at I lader ham blive i sengen, beroliger, forklarer ham at det er sengetid nu, at I er der passer på ham, at der ikke sker noget sjovt osv. at han roligt kan lægge sig til at sove. I skal naturligvis sikre jer at puttetidspunktet er rigtigt.
Det kan være udmærket med en lille natlampe, som lyser svagt og behageligt, ligesom det kan være fint at have døren til værelset åben. Det gør det lettere for alle at orientere sig og han vil kunne høre at I er der og at han ikke er forladt, når I går ud :)
Hvem der skal putte - tja, det afhænger helt af hvordan I tror det vil fungere bedst. I kan vælge den ene af jer, eller I kan skiftes lidt og se hvordan det går bedst :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske