Svar: Græder om natten - 2 år
13. januar 2010
Alder:
2 år
Kære Nana
Din datter forstår godt at noget kan være farligt og hun oplever mere end tidligere modstand i hverdagen. Det handler både om at hun motorisk bevæger sig rundt uden problemer, hun klatrer op, finder ud af at der er langt ned, hun løber og falder og slår sig osv.
Hun oplever også at du går fra hende hver dag, at hun er overladt mere eller mindre til sig selv i vuggestuen. Selvom hun godt ved at du kommer igen og selvom hun godt ved at de voksne passer på hende, så er hun stadig meget på egen hånd og det bliver hun naturligt mere bevidst om.
Modstanden får hun fra de andre børn, når de skubber til hende, tager legetøjet fra hende, måske bider eller slår. Modstand får hun også når I siger "nej!" og holder fast i hende, fordi der er noget hun ikke må.
Der er altså mange ting, som påvirker hende i øjeblikket og som gør at hun naturligt søger dig lidt ekstra og også drømmer mere. Alt hvad hun oplever om dagen skal jo bearbejdes i drømme og nogle børn vil faktisk helt ned i 18 måneders alderen vågne med skrig og det kan virke som om at de har næsten mareridt, selvom det naturligvis ikke er mareridt, som man oplever hos 3-4 årige børn :)
Så ud over de ting du selv har overvejet, så er der altså udviklingsmæssige ting der gør at hun lige nu har natlige grådanfald og det er naturligvis vigtigt at I forsøger at berolige og betrygge, så godt I kan.
Mange børn vil i 2-3 års alderen vægre sig mod at skulle sove, de har ikke lyst til at falde i søvn alene og vil gerne have at man sidder der, holder i hånden osv.
De fleste børn vil også i 2-3 års alderen begynde at kravle ud over tremmesengen og det vil her være en god idé at skifte til en åben seng, af sikkerhedsmæssige grunde. Netop det at barnet fornemmer at det kan stige ud af sengen og komme ind til forældrene om natten, kan gøre barnet ekstra tryg og gøre at hun bedre kan falde til ro.
Hvis hun ikke er ked af sin tremmeseng, så behøver I ikke udskifte den endnu, skifter I den ud, så risikerer I jo også at hun vil stige ud af sengen hele tiden. Sålænge hun er glad for sin seng og sengen størrelsesmæssigt passer til hende, er der absolut ingen grund til at skifte til en åben og større - men på sigt, kan I have det med jer.
Når hun skal sove, er det en god idé at sidde ved siden af sengen eller på sengekanten, hvis hun har en åben seng og give hende fysisk kontakt. Læs så en historie og tal også lidt om dagen der er gået, hvad hun har oplevet af gode ting og mindre gode ting, så I ligesom hjælper hende med at få tømt sit hoved for tanker. Ingen af os kan falde i søvn, hvis vi har tankemylder og en masse ugjorte ting. Derfor er det vigtigt at hjælpe hende med lige at tænke dagen igennem, få tingene afsluttet og så derefter lægge sig til at sove. Hvis hun ligesom er 'blevet tømt for tanker' så vil hun sandsynligvis også bedre kunne sove om natten.
Herefter må I så sige godnat, betrygge hende i at hun roligt kan sove, at I er der, passer på hende osv. men at det er sengetid nu :o) Når I så går, så skal hun naturligvis kunne høre jer, døren skal stå på klem, hun skal have en lille natlampe på værelset osv. og kalder hun på jer, kommer hun ud efter jer, så tager I hende i hånden og følger hende stille og roligt tilbage til sengen igen - og igen, og igen ... :o)
Nogle gange må man lade barnet komme ind mellem forældrene og sove om natten, fordi barnet drømmer og har behov for den ekstra tryghed det giver at ligge tæt. Et alternativ til dette, kan være en madras på gulvet. I kan derfor overveje om I har plads til dette, så hun - hvis hun ikke kan beroliges til at sove videre i sin egen seng - kan komme ind til jer på en madras og sove videre der. Det kan være lettere at komme tilbage til eget værelse igen fra en madras på gulvet, end det er at komme fra forældresengen (smørhullet) til egen seng.
Håber mine tanker hjælper videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske