Svar: Græder om natten - 2 år

13. januar 2010

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Nana

Din datter forstår godt at noget kan være farligt og hun oplever mere end tidligere modstand i hverdagen. Det handler både om at hun motorisk bevæger sig rundt uden problemer, hun klatrer op, finder ud af at der er langt ned, hun løber og falder og slår sig osv.

Hun oplever også at du går fra hende hver dag, at hun er overladt mere eller mindre til sig selv i vuggestuen. Selvom hun godt ved at du kommer igen og selvom hun godt ved at de voksne passer på hende, så er hun stadig meget på egen hånd og det bliver hun naturligt mere bevidst om.

Modstanden får hun fra de andre børn, når de skubber til hende, tager legetøjet fra hende, måske bider eller slår. Modstand får hun også når I siger "nej!" og holder fast i hende, fordi der er noget hun ikke må.

Der er altså mange ting, som påvirker hende i øjeblikket og som gør at hun naturligt søger dig lidt ekstra og også drømmer mere. Alt hvad hun oplever om dagen skal jo bearbejdes i drømme og nogle børn vil faktisk helt ned i 18 måneders alderen vågne med skrig og det kan virke som om at de har næsten mareridt, selvom det naturligvis ikke er mareridt, som man oplever hos 3-4 årige børn :)

Så ud over de ting du selv har overvejet, så er der altså udviklingsmæssige ting der gør at hun lige nu har natlige grådanfald og det er naturligvis vigtigt at I forsøger at berolige og betrygge, så godt I kan.

Mange børn vil i 2-3 års alderen vægre sig mod at skulle sove, de har ikke lyst til at falde i søvn alene og vil gerne have at man sidder der, holder i hånden osv.

De fleste børn vil også i 2-3 års alderen begynde at kravle ud over tremmesengen og det vil her være en god idé at skifte til en åben seng, af sikkerhedsmæssige grunde. Netop det at barnet fornemmer at det kan stige ud af sengen og komme ind til forældrene om natten, kan gøre barnet ekstra tryg og gøre at hun bedre kan falde til ro.

Hvis hun ikke er ked af sin tremmeseng, så behøver I ...

Annonce

... ikke udskifte den endnu, skifter I den ud, så risikerer I jo også at hun vil stige ud af sengen hele tiden. Sålænge hun er glad for sin seng og sengen størrelsesmæssigt passer til hende, er der absolut ingen grund til at skifte til en åben og større - men på sigt, kan I have det med jer.

Når hun skal sove, er det en god idé at sidde ved siden af sengen eller på sengekanten, hvis hun har en åben seng og give hende fysisk kontakt. Læs så en historie og tal også lidt om dagen der er gået, hvad hun har oplevet af gode ting og mindre gode ting, så I ligesom hjælper hende med at få tømt sit hoved for tanker. Ingen af os kan falde i søvn, hvis vi har tankemylder og en masse ugjorte ting. Derfor er det vigtigt at hjælpe hende med lige at tænke dagen igennem, få tingene afsluttet og så derefter lægge sig til at sove. Hvis hun ligesom er 'blevet tømt for tanker' så vil hun sandsynligvis også bedre kunne sove om natten.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Herefter må I så sige godnat, betrygge hende i at hun roligt kan sove, at I er der, passer på hende osv. men at det er sengetid nu :o) Når I så går, så skal hun naturligvis kunne høre jer, døren skal stå på klem, hun skal have en lille natlampe på værelset osv. og kalder hun på jer, kommer hun ud efter jer, så tager I hende i hånden og følger hende stille og roligt tilbage til sengen igen - og igen, og igen ... :o)

Nogle gange må man lade barnet komme ind mellem forældrene og sove om natten, fordi barnet drømmer og har behov for den ekstra tryghed det giver at ligge tæt. Et alternativ til dette, kan være en madras på gulvet. I kan derfor overveje om I har plads til dette, så hun - hvis hun ikke kan beroliges til at sove videre i sin egen seng - kan komme ind til jer på en madras og sove videre der. Det kan være lettere at komme tilbage til eget værelse igen fra en madras på gulvet, end det er at komme fra forældresengen (smørhullet) til egen seng.

Håber mine tanker hjælper videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to