Svar: Problemer med at sove til tiden ...

3. november 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Tak Trine, for din store tiltro til mig :)

Der er ingen tvivl om at der hos jer er flere ting der spiller ind. For det første har I en dreng, som jo aldrig har sovet helt så meget som gennemsnittet, det betyder at I måske skal regne med at han naturligt vil sove måske 12-12½ time i døgnet og så er det sådan.

Det betyder igen, at hvis han sover 10-11 timer om natten, så bør han ikke sove mere end max. 2 timers middagslur og det er meget fint at I beder pædagogerne om at vække ham senest kl. 14, så I kan få ham i seng om aftenen.

Men det betyder også noget hvornår dagen starter og her fortæller du at han altid får lov til at vågne af sig selv. Det lyder så dejligt og det kan jeg godt forstå I prioriteret, men hvis man gerne vil have ham til at sove tidligere om aftenen, så er man desværre nødt til at afkorte nattesøvnen i sidste ende. Altså den time han sover længere om morgenen, kunne jo meget hensigtsmæssigt blive lagt til om aftenen i stedet, så nattesøvnen er ligeså lang som den plejer at være, bare rykket en time i den retning I ønsker.

Derfor vil det være en rigtig god idé at I i denne periode, hvor I ønsker at ændre søvnvaner forsøger at vække ham om morgenen og lader dagen starte lidt tidligere end nu. Han må stadig kun sove max 2 timers middagslur, for det er vigtigt at han ikke bare indhenter den forsvunde nattetime der, netop for at han begynder at kunne blive puttet lidt før om aftenen.

Når I så putter ham, så er jeg helt enig med dig i at han skal være tryg og forbinde det at sove med noget dejligt og rart. jeg er dog også helt enig med din mand i at det jo netop skal handle om tryghed og ikke om at I sidder der i halve til hele timer næsten som underholdning - eller måske fordi han ligger og lurer på om I nu rejser jer og går ...

Børn i jeres drengs alder vil ofte være bange for mørke og det er vigtigt med en lille natlampe, så han kan orientere sig. Det er også vigtigt at døren til værelset står åben, så han kan hører at han ikke er alene og ved at I er der og så kan man overveje om det er tiden til en åben seng, så han kan komme til jer ved behov og så I kan sidde på sengekanten hos ham og give ham lidt ekstra kontakt, når han skal sove.

Hvis han er glad for den seng han har nu og ligger i tremmeseng, så lad ham i første ...

Annonce

... omgang blive der ...

Han skal puttes som han plejer, I skal sidde hos ham, tale lidt om dagen, læse en godnathistorie osv. og så sige godnat, nu er det sovetid.

Og så skal I skal vise ham at I er der og ikke gå fra ham men i stedet stiller du dig i nærheden og laver noget praktisk. Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Du skal altså stille dig på hans værelse eller lige udenfor i gangen, hvor han kan se og høre dig - så du ikke går fra ham, så du er der, men så han samtidig lærer at ligge trygt og roligt i sin seng, fordi det er det han skal nu.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Samtidig med at du stryger tøj, lægger tøj sammen eller hvad du nu laver, så skal du berolige ham og betrygge ham verbalt og fortælle hvad du vil have ham til ”jeg er lige her, læg du dig bare ned ned”, "Mor passer på dig, jeg står lige og ordner tøj, jeg er her, læg du dig bare og hvil dig lidt" osv.

Netop det at have noget praktisk at tage sig til sender et signal til barnet om at man ikke bare sidder og venter på at det skal sove. Barnet kan spørge ”er du der?” og man kan svare igen ”ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove”. På samme måde kan man udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – man har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. Man siger således: "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør samtidig barnet rolig ved at være i sin seng.

Det er den metode jeg vil foreslå jer at benytte jer af. I skal altså sende tydelige signaler om at det ikke er legetid, men sovetid nu. I skal samtidig vise ham at det der foregår efter sengetid er kedeligt. I skal betrygge ham ved jeres tilstedeværelse (være i nærheden) og ved verbalt at fortælle ham, hvad I vil. Netop det at han selv begynder at lægge sig ned er vigtigt i forhold til at forstå, at det faktisk er det I forventer at han gør nu.

Rigtig meget held og lykke med det projekt. Det tror jeg er en god metode for jer alle tre ... :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!