Svar: Vil ikke falde i søvn
30. maj 2004
Alder:
11 mdr.
Kære desperate mor
Jeg kan godt forstå din desperation, men for det første tror jeg ikke at du skal bekymre dig om sovetiderne i vuggestuen. Det er mit indtryk, at man der ofte har held med at få børnene til at sove uden problemer, selvom forældrene hjemme kan opleve det som et 'mareridt':o)
Det at din datter skal starte i institution vil også gøre hende træt på en anden måde, og det vil i det hele taget gøre at hun får en lidt anden rytme.
Der er nogle der påstår at børn sover dårligt, når de ikke får sovet nok. Selvom det er sævrt at få hende til at falde i søvn er det derfor en mulighed at du forsøger at give hende to lure dagligt i stedet for en lang. Prøv at køre hende en tur i barnevognen om formiddagen, lad hende i begyndelsen bare sidde op og følge med i hvad der sker omkring hende, men se om hun ikke efter lidt tid vil lægge sig ned og falde til ro.
Jeg tænker at hun ved at sove lidt formiddag og igen lidt eftermiddag, vil have mere overskud til samvær, spisning osv. i de vågne timer og vil være putteklar kl ca 20 og ikke klokken 17.
Jeg håber det vil lykkes for jer. Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske